Slakke i drivverk eller framstilling?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Slakke i drivverk eller framstilling?

Legg inn av Talker » 07 okt 2008, 19:23

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det helt. Men om jeg ligger i et lavt gir, og brått gir gass eller slipper gass, så får jeg et ganske bra rykk. Om jeg pulserer med gassen på denne måten, så blir dette såppass ubehagelig, at jeg jo skjønner at bilen ikke var slik som ny. Så jeg lurer på hva som gjør dette? Er det noe enkelt jeg kan bytte, for å få vekk dette, eller er det snakk om en hel rekke med forskjellige ting?
Jeg hører også et klikk frammefra rett etter at jeg har tatt av i en oppoverbakke, eller bare gir på litt når jeg tar av ellers?
Lyst å tighte opp litt... :)

Brukeravatar
Endre88 N1527
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 477
Registrert: 04 mai 2008, 10:34
Medlemsnummer: N1527
Navn: Endre Listhaug
Bil: SAAB 9000cc
Sted: Måløy

Re: Slakke i drivverk eller framstilling?

Legg inn av Endre88 N1527 » 07 okt 2008, 21:00

Sjekka motorfesta dine??? :wink:
Hadde samme probleme på min 9000, bytta til powerflex foringa nåke som funka som fy :mrgreen:
M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Slakke i drivverk eller framstilling?

Legg inn av Talker » 07 okt 2008, 21:36

Har tenkt på det. Men kunne ikke helt fatte at det kunne være nok. Har dog veldig lyst til å bytte det meste til powerflex.

Har kjennt det jeg beskrev i forrige post på endel eldre biler. Så det er ikke noe unaturlig. Dog mulig at jeg vil få dette i økende grad pga trimming og sånnt... Flere som har innspill?

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Slakke i drivverk eller framstilling?

Legg inn av Gunnar N326 » 07 okt 2008, 23:20

Høres ut som typisk motorfesteproblem, spør du meg. Det er vel hydrauliske motorfester på GM900 også? På 9000 er det iallfall 2 hydrauliske som motoren hviler på. Trikset for å sjekke disse er å se på toppen av dem, gjerne den ei god lykt, så en ser godt. Hvis disse er våte oppå, er det sannsynlig at de lekker olje, da er de gåen, og det kan ikke avhjelpes ved å bytte de andre festene til powerflex. Lekke oljefylte motorfester må byttes, det var faktisk en her som fikk store problem fordi det bakre motorfestet på hans 9000 ikke ble byttet, det var så dårlig at tripoden vred seg ut av indre drivakselledd, hvis jeg husker rett!
Rett og slett fordi motoren fikk bevege seg for mye. :o
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Slakke i drivverk eller framstilling?

Legg inn av Talker » 08 okt 2008, 05:37

Det er bare én som er hydraulisk? Ser sånn ut på EPC. Går det ann å oppgradere der da? Powerflex eller noe? Resten av opphenget til motoren kan vel byttes til powerflex, eller er det ulemper med slikt?

Brukeravatar
Talker
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 493
Registrert: 28 jun 2008, 15:12
Medlemsnummer: N1429
Navn: Christian Franset
Bil: ng900
Sted: Molde

Re: Slakke i drivverk eller framstilling?

Legg inn av Talker » 09 okt 2008, 17:12

Hvordan blir bilen om jeg bytter om til powerflex? Hører noe knirking ved fjæring og fooorsiktig gasspådrag i lav fart. Sikkert foringer som skulle ha vært byttet?

Svar