rå lyd i 9000t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

snurr
Innlegg: 12
Registrert: 12 sep 2008, 21:52

rå lyd i 9000t

Legg inn av snurr » 12 sep 2008, 22:13

hvordan har de klart å få så rå vastegate lyd??

http://www.youtube.com/watch?v=mklBNb9Bf8I" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: rå lyd i 9000t

Legg inn av Surbotaab N369 » 12 sep 2008, 22:18

youtube tittel skrev:"saab 9000 2.3t dumpen har gått"
Kan det ha noe med saken å gjøre?

Har nok ikke så mye med wastegaten å gjøre...

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: rå lyd i 9000t

Legg inn av Rambraut N1491 » 12 sep 2008, 22:23

er ikke det der det folk kaller for tilbakeslag i turboen?
lufta som egentlig skal ut gjennom dumpen slår istede tilbake på turboen slik at det sliter ekstra på den?

Rett om jeg er heeelt ute og går her, men har hørt en del om dette for ikke lenge siden...
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

snurr
Innlegg: 12
Registrert: 12 sep 2008, 21:52

Re: rå lyd i 9000t

Legg inn av snurr » 12 sep 2008, 22:38

finns jo fullt av biler som ha tilsvarende lyd :) supra,volvo,rx7 osv...

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: rå lyd i 9000t

Legg inn av Paradigm N558 » 13 sep 2008, 00:08

rambraut skrev:er ikke det der det folk kaller for tilbakeslag i turboen?
lufta som egentlig skal ut gjennom dumpen slår istede tilbake på turboen slik at det sliter ekstra på den?

Rett om jeg er heeelt ute og går her, men har hørt en del om dette for ikke lenge siden...
Stemmer dette, og som filmen heter, ødelagt dump, så den får turbo-shatter.. som man så pent kaller det på norsk.. så med slik kjøring ødelegger man turboen.. men for all del.. kjør på ;)
Holder prisene på turboer nede :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: rå lyd i 9000t

Legg inn av Rambraut N1491 » 13 sep 2008, 00:26

Paradigm N558 skrev:
rambraut skrev:er ikke det der det folk kaller for tilbakeslag i turboen?
lufta som egentlig skal ut gjennom dumpen slår istede tilbake på turboen slik at det sliter ekstra på den?

Rett om jeg er heeelt ute og går her, men har hørt en del om dette for ikke lenge siden...
Stemmer dette, og som filmen heter, ødelagt dump, så den får turbo-shatter.. som man så pent kaller det på norsk.. så med slik kjøring ødelegger man turboen.. men for all del.. kjør på ;)
Holder prisene på turboer nede :p

Yess!
Endelig rett på noe :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
rolfi
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 683
Registrert: 03 jan 2008, 03:03
Medlemsnummer: N1248
Navn: Rolfi
Bil: My99 og9-3cab 2,0t
Sted: Sandnes

Re: rå lyd i 9000t

Legg inn av rolfi » 13 sep 2008, 23:36

og så høres det heeelt jævlig ut #-o
Saab 900S 2.0 ltt 1992 (Grombilen)
Volvo v70 D3 Summum 2011 (kjerringa sin BLEIEEXPRESS)
+jobb 2012 Scania R500 6x4 + Carnehl tippsemi.
Rolf Martin N-1248

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: rå lyd i 9000t

Legg inn av Rambraut N1491 » 14 sep 2008, 01:54

Rolfi skrev:og så høres det heeelt jævlig ut #-o
Høres da ikke så jævlig ut da Rolfi :p
Var kanskje litt høy lyd, men en litt lavere en hadde vært kult : )
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: rå lyd i 9000t

Legg inn av Paradigm N558 » 14 sep 2008, 06:56

HKS har noen sekvensielle dumper du evt. kan se på.
Du får prøve å lete på http://www.hksusa.com/" onclick="window.open(this.href);return false; :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: rå lyd i 9000t

Legg inn av EdHunter N815 » 14 sep 2008, 11:18

snurr skrev:finns jo fullt av biler som ha tilsvarende lyd :) supra,volvo,rx7 osv...
Ikke orginalt i alle fall, det kan jeg sette lønningen på! Som de andre sier her er dette kalt turboshatter, og kommer av at dumpen ikke gjør jobben sin. Når du slipper gassen slik at gasspjeldet stenger, skal dumpen slippe ut trykket som blir "til overs" i trykkrøret. Dersom den ikke gjør det, blir dette trykket værende, og når så eksostrykket dabber av vil trykket i trykkrøret overstige dette, og dermed tvinge turbinen baklengs. Dette genererer en voldsom turbulens i kompressorhuset, siden det slett ikke er meningen at turbinen skal snurre bakover. Det sier seg vel selv at turbulens som lager så mye lyd ikke akkurat er bra for lagrene i turboen. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: rå lyd i 9000t

Legg inn av Edward N812 » 14 sep 2008, 12:30

dere tar ganske feil folkens.. selv med original og fullt fungerende AV vil du få turboshatter, om du monterer et åpent luftfilter. det skal litt til for at lufta går den riktige veien ut (gjennom AV), så om du har lit mindre trykk enn at AV åpner, vil lufta gå inn i turboen igjen og lyden vil høres RIMELIG bra bare du kjører med noe annet enn luftfilterboks.

poenget mitt er at lyden er der hele tiden, den blir bare litt kvelt av originaldeler. jeg bytta til åpent luftfilter på 9000'en min før jeg satte på kjempefresh AV, og det kvitra så det suste, det...
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: rå lyd i 9000t

Legg inn av Paradigm N558 » 14 sep 2008, 12:43

Tja, det var det vi oppdaget på K_Duck sin bil og, når vi byttet til open air. "OI! Turboshatter... så flott"
Så kjøpte vi ny, orginal dumpventil, og da var den borte.
Dvs. på orginalt luftfilter hører man dørligere om dumpen er ødelagt.

Så jeg anbefaler at du stikker å kjøper deg ny dump ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: rå lyd i 9000t

Legg inn av Johan N828 » 14 sep 2008, 16:42

Oioi. Her var det mange meninger.
EdHunter N815 skrev:, og dermed tvinge turbinen baklengs. Dette genererer en voldsom turbulens i kompressorhuset, siden det slett ikke er meningen at turbinen skal snurre bakover.
Håper virkelig ikke at du mener at snurra går feil vei? Den blir bremset ned og turbulensen gjør at det sliter mer på lagerene men den stoper ikke for så og gå andre veien.

snurr skrev:finns jo fullt av biler som ha tilsvarende lyd :) supra,volvo,rx7 osv...
Ingen avde lager slik lyd orginalt. Sist jeg titta under panseret på en orginal RX7 så hadde den 2 stk orginale resirkulerende ventiler som ikke lagde noe lyd i det heletatt:P


Hvis man drar på gatebil så hører man mange biler med slike lyder http://www.garaget.org/video/shqc6rsfrf4c" onclick="window.open(this.href);return false; (drit i hva som står i kommentar feltet nedenfor).
Hvis man tittet under panseret på disse bilene så ser man at det er ingen dump der.

HKS har ingen ventiler som lager slik lyd. De har en sekvensiel som har 2 ringplater som trekkes inn. Først den minste så den største. Jeg kjørte med en slik ventil for de som husker det fra vålerbanen.

Håper dette klarerte opp i litt.

//Johan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: rå lyd i 9000t

Legg inn av EdHunter N815 » 14 sep 2008, 21:25

Johan N828 skrev:Oioi. Her var det mange meninger.
EdHunter N815 skrev:, og dermed tvinge turbinen baklengs. Dette genererer en voldsom turbulens i kompressorhuset, siden det slett ikke er meningen at turbinen skal snurre bakover.
Håper virkelig ikke at du mener at snurra går feil vei? Den blir bremset ned og turbulensen gjør at det sliter mer på lagerene men den stoper ikke for så og gå andre veien.
Jeg mente selvsagt at den blir bremset av luft som går baklengs ja, tenkte litt feil tror jeg. At den hadde gått baklengs hadde jo ikke vært det verste egentlig, verre er det jo at luft presser på begge sider samtidig med varierende trykk.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: rå lyd i 9000t

Legg inn av Edward N812 » 15 sep 2008, 14:25

Paradigm N558 skrev:Tja, det var det vi oppdaget på K_Duck sin bil og, når vi byttet til open air. "OI! Turboshatter... så flott"
Så kjøpte vi ny, orginal dumpventil, og da var den borte.
Dvs. på orginalt luftfilter hører man dørligere om dumpen er ødelagt.

Så jeg anbefaler at du stikker å kjøper deg ny dump ;)
for å kunne støtte opp om det du nå sier, bør du også være av den mening at all luft på vei mot innsuget, blir sluppet gjennom AV'en uansett trykk.

-og sånn er det ikke.. til og med originale AV'er åpner mer eller mindre ved et visst trykk. denne kvitrelyden er nok ikke "all that bad" som mange skal ha det til. jeg er fortsatt fast bestemt på at AV'en min var i orden da jeg bytta til open air uten å bytte den ut ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Svar