Side 1 av 8
[LØST] Vann i olja ved toppakningsbytte
Lagt inn: 03 nov 2008, 23:09
av Gandulf N1535
UPDATE: Feil funnet; sprekk i topp. Se siste post..
EDIT: Har nå fått bekreftet at toppakning er gåen. Vanskelig å bytte den selv?
Synes bilen min har begynt å ryke litt mye i det siste

Har ikke merket forbruk av olje eller kjøleveske heller. Siden jeg fikk den har den alltid rykt litt når den er kald, og etter å ha stått en stund på tomgang (dette er jo ikke turbobiler glad i). Dette er vel forståelig nok siden jeg hzar 3" effektanlegg fra SP hele veien, men i det siste synes jeg den ryker mye også når den er varm.
Hvis jeg f.eks. skal inn å fylle statoilkoppen og jeg ikke orker å stoppe den, ser jeg med en gang at den ryker en del uten å ha stått noe på tomgang. Hvit røyk, ikke noe blåskjær.
Har også en slags ulelyd i turboen, kun hørbart ved lave turtall (1500-2500rpm?), og mest når motoren er kald. Dette kom etter jeg demonterte og rengjorde alle rør og slanger fra luftfilter til innsug. Any idea?
Søkte forresten på forumet, men fant ingen tråder som dekket det jeg spør om.
Re: 9000 turbo ryker ved tomgang OG kjøring
Lagt inn: 03 nov 2008, 23:16
av Ingvar N629
Turboen din er vel på tur, da... Når den virkelig er ferdig, så velter det ut tjukk, hvit røyk.
Re: 9000 turbo ryker ved tomgang OG kjøring
Lagt inn: 04 nov 2008, 00:08
av Gandulf N1535
Re: 9000 turbo ryker ved tomgang OG kjøring
Lagt inn: 04 nov 2008, 23:43
av Gandulf N1535
Er det forresten noen måte jeg kan sjekke/konstatere dette på? Evt. målinger eller slikt? Blir det billigere å få tak i en ny (brukt) turbo enn å få overhalt den jeg har? Har hørt om muligheten for å modifisere turboen med andre turbinhjul for å få mer effekt. Er dette reelt i dette tilfellet?
EDIT: ser ut som det lekker olje fra innsugsmanifolden ved 2 av sylindrene. Kan dette ha noe med saken å gjøre? Def. toppakning?

Re: 9000 turbo ryker ved tomgang OG kjøring
Lagt inn: 09 nov 2008, 20:29
av Gandulf N1535
Hmm.. ?
Re: 9000 turbo ryker ved tomgang OG kjøring
Lagt inn: 01 des 2008, 14:48
av Gandulf N1535
Dårlig med svar her gitt
Idag slukket ikke "check oil" lyset, og etter peiling viste det seg at jeg er akkurat over minimumsmerket. Da jeg byttet olje i høst var det litt over max-merket..

Gåen toppakning? Hva er enkleste måte å konstatere def. pakning? Trykktest på verksted?
Re: 9000 turbo ryker ved tomgang OG kjøring
Lagt inn: 01 des 2008, 15:31
av Uffe
Heisan,
Jeg har akkurat hatt samme problem på min OG900T16. Jeg leverte den på EU-kontroll, mest for å finne ut om det feilet noe annet - f.eks. rust - som evt ville gjøre at det ikke var liv laga uansett. Dette velrenommerte Saabverkstedet i Oslo skulle også se på årsaken til røykutviklingen. Deres melding var klar - gåen toppakning, og 15000,- for å fikse det... De trodde dessuten at Turboen kunne være sliten.
Etter å ha mast hull i hodet på diverse STCN medlemmer, kanskje særlig Morten i Værdal'n og Yngvar, har jeg følgende tips (hvorav bare det siste er opplagt nok til å være mitt eget...);
- skru ut alle plugger. Om en eller flere plugger er mistenkelig rene tyder det på kjølevæske og dermed fesen toppakning.
- skru av luftslangen på turbo og sjekk slark. Den skal vel være ca null om alt er ok.
- hvit røyk er enten kokt vann ELLER kokt olje fra turbo inne i manifoilen. Blå røk betyr (for)brent olje.
- stryk fingeren i eksosanlegget, og se hva du finner der. Olje = kaputt turbo.
Tipsene over brukte jeg til å finne ut at en brukt turbo og en liten formiddag i garagen gjorde susen. Da jeg tok ut turboen hadde den 0,5 cm slark på eksossiden, men det var nesten umulig å kjenne noen slark fra friskluftsiden - denne testen er dermed ikke helt robust. Oljen hadde da funnet veien inn i manifoilen - i ganske store mengder. Så store at det var ubrent olje inne i eksosanlegget bak - hadde jeg sett det med en gang hadde vel saken vært rimelig klar...
Når du har kjørt lenge nok til å miste så mye olje, og du samtidig ikke mister kjølevann OG det ikke ryker blått - da høres det veldig ut som turboen. Hvis ikke må jo pluggene dine se ut som ullvotter. Det er ikke såååå mye jobb å demontere nok til å få kjent på slarken fra eksosdelen av turbinen, som vel bør gi svar.
Lykke til...
Re: 9000 turbo ryker ved tomgang OG kjøring
Lagt inn: 01 des 2008, 20:29
av Gandulf N1535
Takk for et langt og informativt innlegg!
Var en snartur innom Mekonomen i ettermiddag, hvor de testet kjøleveska med et slags apparat. De konkluderte med gåen toppakning
Er også litt oljesøl nede ved turboen noen steder, men vanskelig å si hvor det kommer fra. Turbinen på friskluftsiden kjentes fin ut, så jeg må vel sjekke hvordan det står til på andre siden også.
Og så til 10 000-kroners spørsmålet: er et toppakningsbytte noe jeg kommer av med, eller er det best å få et verksted til å gjøre det? Har fra før av skiftet på min '88 Passat 1.8i (monojetronic), og dette gikk ganske greit. Er det mye vanskeligere på min 9000?
EDIT: heter toppakning "sotningssats" på svensk?
Re: 9000 turbo def. toppakning. Bytte selv?
Lagt inn: 01 des 2008, 22:32
av Gandulf N1535
Forresten: kan def. toppakning føre til lav motortemp og dårlig varme i bilen?
Re: 9000 turbo def. toppakning. Bytte selv?
Lagt inn: 02 des 2008, 13:07
av Endre88 N1527
Gandulf N1535 skrev:Forresten: kan def. toppakning føre til lav motortemp og dårlig varme i bilen?
Ja

Re: 9000 turbo def. toppakning. Bytte selv?
Lagt inn: 02 des 2008, 13:54
av Gandulf N1535
Billigste verkstedet skulle ha 6600,- for arbeidet, eksludert deler. Dette var billigere enn jeg hadde forventet meg, men likevel MYE penger
Frister enormt å la et verksted gjøre det siden jeg ikke har noe oppvarmet sted å være. Kaldt å skru bil med nesten -10 gr. ute
Men blir jo over 7k garantert, så får nok gjøre det selv hvis det ikke er veldig vanskelig. Bilmekanikerlinjen her på skolen ville ikke gjøre det sa jeg sa hvilken bil jeg hadde, det var for komplisert og tidkrevende. Læreren virket sur og grinete

Er det vanskelig å bytte denne selv?
Re: 9000 turbo def. toppakning. Bytte selv?
Lagt inn: 02 des 2008, 14:04
av Endre88 N1527
Eg ska bytte topp-pakning og registerkjede men skinner når eg gidde
Har en kompis som har skudd en del saab som ska hjelpe meg
Han sa at "begynne vi fredag etter jobb e vi ferdige iløpet av søndagen"
Men 3 daga e no når han kan de han styre med

kjøp haynes boka

Der finne du myykje lesestoff om ovehaling av motor
Eg spore på ett saab verksted å dei skulle ha en 13-14k for jobben
Å de går fint å stå ute so lenge man har tak over haude, e bare å sette på en vifte ovn på 3kw eller nåke sånnt rett mot der du står å jobba
Been there done that
Lykke til

Re: 9000 turbo def. toppakning. Bytte selv?
Lagt inn: 02 des 2008, 14:12
av Gandulf N1535
Ja må nok bare kle på meg da..
Menneh.. heter det sotningssats på Speedparts?
Re: 9000 turbo def. toppakning. Bytte selv?
Lagt inn: 02 des 2008, 17:20
av Endre88 N1527
Svensk kan eg ikkje
Ring dei du

Re: 9000 turbo def. toppakning. Bytte selv?
Lagt inn: 02 des 2008, 17:35
av Morten N88
Gandulf N1535 skrev:Ja må nok bare kle på meg da..
Menneh.. heter det sotningssats på Speedparts?
Sotningssats inneholder toppakning, innsugspakning og eksospakning