Side 1 av 2
"Sotbank" var og er rådebank...
Lagt inn: 20 okt 2008, 17:12
av Gunnar N1413

Jeg har til min fortvilse hatt en skikkelig hard "klakke" lyd i 95'n siden torsdag, har seff ikke kjørt noe med den etter det.
Har jo lest om utvidet motorgaranti og slikt, så derfor i god tro, eller kanskje i håp om mirakler satte jeg bilen på verksted idag, og der misstenkte dem "sotbank" bilen min hadde gått 120000km før ombygging av veivhusventilasjon, så jeg mistenker jo at det er noe som kommer av dette, så sånn sett høres det ikke helt galt ut at det kan ha løsnet avleiringer på stempelet evt ventiler som nå ligger og banker inni der, har fått tips om vanninsprøytning for å bli kvitt dette. Blir vel å ta en Dieselrens også tenker jeg.
Men først og fremst skal jeg titte inni der med ett slag "scoop" hentet fra ett sykehus som er perfekt for å gå ned i plugghull for så og se seg litt rundt inni sylinderen, hvor jeg helt klart håper å finne noe løst, for hvis ikke blir det vel som verkstedet anbefalte, å pelle opp og kikke.... 10k rett ut av vinduet.
Back to topic:
Noen som har erfaringer med "sotbank"?
Re: "Sotbank" har noen hørt om dette fenomenet
Lagt inn: 20 okt 2008, 22:08
av Gunnar N326
2002 mod har jo fortsatt motorgaranti, om serviceintervaller er fulgt, så jeg ville satt bilen på Saab- verksted. Få bekreftet at det er garantisak, hvis ikke, ta med bil og diagnosen på feilen til den rimeligste konkurrenten, om det er noen verdt å bruke der du bor.
Re: "Sotbank" har noen hørt om dette fenomenet
Lagt inn: 21 okt 2008, 06:35
av Gunnar N1413
Gunnar N326 skrev:2002 mod har jo fortsatt motorgaranti, om serviceintervaller er fulgt, så jeg ville satt bilen på Saab- verksted. Få bekreftet at det er garantisak, hvis ikke, ta med bil og diagnosen på feilen til den rimeligste konkurrenten, om det er noen verdt å bruke der du bor.
Takk for innspill

Hadde det vært så enkelt, Saab er ikke så lette å få til å innrømme at dette kan gå innunder garantien, de sier denne først og fremst gjelder registerslitasje, og etter at Saab nå må søke garantisaker i Tyskland og ikke i Norge ja da har dem blitt mye vanskeligere å ha med å gjøre. Tyskerne godtar ikke noen km over på oljeskift og godtar ikke at annet enn register kan bli utslitt pga Veivhusventilasjon.
Og for at dette i det hele tatt skal komme på tale er det snakk om minst 4-5000 for bare å åpne opp og skjekke (som jeg kanskje ikke får igjen hvis tyskerne ikke godtar det som garantisak, ikke er verkstedene jeg har vært i kontakt med veldig interessert i å hjelpe meg med dette skjønte jeg). Dessverre er jeg av typen som ikke har "lyst" til å bare la dem åpne fo å se, jeg prøver helst andre utveger først. Er det ikke løs sot i sylinderen, noe som jeg skal se etter senere idag, ja da kommer jeg til å forhøre meg etter om noen har en longblokk stående, så skal jeg forhøre meg om jeg kan i det minste få skru løs toppen selv uten at det går utover garantien. Det med Garantien er jo også litt sånn ymse, da det viser seg at forrige eier har kjørt litt over på 70k servicen. mao dette blir nok en sak for meg og lommeboka mi

Re: "Sotbank" har noen hørt om dette fenomenet
Lagt inn: 21 okt 2008, 07:04
av Macgeier
Vet det ikke er lett å beskrive lyder, men forsøk å beskrive "bankelyden" da er det lettere å assistere.
Bare på kald motor?
Varm motor?
Kun tomgang eller hele registeret?
Kun på lett flytgass?
Under kraftig pådrag?
Mest hørbart på 2.000? omdr/min?
etc
Re: "Sotbank" har noen hørt om dette fenomenet
Lagt inn: 21 okt 2008, 16:13
av Gunnar N1413
Lyden er som om stempelet slår borti noe. Veldig hard klakke lyd, ikke dunk,klirr eller bank.
Tomgang, ingen lyd.
Pådrag med og uten belastning, lyd, men innimellom ikke.
"Avdrag" lyd
Kald motor lyd
Varm motor lyd
høyere til høyere turtall
ikke like høy hele tida om jeg varierer turtall litt opp og ned
Re: "Sotbank" har noen hørt om dette fenomenet
Lagt inn: 21 okt 2008, 16:22
av doo-kie
Høres no ut som det kan være løfterne som henger litt, eller rådebank!
Re: "Sotbank" har noen hørt om dette fenomenet
Lagt inn: 21 okt 2008, 20:48
av Trondbrandsen
Å stille diagnose ut fra beskrivelse av lyder via et forum, er dessverre svært lite effektivt

Hva med å få tittet oppi sylinderne med et speil som nevnt..?
Re: "Sotbank" har noen hørt om dette fenomenet
Lagt inn: 21 okt 2008, 21:23
av doo-kie
Har ikke stilt noen diagnose. Ga bare et ut spill på hva det KAN være! Tror gunnaer var int i innspill på hva lyden kan være. Ville først ha tatt av toppdekslett å sett om det er mye avleiringer.
Synes ditt utspill var upassende!
Re: "Sotbank" har noen hørt om dette fenomenet
Lagt inn: 21 okt 2008, 21:29
av doo-kie
Back to topic:
Noen som har erfaringer med "sotbank"?[/quote]
har kun vært borti sotbank på diesel motorer som går lenge på laveturtall, ikke hørt dette er et problem på nyere bensin motorer. med mindre der noe som gjør at bilen din soter noe sinnsykt, men få lånt deg et insp, kamera å se nedi syl. Disse kameraene begynner og bli mer og mer vanlige nå! Så det får du sikkert lånt deg

Håper du finner ut av det, og det bare er en bagatell

Re: "Sotbank" har noen hørt om dette fenomenet
Lagt inn: 21 okt 2008, 22:31
av Trondbrandsen
HÆ ? Mulig jeg burde vært mere utfyllende, men har selv brukt endel kroner unødvendig pga feiltolkede lyder, og da lyttet vi faktisk i virkeligheten.. Bare ment som at man ikke nødvendigvis skal henge seg opp i lydene, min lagde definitivt lyder fra toppen, men skadene var i bunndelen. Ikke annet enn godt ment, selv om det ikke nødvendigvis var løsningen på problemet , men vi fant ihvertfall feilen ved tilslutt å titte oppi sylinderne

Skjønte ikke helt hva som var upassende, sier seg vel selv at beskrivelse av lyder skriftlig blir vanskelig å tyde likt/rett uansett, selv om det hadde vært ønskelig selvsagt

Re: "Sotbank" har noen hørt om dette fenomenet
Lagt inn: 22 okt 2008, 10:05
av Gunnar N1413
Heisann og fortsatt takk for innspill.
Sotbank bør jo som nevnt bare skje med dieselmotorer som soter, men som følge av at veivhusventilasjonen på bilen min ikke er byttet før på 120000km så kan det være at det har kommet ganske mye sot pga det.
Men nå har jeg kikka inni sylindrene og der er det ikke noe spesielt med sot, littegrann men det er jo vanlig.
Det er litt stygge seter på eksosventilene, så jeg skal ta en kompresjonstest for å sjekke om dem er tette.
Ellers ikke noe å se.
Rådebank utelukker jeg nesten da lyden er så hard at hvis det skulle vært rådebank så måtte det vært så ille at det omtrent ikke var igjen lager der.
Ventiltikk som i veldig mye klaring er vel det jeg begynner å helle imot, eller at en ventil henger litt. da det virker som om lyden er tregere enn selve motorturtallet, kan jeg tenke at den følger samme frekvens som ventilene.
Og da har jeg jo litt muligheter å gå utifra, kjøre en dieselrens er ihvertfall fortsatt høyt på programmet.
Skal vannvaske inni sylindrene, har gjort dette sjøl før på store dieselmotorer, og har nå fått bekreftet fra mange at det gode saker bare man er forsiktig.
Og så blir det å ta av bunnpanna og rengjøre den før det blir ny olje, og da blir det nok en mobil1 olje tenker jeg. Saabverkstedet jeg brukte i Sverige på forrige service brukte QS.
Angående diagnoser utført på lyd så er jo det uansett billigst å prøve småting først, da kan man spare store verksted beløp og mange timer skruing om man gjør det selv, er det et skikkelig havari ja da blir det ekstra mange timer men da har man da hvertfall prøvd.
Flere tips mottas med takk

Re: "Sotbank" har noen hørt om dette fenomenet
Lagt inn: 22 okt 2008, 15:24
av Gunnar N326
Kan bare ikke tro at det er sotbank.. Med et sånt kamera som nevnt over, går det kanskje an å se inn i bunndelen av motoren også? Tenker på oljesil, om den er tett, så blir det jo lite trykk på olja...
Har du tatt av ventildeksel og sett om det er mye sludge?
Hvis det er relatert til veivhusventilasjon, så burde det vel vise flere plasser enn i sylindrene? Har det gått mye oljedamp inn i motoren så ligger det sikkert et fett belegg i trykkrøret, for eksempel.
Jeg ville tatt ned bunnpanna (det sies at det går uten å ta ut motoren) og sett der.
Lykke til uansett!
Re: "Sotbank" har noen hørt om dette fenomenet
Lagt inn: 22 okt 2008, 15:44
av doo-kie
ja jeg heller mot at det kan være løfterne som henger. dette er ikke uvanlig. Dieselrens er tingen for å få det bra, men ta dieselrens før du tar ned bunnpanna(den kan tas av med motor i, grei operasjon9, For det legger seg mye i sila etter dieselrens.
Jeg byttet min veivhusvent, på 130km. Og det var sinsykt mye sludge! så når jeg hadde ute motorern og byttet register gjorde jeg den skikelig ren. Så kan jo tenkes du har mye sludge, men vær forsiktig med å leke for mye med det der, dette tetter fort oljekanaler når det løsner.

Da blir vanligvis prislappen en del høyere.....
Re: "Sotbank" var Rådebank... Noen som vil ta på seg motorbytte?
Lagt inn: 24 nov 2008, 09:03
av Gunnar N1413
Hei folkens.
Ja da er rådebank konstantert, fikk svar på oljeanalyse nå og der er det høye verdier på metall. Dvs Jern, kobber og bly.
TBN tallet var halvert på 1500km litt merkelig. kan det skyldes mye sludge, ja det tror jeg er mulig.
Hadde tenkt å gå hele runden med advokat og styr mot saab, men tror jeg gir F*** og tar støyten sjøl.
Er det noen som har byttet motor i 95 før som har lyst til å ta på seg ett motorbytte, bilen er sein 02 modell med automat.
Betaler selvfølgerlig. Noen som trenger ekstra med kroner oppunder jul?
Re: "Sotbank" var og er rådebank...
Lagt inn: 24 nov 2008, 15:17
av Kurt N597
Slik som du beskriver det så vil jeg tro at det er en garantisak hvis du har serviceboka iorden.