Side 1 av 1

Check engine Saab 900 2,0 16V, 1990.

Lagt inn: 16 des 2008, 22:08
av krsolum
Hei!

Check engine lampa på pappas Saab 900 2,0 16V, 1990 modell begynner å lyse under kjøring. Han mener det er en tendens til at lampa tennes ved kjøring i motbakker og ved litt "hard" kjøring. Da lampa først er tent, har han funnet ut at ved å stoppe motoren, skru opp lokket til ekspansjonstanken for kjølevæske og lette av trykket i kjølesystemet for så å skru lokket på igjen og kjøre noen meter, så slukker check engine lampa. Han har ikke merket noen sikker forskjell i effekten på motoren, likeledes går den jevnt og fint på tomgang og starter lett. Bensinforbruket har han ikke målt de siste årene.
Problemet har vedvart i 2-3 år og bilen har vært til div. Saab verksteder for å finne feilen. Ved avlesning av feilkoder fra ecu`en har det vært registrert feilkoder fra mange komponenter i innsprøytningssystemet, tydende på at en komponent lager "forstyrrende strøm" for de andre komponentene.
Det er byttet luftmengdemåleren, lambdasonde og temperaturmåleren til kjølevæske uten at dette har hjulpet.


For ca 2 år siden brant katalysatoren på bilen, trolig etter at motoren fikk for "fet" blanding. Innmaten i katalysatoren ble da fjernet, og ikke erstattet med noen ny katalysator.
Er det slik at denne bilen kun har en lambdasonde som sitter foran katalysatoren og ikke i tillegg en kontroll-lambdasonde som sitter etter katalysatoren?

Har noen her inne noen forslag til hvor man bør begynne å feilsøke for å finne ut av problemet?

Mvh
Kristoffer.

Re: Check engine Saab 900 2,0 16V, 1990.

Lagt inn: 16 des 2008, 22:17
av Skaten N671
Bilen har kun ein lambdasonde ja, før katalysatoren. Snodig det du seier om at du må lette av på trykket i kjøesystemet for å få lampa til å sløkke. Er du 100% sikker på at dette har ein samanheng? Prøv å måle bensinforbruket på den, men har du nokre av feilkodane som blei lest av?

Re: Check engine Saab 900 2,0 16V, 1990.

Lagt inn: 16 des 2008, 22:19
av Ingvar N629
Hei!

Bilen har kun en lambda.

Kjølevæsketrykket har nok ikke noe med dette å gjøre.

Hvor i landet bor du?

Re: Check engine Saab 900 2,0 16V, 1990.

Lagt inn: 16 des 2008, 22:23
av krsolum
Hei!

Skal prøve å få tak i feilkodene i morgen, skriver de inn på forumet så fort jeg har de :D
Skal be han måle bensinforbruket fremover.

Mvh
Kristoffer.

Re: Check engine Saab 900 2,0 16V, 1990.

Lagt inn: 16 des 2008, 22:26
av krsolum
Hei!

Bor i Buskerud, nærmere bestemt Modum kommune.

Mvh
Kristoffer.

Re: Check engine Saab 900 2,0 16V, 1990.

Lagt inn: 17 des 2008, 00:22
av Tor N12
Byttet lambda.. er det en orginal Bosch eller en eller annen universallambda?

Re: Check engine Saab 900 2,0 16V, 1990.

Lagt inn: 17 des 2008, 08:02
av Macgeier
krsolum skrev:Hei!

Check engine lampa på pappas Saab 900 2,0 16V, 1990 modell begynner å lyse under kjøring.
<klipp>
For ca 2 år siden brant katalysatoren på bilen, trolig etter at motoren fikk for "fet" blanding.
Har noen her inne noen forslag til hvor man bør begynne å feilsøke for å finne ut av problemet?
<klipp>
Mvh
Kristoffer.
Start med noe av det enkleste og billigste - bytt temperaturgiveren til motoren.
Hvis denne viser feil temperatur (kald motor) så vil "hjernen" sette på litt choke eller mye choke (øke bensinblandingen) avhengig av hvilken temperatur den leser og du vil få for feit blanding og check engine lyser (og katalysatoren må brenne opp uforbrent bensin fra motoren og det blir vaaarmt). Det å stoppe å lette trykket gjør kanskje tilfeldigvis at tempgiveren får summet seg litt og viser verdier innen for normalen og den motoren får normal blanding enn så lenge.

Er bilen noen ganger vanskelig å starte når motoren er varm?

Edit:
du kan måle motstandverdien på temperaturgiveren for å kontrollere at den virker, hvis det er LUCAS innsprøytnings system i bilen så:
ved 20 grader skal giverens motstandsverdi ligge i området 2200-2600 ohm
Ved 85 grader skal verdien ligge i området 300-400 ohm.

For Bosch systemet er det kanskje andre som kan svare?

Re: Check engine Saab 900 2,0 16V, 1990.

Lagt inn: 17 des 2008, 23:44
av Ingvar N629
Macgeier skrev:Det å stoppe å lette trykket gjør kanskje tilfeldigvis at tempgiveren får summet seg litt og viser verdier innen for normalen og den motoren får normal blanding enn så lenge.
Den teorien er noe tvilsom, temperatur er temperatur... og tempgiveren er lukket, så den skal ikke påvirkes av trykk.

Men tanken er god, det er jo mulig at det er den. Men den er iallfall ikke så billig å kjøpe ny at jeg ville ha byttet den bare for å se om det hjelper, med mindre man har liggende da, og det er det jo forsåvidt enkelte som har... Giveren som benyttes av motorstyringa sitter mellom 2. og 3. rør på innsugsmanifolden, mot toppen. Den i termostathuset benyttes kun av temperaturmåleren i dashbordet.

Feilsøking med ISAT vil enkelt kunne avgjøre om den viser rett, da man kan lese av temperaturverdien som styreenheten leser til enhver tid.