Hei bare lurte om noen har vært borti at ved nedbremsinger f.eks en rundkjøring at automatkassen på en måte slurer inn og ut "virker" nesten som det har noe med koblingen mellom motor og kasse og gjøre . Eller kan det være noe med elektonikken? Fant dette på nettet :
en annen ting er at rett etter jeg ble eier av min Saab så måte den på verksted oljetrykkslampen blinket . Og verkstedet skiftet silen nede i bunnpannen og sa at koksing nedi ger var grunnen til tett sil og dermed blinket lampen. Kan dette ha noe med oil sludge og gjøre?
Og en ting til noen som vet hvor lenge den veivhusventilasjon garantien gjelder? Er det 8 år ? Hvis det er 8 år motorgaranti på en bil som har fulgt alle servicer på merkeverksted er det ikke da rart at oljesilen går tett?
THE SUBJECT VEHICLES ARE EQUIPPED WITH AUTOMATIC TRANSMISSIONS AND TURBOCHARGED ENGINES WITH TWO DIFFERENT POWER OUTPUTS, 175 HP AND 210 HP. SAAB HAS MODIFIED THE ELECTONIC CONTROL MODULE (ECM) SOFTWARE IN THE SUBJECT VEHICLES TO CORRECT PROBLEMS THAT COULD RESULT IN ENGINE STALL IN BOTH ENGINES. IN JANUARY 2003, SAAB DISABLED THE DUAL MASS FLYWHEEL (DMF) PROTECTION (INTENDED ONLY FOR MANUAL TRANSMISSION VEHICLES) IN SUBJECT VEHICLES WITH 175 HP ENGINES. ACCORDING TO SAAB, DMF PROTECTION IN A VEHICLE WITH AUTOMATIC TRANMSSION MAY CAUSE THE ENGINE TO STALL WHEN RELEASING THE ACCELERATOR PEDAL WHEN COMING TO A STOP OR WHEN THE VEHICLE IS COASTING. IN AUGUST 2003, SAAB REVISED THE ECM SOFTWARE IN THE 210 HP ENGINES TO ADDRESS A CONCERN WITH ENGINE STALL DURING "ABORTED TAKE-OFF" MANUEVERS. ACCORDING TO SAAB, "ABORTED TAKE-OFF" STALLS OCCUR WHEN THE VEHICLE IS STATIONARY AND IN DRIVE GEAR, THE ENGINE IS IDLING, AND THE ACCELERATOR PEDAL IS PULSED (PRESSED QUICKLY AND RELEASED IN LESS THAN 1 SECOND). THERE HAVE BEEN 553 NON-DUPLICATIVE COMPLAINTS TO ODI AND SAAB ALLEGING ENGINE STALL IN THE SUBJECT VEHICLES. THERE IS ONE REPORTED CRASH AND NO INJURIES. SAAB INITIATED A CUSTOMER SATISFACTION PROGRAM IN EARLY FEBRUARY TO REPROGRAM THE ECM'S. SAAB REPORTED THAT 36% OF THE VEHICLES HAD BEEN SERVICED IN THE PROGRAM AS OF MARCH 9, 2004. THIS INVESTIGATION HAS BEEN UPGRADED TO AN ENGINEERING ANALYSIS TO FURTHER ASSESS THE ALLEGED DEFECT IN THE SUBJECT VEHICLES AND SAAB'S ACTIONS TO ADDRESS THE PROBLEMS.
Saab 93 2001 med Automatkasse problem
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 93 2001 med Automatkasse problem
Japp, det er en direkte årsak.Tlun skrev: en annen ting er at rett etter jeg ble eier av min Saab så måte den på verksted oljetrykkslampen blinket . Og verkstedet skiftet silen nede i bunnpannen og sa at koksing nedi ger var grunnen til tett sil og dermed blinket lampen. Kan dette ha noe med oil sludge og gjøre?
Motorgarantien gjelder i 8 år på biler med B205/235 motor, årsmod M98-M03, såfremt bilen har fullt servicehefte. Oljesila rengjøres da ikke på service, så pga nevnte problem så er tett oljesil ett av problemene som kan oppstå. Disse problemene er grunnen til den utvidete garantien.Tlun skrev:Og en ting til noen som vet hvor lenge den veivhusventilasjon garantien gjelder? Er det 8 år ? Hvis det er 8 år motorgaranti på en bil som har fulgt alle servicer på merkeverksted er det ikke da rart at oljesilen går tett?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 93 2001 med Automatkasse problem
Så egentlig så burde skifte av oljesila da vært dekket av motorgarantien? Kom også et nytt symptom i dag den "sluret" når jeg slapp gassen så satte den i nøytral, og bilen trilte da jaget motoren veldig første som slo meg var at det kunne være noe elektronisk med luftmengde måler eller noe. En annen ting er at det på en måte kommer klaprelyder fra noe som ser ut som en luftsensor der ded setevarmerne. Og lyden kan nesten høres ut som et rele som klaprer, kan dette kanskje ha noe sammenheng med at motoren jager?
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 138
- Registrert: 29 nov 2006, 13:28
- Medlemsnummer: N823
- Bil: 1999 9-3 2.0t
- Sted: Trondheim
Re: Saab 93 2001 med Automatkasse problem
Om jeg ikke tar helt feil så kommer den klaprelyden fra temperatursensoren til klimaanlegget. Dette har neppe noe med motoren å gjøre. Denne sensoren tror jeg forresten du kan åpne opp og smøre.
1999 SAAB 9-3 2.0t