Side 1 av 2
Registerkjedespørsmål, T16
Lagt inn: 24 sep 2008, 18:41
av heinrich
Heisann!
Jeg kjøpte for en stund siden en nymontert T16. Jeg gikk ut ifra at den var helt ferdig sammensatt, men det var ikke helt sant. Her idag fant jeg ut at registerkjede bare lå og slang.
Hva skal jeg gjøre videre nå?
Om noen kunne skrevet en detaljert fremgangsmåte på hva som må til, hadde jeg blitt kjempetakknemlig! Tenker på alt fra stramming, til hvordan man finner ut om timingen er riktig. Ble plutselig litt paff når jeg tok av topplokket og så dette, jeg har aldri vært borti noe lignende.
Takk på forhånd, mvh Henrik
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Lagt inn: 24 sep 2008, 20:38
av doo-kie
Hvilken bil er motren til?
Om det er samme som min 9-5. skal kam merkene stå rett opp. så merket på veiva! Du må nesten ta av registerdekslet på siden av motoren, slik du ser om ballanseaksel kjeden er montert.
Strammer til registerkjeden skrur du helt ut, og deler den. skrur ut den lille ytterste delen og tar den ut sammen med fjæra og Nullstiller den før du setter den tilbake. Er en liten sak med mothak som du holer ut og dytter den inn igjen.
Er en stund siden jeg gjorde dette så noe kan være glemt. Men håper dette hjelper deg litt på vei.
Vannpumpa må ogsa av kom jeg på, eller?? jaja. det ser du fort. hehe
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Lagt inn: 24 sep 2008, 20:46
av heinrich
Det glemte jeg, det er til en OG900.

Takk for hjelpen, jo flere jo bedre, må få gjort det så snabbt som muligt .

Re: Registerkjedespørsmål, T16
Lagt inn: 24 sep 2008, 21:21
av Endre88 N1527
Der e nåken plast skinne som kjede glir i, dei blir slitt ned me tida, nåke som medvirker i at de blir slark i kjedet so de kan vere kjekt å bytte når du fyst bala me de. Men då må du av med heile toppen

Trur der e 3 skinne

Re: Registerkjedespørsmål, T16
Lagt inn: 24 sep 2008, 21:27
av doo-kie
Endre88 skrev:Der e nåken plast skinne som kjede glir i, dei blir slitt ned me tida, nåke som medvirker i at de blir slark i kjedet so de kan vere kjekt å bytte når du fyst bala me de. Men då må du av med heile toppen

Trur der e 3 skinne

Stemmer det, men tenkte ettersom motoren er overhalt eller hva den er. såg ut som det va rimelig ny kjede og kam drev.
Så regner sterkt med glideskinnene er byttet, men det ser du fort om det er spor i dem etter kjeda!
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Lagt inn: 24 sep 2008, 21:28
av Ingvar N629
Du må ikke av med toppen for å bytte skinnene, og det ser nå ut til at kjedet og drevene er nye, så da er det vel nye skinner også.
Sett veiv og kammer i null, og sett på kjedet slik doo-kie skriver. Du må ut med strammeren, og du må løsne det ene kamdrevet.
Det er ikke balanseaksler på den motoren.
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Lagt inn: 24 sep 2008, 21:29
av heinrich
Tror alt skal være rimelig nytt i motoren ja, skal være bygd opp fra bunnen av, etter hva jeg har fått inntrykk av. I hvilket punkt skal stemplene stå i når kjedet skal smelles på? Har svingt den rimelig mye fram og tilbake under montering av klutsj, så det må jo settes tilbake igjen,
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Lagt inn: 24 sep 2008, 21:35
av doo-kie
Når du har alle punktene rett er det ikke noe problem. er vel øvredøpungt syl 1 om jeg ikke husker feil.?
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Lagt inn: 25 sep 2008, 11:56
av Ingvar N629
Sett den så tenningsmerket er på null grader. Syl 1 og 4 i topp.
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Lagt inn: 26 sep 2008, 08:26
av heinrich
Det ene kamdrevet må av, hvilket og hvorfor?

For å komme til strammeren, må jeg ta av registerdekselet? Skjønner sikkert mer når jeg ser det med egne øyne, men greit å starte med LITT kunnskap ihvertfall.
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Lagt inn: 26 sep 2008, 10:24
av Ingvar N629
Strammeren sitter skrudd i siden av toppen. Skru ut den lille skruen i enden først, ta ut fjøra og plastsplinten inni der, og skru ut resten av strammeren etterpå.
Det ene kamdrevet må av for at du skal få på kjedet

Hvilket du skrur av har ingen betydning.
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Lagt inn: 26 sep 2008, 16:36
av doo-kie
Ett lite tips er at du kan kjøpe haynes boka;) Lånte gûnter sin da jeg byttet på min, var kjekt! så slipper man å spekulere.
står enkelt og greit forklart der.
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Lagt inn: 28 sep 2008, 17:21
av heinrich
Jeg har haynes, men der starter de på et helt annet startpunkt, for å si det sånn. Alltid greit å ha høre om det er noen snarveier man kan ta, når motoren er såpass ferdig sammensatt.
I Haynes monterer de kjedet slik at de blanke leddene sammensvarer med merkene på kamdrevet, er dette nødvendig for meg? Så lenge jeg har motoren i øvre dødpunkt, og kammene i riktig posisjon, så burde det vel være det samme hvordan kjettingen ligger?
Tusen takk for all hjelp her altså, gutta. Motoren er så fin og flott at jeg ikke har lyst til å gjøre noe galt.
Re: Registerkjedespørsmål, T16
Lagt inn: 28 sep 2008, 20:25
av alex_ander3@hotmail.com
"Min metode som pleier å funke
Ut med plugg nr 1.
Sett en skrutrekker ned så den treffer stemplet.
Dytt bilen i gir til stemplet er på topp.
Kontroller og finjuster så veiva står i 0 grader.
Ut med kjedestrammeren.
Av med høyre kamdrev.
Ta en litt stor fastnøkkel. Tror det er 17mm og skru kammene sånn at kamdrevet står med merket rett opp.
Sett på kjedet "stramt" på venstre kamdrev.
Nå begynner det som er litt hat. Du skal ha et visst antall lenger på kjedet imellom kamdrevene. Dette må du bare prøve ut hva som ser normalt ut.
Sett på kjedet på kamdrevet uten å sette på kamdrevet på kammen. Så tar du fastnøkkelen, og vrir kammen sånn at kamdrevet passer på kammens spor.
Skru fast kamdrevene. Tørn motoren noen ganger rundt, og se at merkene kommer på riktig sted på dreva, og at de passer overens med graderinga på veiva. Hvis de gjør det, så setter du inn kjedetsrammeren og alt er bare fryd og gamme..

Re: Registerkjedespørsmål, T16
Lagt inn: 28 sep 2008, 20:54
av heinrich
Tusen hjerterlig, dette skal jeg skrive ut og henge opp på motoren mens jeg driver på.
De merkene er det jeg lurer mest på nå, egentlig. Bare sette det sånn det står i Haynes, altså at den blanke lenken treffer sporet på vev-drevet? Det blir jo passe pes, da må jeg vel av med dekselet og oljepumpa for å komme til, så jeg ser det blir riktig?
EDIT: Eller får jeg lirka kjedet på vev-drevet uten å måtte dra opp alt?