Side 1 av 3
Pulstar tennplugger - økt effekt og redusert forbruk!
Lagt inn: 06 okt 2008, 00:29
av Gandulf N1535
Leste i VG Bil nå i helgen om en ny og revolusjonerende type tennplugger som gir økt effekt, samt redusert forbruk og utslipp; Pulstar Pulse Plugs. Tenkte med meg selv at dette var enda et jallaprodukt for å lure penger fra folk, men etter å ha lest artikkelen og mye info på nettet begynner jeg å få tro på dette produktet!
Kort forklart gir pluggen en mye kraftigere gnist med kjappere utladning, som resulterer i mye mer effektiv antenning. En vanlig tennplugg leverer ca 50 watt, mens Pulstar er ca 20 000 gang kraftigere og har en effekt på omtrent 1 million watt
Omtale i fagbladet Bilbransjen (PDF):
http://www.tennplugg.no/images/stories/ ... en0608.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
AutoHitec - den norske importøren sin side. Sjekk "videoen" på denne siden:
http://www.tennplugg.no/index.php?optio ... &Itemid=68" onclick="window.open(this.href);return false;
Så hva tror folket? Vil dette være noe å putte i bilene fra Trollhättan?

Har sett litt på resultatene til forskjellige biler, og det ser i mine øyne ut som at turbomotorer generelt har større gevinst på alle parametre enn vanlige sugere. En 2002 9-3 2.0T er også testet, med 9,3% redusert forbruk, sjekk nederst på siden:
http://www.tennplugg.no/index.php?optio ... &Itemid=56" onclick="window.open(this.href);return false;
Den eneste bakdelen jeg finner er det de skriver om trimmede biler:
Tennplugg.no skrev:Obs! PulstarTM Pulse Plugs er laget for bruk på originale, umodifiserte motorer. Hvis du har ettermontert turbo, kompressor, lystgassanlegg (nitro) eller andre produkter som dramatisk øker motorens kompresjon eller fyllingsgrad, er det mulig at motoren trenger en plugg med en annen varmeverdi enn det PulstarTM kan tilby. I slike tilfeller kan vi tilby et annet produkt som inneholder samme teknologi, nemlig DirectHits®. Dette er en enhet som monteres oppå en konvensjonell tennplugg og gir tilsvarende effekt som PulstarTM Pulse Plugs.
Vil våre biler med trim fra Speedparts falle under denne kategorien tro?
Les og bedøm selv!
Re: Pulstar tennplugger - økt effekt og redusert forbruk!
Lagt inn: 06 okt 2008, 01:00
av Paradigm N558
Gandulf skrev:Dette er en enhet som monteres oppå en konvensjonell tennplugg og gir tilsvarende effekt som PulstarTM Pulse Plugs.
Fungerer sikkert ypperlig med DI

+ Onkel stat vil sikkert ha sin del av kaken siden den "trimmer" bilen

Re: Pulstar tennplugger - økt effekt og redusert forbruk!
Lagt inn: 06 okt 2008, 01:07
av Gandulf N1535
Paradigm N558 skrev:Gandulf skrev:Dette er en enhet som monteres oppå en konvensjonell tennplugg og gir tilsvarende effekt som PulstarTM Pulse Plugs.
Fungerer sikkert ypperlig med DI

+ Onkel stat vil sikkert ha sin del av kaken siden den "trimmer" bilen

Men har jeg DI på min 9000 da? Tenkte dette var noe som kom litt senere.
Ja man må jo nesten rapportere om at man har fått "trimtennplugger"...

Re: Pulstar tennplugger - økt effekt og redusert forbruk!
Lagt inn: 06 okt 2008, 01:58
av Haaka
Samtlige bilen uten bankesensor, vil få store problemer med denne tennpluggen, uten videre modifikasjoner i tenningsanlegget/motorstyringen..
Dvs. funker på de færreste DI-bilene.. Ikke T5 og neppe T7/8
Re: Pulstar tennplugger - økt effekt og redusert forbruk!
Lagt inn: 06 okt 2008, 07:52
av Paradigm N558
Haaka skrev:Samtlige bilen uten bankesensor, vil få store problemer med denne tennpluggen, uten videre modifikasjoner i tenningsanlegget/motorstyringen..
Dvs. funker på de færreste DI-bilene.. Ikke T5 og neppe T7/8
Mente du... "Samtlige biler
med bankesensor, vil få..." ?
Edit. De med hjerne vil vel adaptere seg..
Re: Pulstar tennplugger - økt effekt og redusert forbruk!
Lagt inn: 06 okt 2008, 09:23
av Gunnar N326
Gandulf har ikke DI, i følge signatur har han en `86 mod.
Stemmer ikke det, Gandulf?
For meg ser det bare ut som det gamle trikset med seriegnistgap, bare "teknologisk forbedret"

Kan jo prøves på en motor uten DI, der er jo tennpluggen bare tennplugg. Så var det prisen da..
Disse greiene kommer ikke under panseret mitt, ikke før Saab standardmonterer!
Jeg mener følgende: D E T E R B A R E H U M B U G

Re: Pulstar tennplugger - økt effekt og redusert forbruk!
Lagt inn: 06 okt 2008, 09:31
av Paradigm N558
Gunnar N326 skrev:
Jeg mener følgende: D E T E R B A R E H U M B U G

Njaei.. ikke vær for rask på avtrekkeren her. Alt teknisk er jo logisk bak den tennpluggen der.
Samme som da Bosch laget den pluggen med 4 hoder, større gnist og greier, jeg merka i allfall ytelesesforskjell på snøscooter... Men de vara jo 11 timer på vår scooter.. den spiste plugger til frokost, middag og lunch, så det ble uaktuelt pga. prisen...
Anyway, tror dette vil fungere, faktisk, men ikke før de lager en plugg som passer til trimmet Saab

Re: Pulstar tennplugger - økt effekt og redusert forbruk!
Lagt inn: 06 okt 2008, 09:40
av Gunnar N326
Paradigm N558 skrev:
Njaei.. ikke vær for rask på avtrekkeren her. Alt teknisk er jo logisk bak den tennpluggen der.
Samme som da Bosch laget den pluggen med 4 hoder, større gnist og greier, jeg merka i allfall ytelesesforskjell på snøscooter... Men de vara jo 11 timer på vår scooter.. den spiste plugger til frokost, middag og lunch, så det ble uaktuelt pga. prisen...
Anyway, tror dette vil fungere, faktisk, men ikke før de lager en plugg som passer til trimmet Saab

Det er ikke helt logisk, hvis du ser litt nøye på det..
Levetid, ytelse, effektforbruk kontra effekt ut..
Skal ta tilbake alt jeg har sagt når Saab begynner å montere sånne!

Re: Pulstar tennplugger - økt effekt og redusert forbruk!
Lagt inn: 06 okt 2008, 10:16
av Gandulf N1535
Gunnar N326 skrev:Det er ikke helt logisk, hvis du ser litt nøye på det..
Levetid, ytelse, effektforbruk kontra effekt ut..
Skal ta tilbake alt jeg har sagt når Saab begynner å montere sånne!

Men hva med testresultatene utført av flere uavhengige instanser/fagblad både i norge og usa? Er dette også bare samarbeid for å få lurt et produkt på kundene?
Gunnar N326 skrev:Gandulf har ikke DI, i følge signatur har han en `86 mod.
Stemmer ikke det, Gandulf?

Joda stemmer det, har bare fordeler på min. Og da kan jeg bruke slike altså? Hva med varmeverdier og slikt som det snakkes om?
Re: Pulstar tennplugger - økt effekt og redusert forbruk!
Lagt inn: 06 okt 2008, 10:40
av Gunnar N326
Det med varmeverdier er også et punkt som får det til å gå kaldt nedover ryggen min.. At "one size fits all" er her å kaste all erfaring med tennplugger på sjøen. Skjønner ikke helt at man kan se bort fra pluggens evne til å lede varme, bare fordi den har så fryktelig sterk gnist..
En annen ting: Tenningstidspunktet er tilpasset ut fra en mengde parametre, som belastning og forbrenningshastighet, for å nevne 2 viktige.
Hvis en sånn plugg skal være så effektiv, så må jo flammefronten bevege seg raskere, for å forbrenne mere fullstendig? Da vil jo maks forbrenningstrykk komme tidligere, kanskje så tidlig som før Ø.D.(øvre dødpunkt.) For tidlig tenning gir økt forbrenningstemperatur, og tenningsbank.
Håper Ingvar eller Tommy eller noen andre kan si om jeg er inne på noe eller om jeg er helt på Vidda..

Re: Pulstar tennplugger - økt effekt og redusert forbruk!
Lagt inn: 07 okt 2008, 18:32
av Ingvar N629
Ja jøss... Lager pluggen energi eller? Hvis noen kan forklare meg hvor energien kommer fra som gjør at man trenger 10% mindre drivstoff for å utføre samme arbeid, så skal jeg lytte interessert.
Re: Pulstar tennplugger - økt effekt og redusert forbruk!
Lagt inn: 07 okt 2008, 19:04
av Tor N12
Re: Pulstar tennplugger - økt effekt og redusert forbruk!
Lagt inn: 07 okt 2008, 22:40
av EdHunter N815
Ingvar N629 skrev:Ja jøss... Lager pluggen energi eller? Hvis noen kan forklare meg hvor energien kommer fra som gjør at man trenger 10% mindre drivstoff for å utføre samme arbeid, så skal jeg lytte interessert.
Tenkte samme tanken. Kan kanskje ha litt effekt på gamle slitne motorer med dårlig forbrenning, men 10% er nok i alle fall 9% for mye.

En nyere bil med et såpass effektivt styringssystem som trionic vil etter min mening ikke ha noen som helst nytte av noe slikt, om noe tipper jeg det vil lage trøbbel for trionicen. Jeg minner om et gammelt og godt ordtak som stort sett snakker for seg selv;
Hvis noe høres ut til å være for godt til å være sant, så er det som regel det! 
Re: Pulstar tennplugger - økt effekt og redusert forbruk!
Lagt inn: 08 okt 2008, 08:33
av Ingvar N629
Det eneste er, nå blir dette litt synsing fra min side, om gnisten rekker lengre ut i forbrenningsrommet, da vil jo forbrenningen ta ørlite kortere tid fordi flammefronten får større areal (bra mtp tenningsbank forresten, er jo av samme grunn Saabs 16V-topper har sentralt plassert tennplugg), men forbrenningshastigheten blir fortsatt den samme. Trykkstigningen vil teoretisk sett kunne bli ørlite raskere, og makstrykket ørlite høyere, noe som vil gi ørlite høyere virkningsgrad, men dette vil ha minimalt å si! Bedre da å justere tenninga en grad eller tre, vil nok oppnå mer med det... Med DI er det fy-fy, og DIen gir jo bra med effekt i forhold til vanlig coil. Til sammenligning har jo noen av Alfas motorer to tennplugger pr sylinder, nettopp for å få større areal på flammefronten.
En annen måte å si det på Bjørn; samme hvor du snur deg, så har du ræva bak!
Re: Pulstar tennplugger - økt effekt og redusert forbruk!
Lagt inn: 08 okt 2008, 13:43
av Gandulf N1535
Ingvar N629 skrev:Ja jøss... Lager pluggen energi eller? Hvis noen kan forklare meg hvor energien kommer fra som gjør at man trenger 10% mindre drivstoff for å utføre samme arbeid, så skal jeg lytte interessert.
Poenget er vel at pluggen effektiviserer forbrenningsprosessen slik at det trengs mindre kraft for å utføre samme arbeidet?
Er lett å være blåøyd til slike "vidunderprodukter", men dagens tennplugg har jo vært uforandret i over 100 år..
Og hva med testresultatene utført av flere uavhengige instanser? Lyver de?
Omtale i VG og en liten mini-test utført av Teknisk leder for NAF veipatrulje:
http://www.tennplugg.no/images/stories/ ... 031008.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;