Side 1 av 1
Dynamo, og900 t8
Lagt inn: 28 okt 2008, 16:22
av Rambraut N1491
Hei
Tror dynamoen min har takket for seg og tatt kvelden nå. Skulle kjøre en liten tur i går etter å ha skiftet blinklyspære og en pære til baklysene mine i går, men la kjapt merke til at batteriet tappet seg for strøm (hat voltmåler i cupe'en).
Målte litt rundt om kring, sjekket sikringer og relè, men har stor tro på at det er dynamoen eller børstene som er ferdige.
Så da, hvordan får jeg av dynamoen?
ser ut til at jeg må av med de tre umbrakoskruene som er festet i blokka, men er ikke sikker. Noen som har forslag?
Mvh
Martin
Re: Dynamo, og900 t8
Lagt inn: 28 okt 2008, 16:37
av matss
jeg tok faktisk av og på dynamoen på min og900 i dag, for å skifte det festet som er festet med tre stk umbrako. det er en lett prosess med rett verktøy. du starter bare med å bruke en 16 mm fast, for å skru ut den bolten som du justerer hvor stram reimene skal være. du må huske å ta av minus polen på batteriet, siden du må jo ta av signalkabelen som sitter på dynamoen, samt plussledningen.
deretter går du vel bare løs på hovedbolten som sitter nederst på dynamoen inn mot torpedoveggen, mener å huske du måtte bruke 17 mm pipe. så er det bare å dra ut bolten, og løfte opp dynamoen

Re: Dynamo, og900 t8
Lagt inn: 28 okt 2008, 16:53
av Ingvar N629
matss skrev:
deretter går du vel bare løs på hovedbolten som sitter nederst på dynamoen inn mot torpedoveggen, mener å huske du måtte bruke 17 mm pipe. så er det bare å dra ut bolten, og løfte opp dynamoen

Øøøø om du klarte det, så er dynamoen din modifisert. Den bolten stopper nemlig normalt i torpedoveggen før dynamoen er løs, dvs du må ut med de tre umbracoskruene. På min gamle 900 så fjernet jeg det ene festet på dynamoen, slik at den kunne tas av slik Matss beskriver. Når reimene er stramme, så holdes den jo på plass likevel, om man lar det være igjen nok spor i det festet som modifiseres.
Re: Dynamo, og900 t8
Lagt inn: 28 okt 2008, 17:08
av Rambraut N1491
Aight guys!
Skal prøve og få lurt av disse umbracoskruene i kveld eller i morgen, klarer ikke kjøre en Peugeot 307 HDi en dag til

Re: Dynamo, og900 t8
Lagt inn: 28 okt 2008, 23:30
av matss
ja, stemmer. du må løsne på et par av de, og vippe opp hele festet, så kommer bolten ut. jeg forklarte ikke veldig detaljert i stad. hehe.
husker ikke helt, men tror det var når du drar ut bolten på toppen der, til justeringa, så står dynamoen fri til å vippes opp/ned, og da er reimene løse, og kan tas av. litt lettere og komme til osvosv.
Re: Dynamo, og900 t8
Lagt inn: 28 okt 2008, 23:38
av Rambraut N1491
Har vært av med alt bortsett fra dynamoen, så jeg kommer lett til på den skruen som er bak og over dynamoen, for de som vet hvilke jeg prater om her. Er den under som er prakket, men skal ta alt i morgen når jeg får rydda ferdig den skikkelige garasjen med skikkelig lys osv

Re: Dynamo, og900 t8
Lagt inn: 29 okt 2008, 09:13
av Ottar N398
Du skal ikke bare bytte laderegulatoren først da? denne pleier å ryke først og er ikke vanskelig å bytte.. Finn en sort dings rett under pluss polen. Skur ut, sett inn ny

Re: Dynamo, og900 t8
Lagt inn: 29 okt 2008, 10:07
av Rambraut N1491
Hm, er jo verdt et forsøk. Takk for tipset

Re: Dynamo, og900 t8
Lagt inn: 29 okt 2008, 14:41
av Rambraut N1491
Hva er det egentlig med disse bilene?
Skulle flytte den fra gammle garasjen min og opp til den nye nå isted.. da ladda den plutselig igjen, kjørte en tur for og se om det holdt, og det gjør det
Samme skjedde med bensinpumpereleèt også, funket fjell helt til fredag forrige uke, tok det ut og satte det inn igjen, da funka det også

Re: Dynamo, og900 t8
Lagt inn: 29 okt 2008, 17:15
av Frode N073
ikkje stol på bensinpumpereleèt for det om det virke nå. på gamle T8'an min så fuska releèt. konne virka fint ei stond for så å kutta. det e meget skjipt når detta skjer i akselerasjonsfeltet på motorveien og du plutseligt ha 0 framdrift. tro meg eg har erfart det.
Re: Dynamo, og900 t8
Lagt inn: 29 okt 2008, 17:22
av Rambraut N1491
Frode N073 skrev:ikkje stol på bensinpumpereleèt for det om det virke nå. på gamle T8'an min så fuska releèt. konne virka fint ei stond for så å kutta. det e meget skjipt når detta skjer i akselerasjonsfeltet på motorveien og du plutseligt ha 0 framdrift. tro meg eg har erfart det.
Haha, det hørtes kjipt ut og det
Men har nødløsning liggende klar, la opp en kabel fra + på tenninga slik at jeg starter pumpa når jeg vrir om på tenninga. Ikke så veldig lurt, men er som sagt en nødløsning om jeg måtte trenge den
