Side 1 av 1
"Startknapp"
Lagt inn: 09 nov 2008, 22:29
av Morten S.
Jeg har fått en og900 der tenningslåsen er defekt.
Har ikke tid til å mekke noe særlig om dagene. Dersom jeg lager en midlertidig løsning med f.eks startknapp, hvor skal jeg koble inne den, for å gå utenom tenningslåsen. Evt om man har en løsning med en vippebryter for å slå på tenning og en startknapp for å aktivere starteren. Kan jeg gjøre hele operasjonen via ledningene som går inn på tenningslåsen i dag?
Evt om en slik fungerer;
http://www.biltema.no/products/producti ... mId=133290" onclick="window.open(this.href);return false;
Har p.t. ikke tilgang til mine verkstedshåndbøker / koplingsskjemaer.
Re: "Startknapp"
Lagt inn: 09 nov 2008, 23:05
av EdHunter N815
Jepp, dette er fullt mulig så lenge du vet hvilke ledninger du skal koble om. Men at det er enklere enn å bytte tenningslås kan jeg på ingen måte se for meg. Det er ganske mange ledninger som går inn på den, så det tar fort et par timer å få orden på det. Er nok like enkelt og mye mye kjappere å bare bytte den er jeg redd.
Men om du skulle gå for det, så ta med deg en Haynes-bok fra biltema når du kjøper bryter, så får du koblingsskjema også.
Regner for øvrig med at du er klar over hvor lett det er å bryte seg inn i en og900, så jeg ville ikke hatt denne løsningen særlig lenge...
Re: "Startknapp"
Lagt inn: 09 nov 2008, 23:28
av Haaka
Sånn sikringsmessig er tenningslåsen i gammel-900-ene en spøk ja.. Flatskrujern, og vips har du start..
Sett hovedbrytern en plass godt i skjul og du skal ikke se bortifra at bilen er sikret bedre enn standard tenningslås, så lenge du fortsatt har dørlås.
Er nok ikke dumt med skjema, men i hovedsak er det bare et par hovedreleer som skal forbindes og jordes, og egen knapp til startmotor (og evt. en sløyfe direkte til styresentral(?)). Det er ikke så mange ledninger det er snakk om, og kombinasjoner er det ikke mange av, samtidig som det skal godt gjøres å ødelegge noe.. Kjør på

Re: "Startknapp"
Lagt inn: 03 des 2008, 20:05
av Morten S.
Da fikset jeg startknapp slik:
Det var selve låssylinderen som var gåen, så da klarte jeg å dreie underdelen slik at tenningen ble aktivert.
Satt da på en bryter på den grå ledningen, som slår av og på tenningen. Satt i tillegg på en startknapp mellom den rødgule ledningen og den ledige kontakten i midten. Bare å trykke, og så starter den
Ikke akkurat tyverisikkert, men får gjemme bryter og knapp godt. Fungerer iallfall til jeg får tid til å mekke litt mer med bilen.