Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 16 okt 2008, 16:04
Går i disse dager også vurderer om jeg skal skaffe meg en 9-5 eller en gammel ng900 da 9-3 blir litt for dyr imot disse synes jeg. Blir nok suger i første omgang, bytte fra donorbil med turbo blir nok siden evnt.
Hvor bør man se etter evnt. rust, andre feilkilder som er vanlige som man bør se etter..?
Har prøvd å letet litt i forumet her på søk, men fant ikke noe spesielt svar på det jeg tenker på.

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 16 okt 2008, 22:43
Anbefaler deg å kjøpe en 9-5. Da får du en lettrimmet lettrykksturbo med på kjøpet. 9-5 har mye bedre kjøreegenskaper og sikkerhet, og er rimelig å oppgradere til skikkelig god veiholdning. 9-5 har multilink bakhjulsoppheng fra nest siste generasjon Vectra.
Ng900 sliter med dårlig retningsstabilitet, middelmådige kjøreegenskaper og endel rust. Understellet framme ble hentet fra Vectra generasjon 1 og bak fra Astra generasjon 1 (delt bakaksel). Dette ga et svært dårlig utgangspunkt for chassisteknikerne hos SAAB.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T