Side 1 av 1
Turbotrykk?
Lagt inn: 01 jun 2004, 14:48
av Terje 900T
Hei.
Har en orginal Saab 900 turbo 84 mod. Har nettop skiftet luft filter,olje filter, plugger og har hatt den på verkstedet i dag å fått justert tenning.
Så til problemet: Turboen lader bare opp til midten av det gule feltet. Dette er vel ikke riktig? Noen som har noen tips på hvordan dette kan fikses? Bilen drar ikke som den gjorde før.. Kjiipt..

Lagt inn: 01 jun 2004, 15:02
av Rune N35
Sjekk alle vakuumslanger i motorrommet, disse blir tørre og tetter dårlig i enden når de blir gamle. det er ihvertfall et sted å begynne.
Lagt inn: 01 jun 2004, 15:16
av Terje 900T
Takker for tips, men alle vakuumslanger er sjekket.
Hvor langt skal ladetrykket gå på et orginalt ladetrykksmeter?
Lagt inn: 01 jun 2004, 15:50
av Hjelle, N6
Skaff deg ein turbotrykksmålar som er gradert.
Orginalt skal grunnladetrykket vere 0.45 bar, og fullt trykk skal være 0.75bar om det er ein T16. Når det er maks ladetrykk skal nåla vere heilt til endes på det gule feltet, men ikkje over på det raude.
Om du kjøper ein gradert turbotrykksmålar har du i tillegg muligheita til å måle vacuumet, det er då andre ting som kan leke sjølv om slangane er OK. Ein annan ting som kan vere feilen med deg (det høyres BTW ut som du kun køyrer på grunnladetrykk) er magnetventilen. Du skal kunne suge og blåse i W og C er det vel, men ikkje på R. Ellers kan du måle om magnetventilen får spenning, den skal være 12V. Du kan også måle mellom kontaktpunkta på sjølve magnetventilen om der er korrekt motstand, den skal vel være under 10ohm om eg ikkje huskar heilt feil.
Lykke til!
Lagt inn: 01 jun 2004, 17:11
av Rune N35
...og ikke har du susing fra dashbordet når du gir på heller? om trykkvakta di har kvelda vil nok nåla oppføre seg omtrent sånn.
Lagt inn: 01 jun 2004, 18:28
av Gjest
Uups.. Glemte å si at dette er en 8 ventiler.
Hører at turboen ikke går skikkelig, hører den nesten ikke.. Takker for alle tips! Så nå går turen ut til Saaben i garasjen

Lagt inn: 01 jun 2004, 21:49
av Lars_N289
Du snakka om at tenninga er stillt. Kan det vere at den er så feilstilt at APC justerer ned p.g.a tidlig tenningsbank?
Lagt inn: 01 jun 2004, 23:33
av Erik N21
enig med lassis70 - begynner riktignok å bli noen år siden jeg kjørte t8, men den var utrolig kresen på tenningen - og det er slett ikke alle verksted som fikser det helt. foreslår altså at du sjekker tenningen selv om verkstedet har gjort det.