Side 1 av 2

et plagsomt problem!

Lagt inn: 01 okt 2008, 18:44
av reggestad vettu
heisann har et problem som kommer noen ganger. det som skjer er at når jeg lader maks så slipper dumpen ut luft. er litt køddent å forklare men blir i alle fall slik: pssj pssj pssj pssj etter som hvor lenge jeg gidder ha gassen i bånn.
Synes dette var litt leit å forklare men må nesten bare spørre litt hvis noen kan tru hva det er hehe
takker for alle svar

Re: et plagsomt problem!

Lagt inn: 01 okt 2008, 19:12
av Gandulf N1535
Ikke at jeg har kompetanse til å svare på hva problemet er, men å oppgi litt mer fakta ang. bilen er ikke så dumt.. Hvilken bil, årsmodell, motor, evt. trim, har du satt på åpen dump osv. Da blir det litt lettere for oss her inne å svare deg :wink:

Re: et plagsomt problem!

Lagt inn: 01 okt 2008, 19:17
av Eirik N396
La oss starte med det viktigste, hvilken bil er det snakk om? Type, årsmodell, motor ;)

EDIT: Jeg skriver visst innmari tregt :shock:

Re: et plagsomt problem!

Lagt inn: 01 okt 2008, 19:21
av reggestad vettu
ja pokker hehe det glemte jeg jo helt bort da
saab 9000 2.3 ltt benket til 260hk for et par år siden så veit egentlig ikke hva som er gjort med den 1996mod forresten
men er åpen dump. (original som det er filter på)

Re: et plagsomt problem!

Lagt inn: 01 okt 2008, 20:33
av rolfi
orginal "dump" med filter? :wierdface:

Re: et plagsomt problem!

Lagt inn: 01 okt 2008, 20:46
av haarstad
Rolfi skrev:orginal "dump" med filter? :wierdface:
Bilde :wink:

Re: et plagsomt problem!

Lagt inn: 01 okt 2008, 20:50
av reggestad vettu
stemmer stemmer. dem selger filter og plugg til resirk de fleste steder har jeg sett

Re: et plagsomt problem!

Lagt inn: 01 okt 2008, 21:26
av Edward N812
du snakker nok bare om en kvitrelyd, eller turboshatter, som kommer når du har bygd opp litt ladetrykk, men ikke tilstrekkelig nok til at dumpventilen åpner for å slippe det ut. den vedvarer jo langsommere du slipper gassen. søk på begge forslagene, så får du opp en del info.

Re: et plagsomt problem!

Lagt inn: 01 okt 2008, 21:32
av reggestad vettu
nei nei denne lyden kommer under pådrag. akkurat som motorn kutter annenhvert sekund mens jeg holder fullgass. og hver gang den kutter så blåser det luft ut av dumpen. er bare noen ganger det er sånn men utrolig plagsomt egentlig

Re: et plagsomt problem!

Lagt inn: 01 okt 2008, 21:52
av EdHunter N815
reggestad vettu skrev:nei nei denne lyden kommer under pådrag. akkurat som motorn kutter annenhvert sekund mens jeg holder fullgass. og hver gang den kutter så blåser det luft ut av dumpen. er bare noen ganger det er sånn men utrolig plagsomt egentlig
Det er jo noe helt annet enn det problemet du beskriver først, du har jo utelatt å si noe om det som sannsynligvis er galt med bilen, nemlig at motoren kutter ved fullt ladetrykk. Når motoren kutter slipper dumpen ut trykk, det er jo akkurat det den skal gjøre. Dumpen vet jo ikke forskjell på at du slipper gassen og at motorkraften kuttes av noe annet.

Re: et plagsomt problem!

Lagt inn: 01 okt 2008, 22:33
av Gunnar N326
Om EdHunter har rett, er vi over på et konkret problem: Hva kan være årsaken til at ladetrykket stiger til sånne høyder at motoren kutter? Skjer også på min forrige bil, en `96 mod 9000, 2.3t, med trimboks (steg1). Er det feil i magnetventil, WG-klokka, eller tennkassetten, som er mest sannsynlig? :?

Re: et plagsomt problem!

Lagt inn: 01 okt 2008, 22:52
av Gandulf N1535
Noe lignende skjer også på min bil ('86 9000 T16). Lader opp til nesten 1.3, før det blir et lite "poff" og den detter ned på rett under 1.0 bar. Hender den så fortsetter å stige for så å dette ned igjen. Hva skyldes dette?

Er heller ikke bestandig turboen greier å lade det den skal; ganske ofte (kanskje 30% av gangene) lader den kun 0.7 ca, og nekter å stige noe mer :|

Noen formening om dette?

Re: et plagsomt problem!

Lagt inn: 01 okt 2008, 22:56
av Gunnar N326
På eksbilen min går ladetrykket helt til 1,5bar! :shock: Drar som bare fy mens trykket stiger fort, så... kutt.. effekten forsvinner.

Re: et plagsomt problem!

Lagt inn: 01 okt 2008, 22:59
av Rambraut N1491
Hvis du har booscontroller på bilen og litt slakk fjær i wastegaten så kan det være problemet ditt.

Har vært ute titt og ofte med en 240 som har boostcontroller, ladder raskt opp til 1.3-4 bar før den faller til et stabilt trykk på 1.15bar.
Grunnen er litt for slakk fjær i wastegaten.

Re: et plagsomt problem!

Lagt inn: 01 okt 2008, 23:11
av Gandulf N1535
Slakk fjær i WG ja.. :-k Er dette noe som er byttbart og er det mulig å få tak i ny?