Trimmet 9-5 fra 150 til 220 hk

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Låst
tuva
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 59
Registrert: 19 mar 2008, 08:34

Trimmet 9-5 fra 150 til 220 hk

Legg inn av tuva » 11 okt 2008, 06:53

Jeg vurderer å kjøpe en 99 modell 9-5 som bil nr 2. Bilen virker strøken og har forhodsvis lav km stand. Eneste som gjør meg skeptisk er at den er tunet opp til 220 hk. Jobben er gjort av speedparts, og skal visstnok være profesjonelt utført. Bilen er også voksenkjørt, og oilsludgeproblematikken er fikset for et par år siden (samtidig med trimmingen).
Bør jeg skygge unna en trimmet saab?
Hva bør jeg være obs på dersom jeg velger å gå videre med denne bilen?
Hva med forsikring osv? 220 hk er vel mer risiko for forsikringsselskapet enn 150 hk?

Dette vet jeg veldig lite om. Har bare en følelse av at det er lurt å holde seg unna alt som er trimmet, men da er jeg kanskje overdrevent skeptisk?? Eller?

Takknemlig for tilbakemelding..

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Trimmet 9-5 fra 150 til 220 hk

Legg inn av Edward N812 » 11 okt 2008, 07:29

hei! ingen fare å kjøre med en 9-5 som har tatt det steget i effekt der. originalt er denne motoren en såkalt "lavtrykker", med andre ord en nedstrupa motor, som holder igjen på masse effekt pga et nesten latterlig lavt turbotrykk ;) i trimmen inngår det ikke kun forhøyning av turbotrykk heller. det er som selger sier profesjonelt gjort, og alt er kompensert for, så ikke motoren din skal ha det vondt på noen turtallsområder. når jeg sier profesjonelt, mener jeg installert "profesjonelt". programmene for bilene våre ligger klare til installasjon, og de er testet ut av maaaange folk før deg..

forsikringsselskapet sier du ingenting til... rett og slett. det er umulig å vite om en bil er chippa eller ikke.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

tuva
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 59
Registrert: 19 mar 2008, 08:34

Re: Trimmet 9-5 fra 150 til 220 hk

Legg inn av tuva » 11 okt 2008, 07:46

Takk for rask tilbakemelding. Ble adskillig beroliget nå. Dersom jeg allikevel skulle ønske å "tune" den ned igjen (f.eks ved videresalg). Er dette en kurant sak? - Eller er helebilen "bygd om" slik at å få den tilbake til originalt vil være en stor operasjon...

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Trimmet 9-5 fra 150 til 220 hk

Legg inn av Andrew N1328 » 11 okt 2008, 08:12

tuva skrev:Takk for rask tilbakemelding. Ble adskillig beroliget nå. Dersom jeg allikevel skulle ønske å "tune" den ned igjen (f.eks ved videresalg). Er dette en kurant sak? - Eller er helebilen "bygd om" slik at å få den tilbake til originalt vil være en stor operasjon...
Det er i bunn og grunn snakk om et program... så å bytte tilbake til originalt program er ikke noe problem... Men ser ikke vitsen jeg da ;) har selv 9-5 med 210HK hirsch performance, og jeg går aldri tilbake til original :D
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Trimmet 9-5 fra 150 til 220 hk

Legg inn av Ingvar N629 » 11 okt 2008, 11:05

Hei!

Du spør om forsikring... det er en av grunnene til at vi har et lukket forum for slikt prat! Det følges med på nettet av forsikringsfolk og andre som dere ikke vil skal vite noe om hva dere har under panseret, så bruk trimforumet!

Om trådstarter ikke er medlem, så har du en grunn til å melde deg inn nå! :wink:

Låser tråden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Låst