"Startknapp"

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

"Startknapp"

Legg inn av Morten S. » 09 nov 2008, 22:29

Jeg har fått en og900 der tenningslåsen er defekt.
Har ikke tid til å mekke noe særlig om dagene. Dersom jeg lager en midlertidig løsning med f.eks startknapp, hvor skal jeg koble inne den, for å gå utenom tenningslåsen. Evt om man har en løsning med en vippebryter for å slå på tenning og en startknapp for å aktivere starteren. Kan jeg gjøre hele operasjonen via ledningene som går inn på tenningslåsen i dag?

Evt om en slik fungerer; http://www.biltema.no/products/producti ... mId=133290" onclick="window.open(this.href);return false;

Har p.t. ikke tilgang til mine verkstedshåndbøker / koplingsskjemaer.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: "Startknapp"

Legg inn av EdHunter N815 » 09 nov 2008, 23:05

Jepp, dette er fullt mulig så lenge du vet hvilke ledninger du skal koble om. Men at det er enklere enn å bytte tenningslås kan jeg på ingen måte se for meg. Det er ganske mange ledninger som går inn på den, så det tar fort et par timer å få orden på det. Er nok like enkelt og mye mye kjappere å bare bytte den er jeg redd.

Men om du skulle gå for det, så ta med deg en Haynes-bok fra biltema når du kjøper bryter, så får du koblingsskjema også. ;)

Regner for øvrig med at du er klar over hvor lett det er å bryte seg inn i en og900, så jeg ville ikke hatt denne løsningen særlig lenge...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: "Startknapp"

Legg inn av Haaka » 09 nov 2008, 23:28

Sånn sikringsmessig er tenningslåsen i gammel-900-ene en spøk ja.. Flatskrujern, og vips har du start.. :roll:

Sett hovedbrytern en plass godt i skjul og du skal ikke se bortifra at bilen er sikret bedre enn standard tenningslås, så lenge du fortsatt har dørlås.

Er nok ikke dumt med skjema, men i hovedsak er det bare et par hovedreleer som skal forbindes og jordes, og egen knapp til startmotor (og evt. en sløyfe direkte til styresentral(?)). Det er ikke så mange ledninger det er snakk om, og kombinasjoner er det ikke mange av, samtidig som det skal godt gjøres å ødelegge noe.. Kjør på :wink:

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: "Startknapp"

Legg inn av Morten S. » 03 des 2008, 20:05

Da fikset jeg startknapp slik:

Bilde



Det var selve låssylinderen som var gåen, så da klarte jeg å dreie underdelen slik at tenningen ble aktivert.
Satt da på en bryter på den grå ledningen, som slår av og på tenningen. Satt i tillegg på en startknapp mellom den rødgule ledningen og den ledige kontakten i midten. Bare å trykke, og så starter den :lol:

Ikke akkurat tyverisikkert, men får gjemme bryter og knapp godt. Fungerer iallfall til jeg får tid til å mekke litt mer med bilen.
"Alt" fra totakt til turbo

Svar