rust rundt frontrute, 9000

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

rust rundt frontrute, 9000

Legg inn av AndreasE N1216 » 21 sep 2008, 19:25

god kveld!

det har lenge vært rust rundt frontruta på familiens 9000 cs fra 94, og i kveld satte jeg i gang med utbedring. det eneste synlige var nederst på sidene, men det viste seg at lista skjulte flere flekker, også i overkant og i nedkant under "vindusviskerdekselet".

har noen av dere tips til utbedringsmetode!? regner med det er fler her inne som har hatt samme problemstilling.
tenkte først på å kjøre på med mætti ovatrol, men synes egentlig det blir en litt "jallamekk"-løsning... desuten aner jeg ikke om senere fargelakkering vil hefte på denne. jeg har lite lyst til å fjærne frontruta (selv om det egentlig hadde vært en spennende utfordring). har hørt snakk om at det kan være mye mer usynlig rust enn det synlige :?

ruta har for fire år siden blitt skifta hos profesjonell bilpleiefirma etter steinsprut. kan det hende de har skrapt opp lakken i den forbindelse, eller ruster sånne vindusrammer av seg selv?

hva skal jeg gjøre for at vinduslista skal tette bedre etter utbedring? ha litt silikon bak?

Bilde

Bilde

Mvh Andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: rust rundt frontrute, 9000

Legg inn av Rambraut N1491 » 21 sep 2008, 19:31

Hei,

Du kan, hvis du vil, bruke min metode for slikt.

Puss ned all rusten med sandpapir, ikke alt for grov... alt over 240 er og foretrekke, men gå over med et litt grovt før du tar et lysere.

- Start med p240, gå så opp til noe over p400.
- Masker rundt om
- Kjøp grunning på sprayboks
- Spray på et tynnt lag, la det tørke ta så et til
- Puss ned der det trengs
- Lakker

Funka veldig fint når jeg tok en del overflaterust på min 900 :)
Angrer meg på at jeg ikke kjøpte sandpapir over p400 før jeg lakkerte, men ble veldig bra uansett :)
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Re: rust rundt frontrute, 9000

Legg inn av TurboLars N383 » 21 sep 2008, 19:37

Altså unnskyld meg , ut med ruta er det eneste som gjelder [-X
Her er det negerkuse og sandblåsing som må til , og bare for å være enda mer ekkel så kommer det igjen senere uansett .
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: rust rundt frontrute, 9000

Legg inn av Morten N88 » 21 sep 2008, 20:38

Du kan jo ta en titt i prosjekttråden til Tor N12, står ett og annet om frontruterammerust der.. :(

Ellers er ikke silikon å anbefale hvertfall, stygg mot lakken :wink:
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: rust rundt frontrute, 9000

Legg inn av AndreasE N1216 » 21 sep 2008, 21:46

æsj. ante meg at det ikke var no veg rundt :x

rusta på denne ser ikke så værst ut som på Tor sin da, så håper jeg slepper unna uten sveising.... var i utgangspungtet kun bobler i lakken. ingen åpne rustsår!

har plukket opp div trix ja, med piano/gitar strenger, rødsprit, såpe som glidemiddel osv. håper vinduslimet er lett å skjære siden det er såpas "ferskt"!?

negerkuse er den svarte, seige, tykke nettingplata til vinkelsliper sant?

hva skal jeg handle inn for lakkprodukter? har ruststoppgrunning på spann og vanlig grunning på sprayboks, så håper jeg får brukt dette.... noe mer/anna??

hvordan får jeg pirka inn gitarstrengen gjennom limet for å begynne å skjære? og dashbordet kan vel forbli? a-stolpebekledningen skal seff bort...

er da ikke galskap av meg og hive meg i vegen med et slikt prosjekt, selv om det blir første gangen!?

Tusen takk for kjapt svar foresten, folkens! :)

Ble en haug med spørmål detta :)
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: rust rundt frontrute, 9000

Legg inn av Tor N12 » 21 sep 2008, 22:20

Få ruta ut i allefall!!!

Jeg angrer som en hund på at jeg ikke tok den ut tidligere :(
Ellers har jeg virkelig god erfaring med Cantrust (selges hos firmaer som selger billakk) den stopper rusta effektivt.

Lykke til!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: rust rundt frontrute, 9000

Legg inn av AndreasE N1216 » 22 sep 2008, 18:02

er godt i gang nå! utskjæringa gikk som smurt med gitarstreng. med og uten rødsprit var ikkeno forskjell....
limrestene er skrapt bort og rusta sandblåst. men får ikke bort all rust, selv med aluminiumscilikat og skraping med skrutrekker. forblir svarte flekker. noen høl ble det og, men er for tynt her til å sveises, så blir nok en lettvindt løsning med sparkling etter grunninga og så huleromtectyl på baksia. blir fort mye arbeid å bytte ut disse bitene, samt at det er vanskelig å komme til på baksia for å rustbeskytte........
bare å komme med innvendinger!
Bilde
Bilde
Bilde
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: rust rundt frontrute, 9000

Legg inn av doo-kie » 22 sep 2008, 19:15

Vil virkelig annbefale deg og kutte bort der det er rust og sveise i nytt. Ellers kommer det til å Ruste fortere enn du aner..
Skikkeli kjipt å må gjøre samme jobben til våren igjen :roll:
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: rust rundt frontrute, 9000

Legg inn av Tor N12 » 22 sep 2008, 19:46

Cantrust'en jeg nevnte lengre oppe er genial på de "flekkene", har bruk den på flere biler og rusta har aldri kommet tilbake.
Men helt klart enig med doo-kie, du bør få sveiset og gjort dette skikkelig når du først holder på.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: rust rundt frontrute, 9000

Legg inn av doo-kie » 22 sep 2008, 20:29

Tor N12 skrev:Cantrust'en jeg nevnte lengre oppe er genial på de "flekkene", har bruk den på flere biler og rusta har aldri kommet tilbake.
Men helt klart enig med doo-kie, du bør få sveiset og gjort dette skikkelig når du først holder på.
Helt klart finnes det mange kjemikalier man kan behandle plasser som er rustet, men når det kommer til hull i karosseri på plasse man ikke kan nå baksiden på en skikkelig måte. Vil det bare fortsette å ruste. Det sprer seg i hulrommene som pest...
Men selfølgeli dette er jo helt opp til deg selv og avgjøre. Er bare det jeg har opplevd når det gjelder rust. Beste er å få fjernet alt. Da har man liksom leget pesten :wink:
Men deter er jo helt klart opp til deg selv å avgjøre :wink: Ville bare si hvordan jeg ville ha gjort det, Å det er heller ikke sikkert det er den rette :roll:
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: rust rundt frontrute, 9000

Legg inn av AndreasE N1216 » 22 sep 2008, 21:44

takk for gode svar, begge to!
er derfor jeg spør: for å få synsing, meninger og erfaringer!
Er enig i at det ville bli definitivt BEST å få sveist. men vet ikke om jeg gidder legge SÅ mye i det, i og med at det for det første ikke er min bil (folkas), den har gått 300k og har ikke snurre (2,3i). desuten blir det MYE arbeid å reprodusere alle betane plus at de blir vanskelige å rutbeskytte siden de vender innover i "kanalen".
en anna ting er at jeg akkurat oppdaga at den ene bakdøra står halvfull med vann :mrgreen:
tett dreneringshull?
MEEEN, jeg skal sove på det og evt mane meg opp i morra :)
god kveld!
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Re: rust rundt frontrute, 9000

Legg inn av TurboLars N383 » 22 sep 2008, 22:46

Hvis du ikke ville legge mye arbeid i det så burde du vel strengt tatt ikke gjort noe med det i det hele tatt :lol: . Jeg tør å påberope meg en del erfaring innen mange forskjellige typer rust , og som jeg har sagt og skrevet før , uansett hva du gjør , kommer det tilbake en eller annen gang . UANSETT . Den som faktisk hadde klart å finne opp et middel som stoppa rust effektivt ville blitt en rik mann tror jeg . Ja , mye av rusta kan sikkert komme av sløvt arbeid ved bytte av tidligere ruter . Har selv fått byttet rute i Mai av PROFFE folk som lever av å dra rundt å kurse folk i hvordan man skal skifte rute . Jeg klaget fordi jeg ble våt i fanget når det regna ute . Fikk ny rute igjen , fordi det viste seg at avstandshylsen som skal ligge i limet og holde ruta der den skal være hadde snudd seg under operasjonen og siden den var høyere på den siden enn den siden den skulle ligge på gjorde det at limet akkurat ikke tettet mot ruta . Umulig å se siden den lå under en annen list , greit nok , sånt kan skje selv den beste . Så drar jeg på en liten svipptur til Sverige hvor de har fine veier som medfører en noe høyere gjennomsnittsfart enn man holder på norske bygdeveier . Oghva skjer ? Jo , svosj , pyntelista langs A-stolpen løsner i det jeg har godt drag forbi en TurboX :lol: . Og som om ikke det er nok , da kommer det til syne rust under der lista har stått og det er absolutt ikke noe annet enn at de har skrapet opp med kaldkniven i det de har dratt ut ruta . Så ere pån igjen !!!!! Jeg mener , er det sååå vanskelig å skifte rute? Kunne da klart det selv på første forsøk :roll: .
Det ble langt og poenget mitt var egentlig bare det at uansett hvor proffe folk er så er det alltid muligheter for feil .

Men siden du først har ruta ute er det nå ganske fort gjort å lage til et par småbiter til å felle inn hvis du har muligheten til å gjort det . Alt annet er nok fint lite vits i da det vil ruste før du rekker å få lakkert det . En annen ting , hvis du ikke visste det så ruster det faktisk bak sparkelen og i porene i sparkelen . Når det da får stått å godgjort seg over litt tid så kan du dra av sånne fine flak med pudding . Og får du sveisa delene , men ikke hatt på rustbeskyttelse fra innsiden i tilegg til det du har utenpå det du har sveisa og mellom platene , er hele operasjonen meningsløs . Synd men sant .
I tilegg til dette bør du sveise inn stål av samme kvalitet som det som er i stolpen fra før , selvom stålet vil bli svekket i og rundt sveiseområdet uansett :wink: . Merker at jeg kunne skrevet side opp og side ned om dette :shock: .

Bilbransjen står ovenfor noen helt ekstreme utfordringer når det gjelder rust , har hørt tall om at Mercedes brukte 1milliard Euro på å reparere rust på biler kun i Europa i fjor . Det positive her er at nyere Saaber er av de bedre bilene når det gjelder rust :D

Mulig ikke alle er enige med meg i alt her , men det får så være !
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: rust rundt frontrute, 9000

Legg inn av AndreasE N1216 » 23 sep 2008, 22:28

apropo fagfolk, så er det nok også de som har stelt i stand rusta i dette tilfellet. har funnet flere store riper og skader i karmen..... desuten satt glasset kun med en mm lim i overkant.
mye intressant du kommer med turbolars! og jeg har ikke vanskelig for å tro på alt det heller! men nå er cantrusta påført og står for å virke i et døgn. om enn ikke rustinga blir stoppet helt, så blir den ihvertfall veldig bremset så det forhåpentlighvis holder noen år til uten å se helræva ut. så får jeg evt sanke erfaringene av hvor fort rusta kommer att, hvis så vil bli tilfellet. greit å ha prøvd den metoden. er selvfølgelig enig i at det BURDE blitt gjort bedre når en en gang er i gang.....
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: rust rundt frontrute, 9000

Legg inn av AndreasE N1216 » 02 okt 2008, 18:43

da sitter ruta på plass igjen! ruta sitter litt lavere fordi jeg ikke fikk lagt på høyt nok med lim. burde hatt 1,5 patron i stedet for 1..... meeen meeen. ihvertfall arti å ha prøvd å ha skjært ut og limt inn ei rute!
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Gisle N163
Overload!!!
Innlegg: 1085
Registrert: 07 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N163
Navn: Gisle Hillesund
Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
Sted: Søgne
Kontakt:

Re: rust rundt frontrute, 9000

Legg inn av Gisle N163 » 03 okt 2008, 14:57

Oi... det der minner meg om en vanlig dag på jobben.... bortsett fra at det stort sett er Mercedeser som har rust der.

Tenkte egentlig jeg skulle gi et tips som går på selve utskjæringen. Når man kutter ut ruten for hånd (gitarstreng var jo originalt...) kan det utvikles røyk fra limet. Denner røyken er SVÆRT så giftig og må ikke under noen omstendigheter pustes inn. Det farligste er faktisk at den ikke lukter noe og man merker derfor ikke så godt om man får den i nesen eller ikke.

Under opplæringen på jobb fikk jeg høre skrekk historier om folk som var blitt hjerneskadet, blinde, og i værste fall døde av å puste inn nettopp denne typen røyk. Bare til advarsel.
'96 Saab 900R Turbo

If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.

Svar