Check engine Saab 900 2,0 16V, 1990.
Lagt inn: 16 des 2008, 22:08
Hei!
Check engine lampa på pappas Saab 900 2,0 16V, 1990 modell begynner å lyse under kjøring. Han mener det er en tendens til at lampa tennes ved kjøring i motbakker og ved litt "hard" kjøring. Da lampa først er tent, har han funnet ut at ved å stoppe motoren, skru opp lokket til ekspansjonstanken for kjølevæske og lette av trykket i kjølesystemet for så å skru lokket på igjen og kjøre noen meter, så slukker check engine lampa. Han har ikke merket noen sikker forskjell i effekten på motoren, likeledes går den jevnt og fint på tomgang og starter lett. Bensinforbruket har han ikke målt de siste årene.
Problemet har vedvart i 2-3 år og bilen har vært til div. Saab verksteder for å finne feilen. Ved avlesning av feilkoder fra ecu`en har det vært registrert feilkoder fra mange komponenter i innsprøytningssystemet, tydende på at en komponent lager "forstyrrende strøm" for de andre komponentene.
Det er byttet luftmengdemåleren, lambdasonde og temperaturmåleren til kjølevæske uten at dette har hjulpet.
For ca 2 år siden brant katalysatoren på bilen, trolig etter at motoren fikk for "fet" blanding. Innmaten i katalysatoren ble da fjernet, og ikke erstattet med noen ny katalysator.
Er det slik at denne bilen kun har en lambdasonde som sitter foran katalysatoren og ikke i tillegg en kontroll-lambdasonde som sitter etter katalysatoren?
Har noen her inne noen forslag til hvor man bør begynne å feilsøke for å finne ut av problemet?
Mvh
Kristoffer.
Check engine lampa på pappas Saab 900 2,0 16V, 1990 modell begynner å lyse under kjøring. Han mener det er en tendens til at lampa tennes ved kjøring i motbakker og ved litt "hard" kjøring. Da lampa først er tent, har han funnet ut at ved å stoppe motoren, skru opp lokket til ekspansjonstanken for kjølevæske og lette av trykket i kjølesystemet for så å skru lokket på igjen og kjøre noen meter, så slukker check engine lampa. Han har ikke merket noen sikker forskjell i effekten på motoren, likeledes går den jevnt og fint på tomgang og starter lett. Bensinforbruket har han ikke målt de siste årene.
Problemet har vedvart i 2-3 år og bilen har vært til div. Saab verksteder for å finne feilen. Ved avlesning av feilkoder fra ecu`en har det vært registrert feilkoder fra mange komponenter i innsprøytningssystemet, tydende på at en komponent lager "forstyrrende strøm" for de andre komponentene.
Det er byttet luftmengdemåleren, lambdasonde og temperaturmåleren til kjølevæske uten at dette har hjulpet.
For ca 2 år siden brant katalysatoren på bilen, trolig etter at motoren fikk for "fet" blanding. Innmaten i katalysatoren ble da fjernet, og ikke erstattet med noen ny katalysator.
Er det slik at denne bilen kun har en lambdasonde som sitter foran katalysatoren og ikke i tillegg en kontroll-lambdasonde som sitter etter katalysatoren?
Har noen her inne noen forslag til hvor man bør begynne å feilsøke for å finne ut av problemet?
Mvh
Kristoffer.