Motor går dårlig etter stor service

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

LN-8PV N1601
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 12 des 2006, 20:41
Medlemsnummer: N1601
Navn: Sven Tore Lermo
Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006

Motor går dårlig etter stor service

Legg inn av LN-8PV N1601 » 21 des 2008, 20:44

Hadde min 9-5 2.0t 2001 på 110' service for 2 uker siden. Dette var vel en stor service med bla bytte av drivrem. Etter dette går den dårlig når motor er kald. Akkurat som om den bare går på 3 sylindere. Etter ca 30-60 sekunder går den som normalt igjen. Noen som har opplevd det samme ? Kan det være en dårlig tennplugg ? Tenkte først at det kunne være det fuktige været og at det ville gå over. Men det skjer nesten hver gang jeg starter en kald motor. Dette har aldri vært noe problem tidligere.
Får vel ta turen innom verkstedet igjen.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.

Brukeravatar
Jossva N1079
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 173
Registrert: 15 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: 1079
Navn: Jostein
Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
Sted: Stjørdal

Re: Motor går dårlig etter stor service

Legg inn av Jossva N1079 » 21 des 2008, 23:14

De skal ha byttet tennplugger på den servicen så sjekk at det ble gjort. Sjekk også DI kassett, men det høres ikke ut som at det er den siden da ville vel problemet ha fortsatt etter at den ble varm.
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU

LN-8PV N1601
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 12 des 2006, 20:41
Medlemsnummer: N1601
Navn: Sven Tore Lermo
Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006

Re: Motor går dårlig etter stor service

Legg inn av LN-8PV N1601 » 22 des 2008, 15:48

Jossva N1079 skrev:De skal ha byttet tennplugger på den servicen så sjekk at det ble gjort. Sjekk også DI kassett, men det høres ikke ut som at det er den siden da ville vel problemet ha fortsatt etter at den ble varm.
Ja, de skal ha byttet tennplugger og de har nok gjort dette. Derfor tenkte jeg kanskje at det kunne være en av de nye tennpluggene som krangler. DI kassetten byttet jeg for noen år siden.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Motor går dårlig etter stor service

Legg inn av EdHunter N815 » 25 des 2008, 22:21

Høres nå veldig ut som en kranglete tennplugg det der, kanskje den har fått seg en kakk så den har bittelitt feil gnistgap, eventuelt at de har justert inn gapet på en standardplugg selv og ikke fått det rett.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motor går dårlig etter stor service

Legg inn av Ingvar N629 » 26 des 2008, 16:04

Eller kanskje du må etterdra toppen din :wink: Høres nesten ut som om det kan lekke litt vann inn i en sylinder. Se på pluggene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

LN-8PV N1601
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 12 des 2006, 20:41
Medlemsnummer: N1601
Navn: Sven Tore Lermo
Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006

Re: Motor går dårlig etter stor service

Legg inn av LN-8PV N1601 » 02 jan 2009, 17:09

Vel. Verkstedet mente det var DI kassetten. Så da får jeg håpe problemet forsvinner når denne kommer.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Motor går dårlig etter stor service

Legg inn av Haaka » 02 jan 2009, 18:00

LN-8PV skrev:Vel. Verkstedet mente det var DI kassetten. Så da får jeg håpe problemet forsvinner når denne kommer.
At verkstedet mener det er DI-kassetten er jo totalt trivielt, vedmindre dere allerede har en avtale på at verkstedet betaler!! :idea: :!:

Det er ikke et fnugg med tvil om at en bil som kjørte knirkefritt inn på verkstedet gir grunnlag for reklamasjon når den kommer tilbake med et såpass åpenbart problem. Hva det kan være og ikke være bør bli et senere spørsmål. Jeg håper ikke du har betalt for kassetten allerede...

Når du som kunde kan hevde en feil med bilen som har oppstått under et verkstedopphold er det tilstrekkelig, uten noen videre bevis, til at ansvaret for å motbevise din klage er opp til verkstedet. Det er de som står som den teknisk kyndige part til å avgjøre dette spørsmålet, og du har full støtte gjennom din forbrukerrett om kjøp av håndtverksarbeid. Et hvert oppegående verksted ville da tatt inn bilen (uten diskusjon) og lest av feilkoder, og gjort et raskt feilsøk for å avdekke om feilen har sannsynlig sammenheng med noe av deres arbeid, eller om det går tydelig utenfor det arbeidet som har blitt gjort og derfor ikke er forskyldt av verkstedet...

Sannsynligheten kan være relativt stor for at denne kassetten du kjøper går av egen lomme uten at bilen ble reparert. Da er det kjipt å levere inn bilen for feilsøk på verksted, også av egen lomme, og totalt kan det bli en dyr affære som godt mulig kan være forårsaket av verkstedarbeidet. Det er jo surt.. (og litt feil) :roll: :wink:

LN-8PV N1601
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 12 des 2006, 20:41
Medlemsnummer: N1601
Navn: Sven Tore Lermo
Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006

Re: Motor går dårlig etter stor service

Legg inn av LN-8PV N1601 » 26 jul 2009, 10:10

Vel, problemet er der fortsatt. Bilen har vært inne på merkeverstedet flere ganger nå uten at de finner ut av det.

En kort oppsummering:

- Bilen er en 9-5 2.0t Aut 2001, 120.000 km
- Motor dårlig på etter start på kald/delvis kalt motor. Noe ganger ryker det voldsomt. I noen perioder går den også ganske bra.
- Kjøleveske forsvinner. Ca 0,5 liter pr måned.
- DI kassett byttet uten resultat (gikk på reklamasjon).
- Toppen er etterstrammet uten resultat.
- Veivhusventilasjonen er byttet uten resultat
- Verkestedet skulle etter avtale byttet topp pakning. Men dette ble ikke gjort da de mente den var tatt etter å ha gjort en trykktest. Verkstedet mente at det kanskje kunne være at turboen snart var utslitt.
- Motoren har alltid oppført seg bra dersom jeg slipper ut trykket i ekspansjonstanken etter endt kjøretur.

Det er jo tydelig at det kommer inn kjøleveske et eller annet sted. Det kommer ikke vann i olja. Kan det være flere steder der kjøleveskel trenger inn som f.eks. turbo maifoiler osv ?

Lurer virkelig på om det er på tide å bytte verksted nå. Synes de virker totalt uinteressert og at jeg som kunde nesten må sitte og komme med forslag på hva som kan være galt. Føler at de bare prøver noe småting uten å virkelig gjøre en innsats for å finne årsaken. Men skrive timer, det klarer de :) Hadde også bilen inne på verkstedet 3 ganger for å finne ut hvorfor batteriet ble tomt etter ca 4 uker. Da det eneste de fant ut var at batteriet var OK, kjørte jeg bilen til en bil elektro spesialist i området. Han bnrukte ca 4 minutter på å finne ut at lading og batteri var OK og at årsaken var at noe tappet ca 0,5A når den ikke var i bruk. Og da er det jo gjort en god feilsøking som gjør det mye enklere å finne ut av problemet.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Motor går dårlig etter stor service

Legg inn av Paradigm N558 » 26 jul 2009, 11:53

Er kanskje turboen din som er på vei til å ryke?

Da jeg hadde 110.00 service på min bil så skjedde det samme!
Bilen gikk dårlig og det var lite kjøleveske.

1) De hadde fyllt for lite kjøleveske på servicen siden de bytter denne.
2) De hadde satt i feil tennplugger fordi det sto feil i serviceprogrammet til Saab.


Og litt etterfylling og nye tennplugger, så var alt ok.
Dette fikk jeg gjort gratis.

Edit: Det var 170.000 servicen jeg hadde da, men den er vel nesten like omfattende :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

LN-8PV N1601
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 12 des 2006, 20:41
Medlemsnummer: N1601
Navn: Sven Tore Lermo
Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006

Re: Motor går dårlig etter stor service

Legg inn av LN-8PV N1601 » 26 jul 2009, 12:59

Paradigm N558 skrev:Er kanskje turboen din som er på vei til å ryke?

Da jeg hadde 110.00 service på min bil så skjedde det samme!
Bilen gikk dårlig og det var lite kjøleveske.

1) De hadde fyllt for lite kjøleveske på servicen siden de bytter denne.
2) De hadde satt i feil tennplugger fordi det sto feil i serviceprogrammet til Saab.


Og litt etterfylling og nye tennplugger, så var alt ok.
Dette fikk jeg gjort gratis.

Edit: Det var 170.000 servicen jeg hadde da, men den er vel nesten like omfattende :)
Ja, det kan være turboen og at kjølevann presses inn her.
Jeg har etterfyllt kjøleveske ganske mange ganger det siste halvåret, så det er tydelig at den forsvinner et sted.
Motoren går alltid bra når den er varm. Om det forsvinner kjøleveske da er jeg usikker på.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Motor går dårlig etter stor service

Legg inn av Dopus » 26 jul 2009, 13:19

Topppakning.

Min oppførte seg som din når den var kald og hadde stått en stund. Da lekket det dråper med vann inn i sylinderen lengst til høyre nærmest regkjede. Da stod motoren og småristet når en startet opp, som om den gikk på 3 sylindre, men etter 10-20 sekunder hadde den kvittet seg med vannet og gikk som normalt igjen. For å sjekke om du får kjølevæske i sylinderen så kan du skru ut tennpluggen og lyse/kikke nedi, dersom en av sylindrene er mye blankere/renere enn dem andre så er det topp-pakningen som er kaputt.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

LN-8PV N1601
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 62
Registrert: 12 des 2006, 20:41
Medlemsnummer: N1601
Navn: Sven Tore Lermo
Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006

Re: Motor går dårlig etter stor service

Legg inn av LN-8PV N1601 » 26 jul 2009, 14:01

Dopus skrev:Topppakning.

Min oppførte seg som din når den var kald og hadde stått en stund. Da lekket det dråper med vann inn i sylinderen lengst til høyre nærmest regkjede. Da stod motoren og småristet når en startet opp, som om den gikk på 3 sylindre, men etter 10-20 sekunder hadde den kvittet seg med vannet og gikk som normalt igjen. For å sjekke om du får kjølevæske i sylinderen så kan du skru ut tennpluggen og lyse/kikke nedi, dersom en av sylindrene er mye blankere/renere enn dem andre så er det topp-pakningen som er kaputt.
Skal sjekke senere. I og med at de trykktestet og fant ut at det ikke var noe lekasje så tenkte jeg kanskje at det kunne være andre kilder til lekasjen. Men symtonene er akkurat som dine. Det er akkurat som om den går på 3 sylindere i noen sekunder. Kan jo kanskje være slik at topppakningen er tett når motoren er varm, slik at de ikke kan måle noe lekasje da.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Motor går dårlig etter stor service

Legg inn av Paradigm N558 » 26 jul 2009, 14:50

Stemmer det, ting utvider seg i varme :)

Men det er veldig lett å feilsøke på den biten der, alt du trenger er et torx-jern, et flatjern kanskje, tennpluggnøkkel og ei lommelykt, tar 10 minutter ca :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: Motor går dårlig etter stor service

Legg inn av Dopus » 26 jul 2009, 16:11

jeg skiftet i hvertfall topppakningen og bilen har ikke brukt kjølevæske etterpå. Når det hadde lekkasje brukte den et par desiliter i uka og det ble værre på slutten før jeg skifta topppakning. Toppakning klarer en å fikse selv dersom en har skrudd litt (mye værre å skifte regkjede) Man skiftet toppakningen på et par ettermiddag/kvelder i garasjen ( selv for amatør hjemmemekker som meg.).
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Motor går dårlig etter stor service

Legg inn av Tor N12 » 26 jul 2009, 17:55

Kan jo være at de var så "lure" at de trykktestet motoren din når den var varm #-o

Du kan jo også evt få målt kjøleveska, om pakningen er gåen så vil man også finne spor av eksos i den.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar