Side 1 av 1
For dere med gradert turbotrykksmåler...
Lagt inn: 14 sep 2008, 21:58
av Talker
Jeg instalerte nettopp en gradert turbotrykksmåler i bilen, men mistenker at den viser feil. Så jeg trenger noe info fra dere.
Hvor mye vakum får dere på motorbrems? Hvor mye vakum på tomgang? Hvor mye trykk skal det vær når original nåla peker rett opp på gul feltet? Hvor mye når rødfeltet starter?
Jeg har en 2.0t ng900. Er vel en slik det er best å sammenligne med óg.
Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...
Lagt inn: 14 sep 2008, 22:34
av Trond N47
Turbotrykkmålerne til SAAB er ikke nøyaktige eller kalibrert. Forkjeller kan forekomme på like modeller. Generelt vil en 185 hesters ng900 ha 0,8 bar på overgangen mot rødt. Tomgang på min 9000 2,3T ligger på -0,4 bar, kommer opp i -0,7 ved motorbrems på høye turtall. Ikke sikkert at de graderte er helt til å stole på heller.
Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...
Lagt inn: 15 sep 2008, 09:16
av Henrik N449
Hmm, han sier at han har innstallert gradert ttmåler, det finnes vel ikke orginalt. Ikke sier han at den er original heller
Talker, hva viser din?
Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...
Lagt inn: 15 sep 2008, 10:48
av Talker
Husker ikke helt hva den viser på tomgang, men synest å huske at d var mellom 0,8 og 0,7. Dog usikker. Men på motorbrems med litt turtall så får jeg -1 Bar. Og med org. nåla midt på det gule feltet, så viser den ca 0,2 kanskje. På overgangen mellom gul og rød, så viser den 0,5. Jeg misstenker at den viser 0,2 for lite.
Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...
Lagt inn: 15 sep 2008, 10:51
av K_Duck N1093
I den grad det kan sammenlignes har jeg -0.8 på motorbrems og -0.6ish på tomgang. ^-^;
Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...
Lagt inn: 15 sep 2008, 17:50
av Talker
Noen flere? =)
Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...
Lagt inn: 15 sep 2008, 18:15
av Pål N526
på min gamle og900 hadde jeg -0.6 på tomgang og 0.8 på brems. kjørte på 1.1 bar ladetrykk.
mener da det skal være en -0.5.. mulig det er noen leak noen plass?
har ikke studert oppbyggingen av sinnsuget på annet en og900, så er litt usikker på det feltet

Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...
Lagt inn: 15 sep 2008, 18:38
av Ingvar N629
-1 bar får du aldri. Om det er lekkasje noe sted, så skulle den vise mindre vakuum. Turbotrykksmåleren din viser ganske enkelt feil

Viser den 0 når du stopper motoren?
Re: For dere med gradert turbotryklksmåler...
Lagt inn: 15 sep 2008, 19:56
av Talker
Den viser kanskje en nålebredde under midten av 0 streket. Så den er langt ifra så unøyaktig på det punktet. Det jeg syns er så rart. Men -0.8 på motorbrems er normalt da? Kan jeg "konkludere" med at den viser sånn ca 0.2bar for lite over hele fjøla?