Side 1 av 2

dumpventil på 86mod 9000t aero

Lagt inn: 12 sep 2008, 22:11
av snurr
hei! tenkte å sette på en ny dumpventil på saaben :) men hva er greia med den orginale? står jo bak luftmengdemåler :?
best å fjærne den eller?? takker får alle svar! :D mvh ny saab eier.

nei er ikke dumm :P men svært lite greie på saab enda :(

Re: dumpventil på 86mod 9000t aero

Lagt inn: 12 sep 2008, 22:22
av Surbotaab N369
Hei.

Luftmengdemåleren (heretter kalt LMM) måler opp luft som bli "sugd" inn i systemet. Tar man å slipper ut noe av denne oppmålte luften vil man få problemer med at bilen går fett (for mye bensin) stopper i kryss osv... Derfor står dumpventilen (avlastingsventilen) "bak" LMM.

Når dette er sagt er det folk som får det til å fungere med "åpen" dump på biler med LMM også...

Re: dumpventil på 86mod 9000t aero

Lagt inn: 12 sep 2008, 22:35
av snurr
så jeg må erstatte den gammle å sette den bye på samme plass?? :shock:

Re: dumpventil på 86mod 9000t aero

Lagt inn: 12 sep 2008, 22:40
av snurr
noen som har montert på den typen før??? takker får alle svar :D

Re: dumpventil på 86mod 9000t aero

Lagt inn: 12 sep 2008, 22:40
av Surbotaab N369
Siden du har Lh-2.2/2.4 med LMM er nok det veien å gå ja... men du kan få mer lyd ved å flytte lmm-filter-dumptilkobling til litt mer strategiske plasseringer...

Re: dumpventil på 86mod 9000t aero

Lagt inn: 12 sep 2008, 22:44
av snurr
men bedre lyd blir det da :) den lager jo litt lyd org oxo

Re: dumpventil på 86mod 9000t aero

Lagt inn: 12 sep 2008, 22:46
av snurr
beste er jo å få dumpen på røre mellom innsug og cooler tenkte jeg da.. men skall ikke være enkelt :cry:

Re: dumpventil på 86mod 9000t aero

Lagt inn: 12 sep 2008, 23:38
av Gandulf N1535
Jeg har en resirkulerende dumpventil på min 86 9k turbo. Denne kjører "pop-off" lufta tilbake til turboen, og man slipper problemet med at bilen ikke går slik den skal (som tilfellet blir med åpen dump). Vår type motor må ha en slik resirk. ventil, mens nyere modeller kan ha åpen dump. Dette kan moderatorene svare mer utdypende på.

Min dumpventil er den du ser nest sist av de som ligger på denne siden. Art. nr. D1560 http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_m ... port.shtml
Litt dyr, men den sto på da jeg kjøpte bilen :mrgreen: Du får sikkert tak i billigere fra andre nettbutikker :wink:

Re: dumpventil på 86mod 9000t aero

Lagt inn: 13 sep 2008, 00:36
av Paradigm N558
Hvilken bil er det egentlig snakk om her? :p

"86mod 9000t aero"... Fantes vel bare 900 Aero på den tiden :s

Er vel snakk om en 9000 CC med 2.3 Turbo?

men som sagt over her, du må ha resirklerende... men søk etter dumpventil, i ett ord, så får du mange treff ^^

Re: dumpventil på 86mod 9000t aero

Lagt inn: 13 sep 2008, 03:00
av na_X
open air filter på disse så hører man lyden bedre, et lite tips.. jeg skal ikke ha open air på min da men, høres nok uansett når man lader litt bar etter hvert. :oops:

Re: dumpventil på 86mod 9000t aero

Lagt inn: 13 sep 2008, 09:56
av snurr
jo det er en 9000 turbo aero. 1 av kun 2stk reg i norge. jeg har 2,0 16v. så det er ingen som har prøvd med "åpen" dump før??

Re: dumpventil på 86mod 9000t aero

Lagt inn: 13 sep 2008, 10:09
av snurr
men den som står der fra før er "resirkulerende" står på røre mellom innsug og cooler. så går den inn mellom luftmengde måler og turbo...

Re: dumpventil på 86mod 9000t aero

Lagt inn: 13 sep 2008, 10:13
av snurr
så viss jeg blender hulle på belgen og setter på "åpen" dump. så vil ikke bilen gå som den ska??

Re: dumpventil på 86mod 9000t aero

Lagt inn: 13 sep 2008, 11:12
av Gandulf N1535
snurr skrev:jo det er en 9000 turbo aero. 1 av kun 2stk reg i norge. jeg har 2,0 16v.
Hmm.. legg ut noen bilder da, hørtes jo spennende ut! :D

Re: dumpventil på 86mod 9000t aero

Lagt inn: 13 sep 2008, 12:51
av Tor N12
snurr skrev:jo det er en 9000 turbo aero. 1 av kun 2stk reg i norge. jeg har 2,0 16v. så det er ingen som har prøvd med "åpen" dump før??
Det finnes ingen Aero av 9000 før i 91 så her har nok noen dekaltrimmet bilen din ;)
Du har vel høyst sansynlig en 9000 med Airflow-plast.. Legg ut et bilde til oss du ;)

Motoren, om den er orginal fra 86 så må du kjøre resirkulerende avlastningsventil men om den er ombyggd og har en motor fra 94 eller nyere og Trionic-motorstyring så kan du bruke dumpventil.