Motor går dårlig etter stor service
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1601
- Navn: Sven Tore Lermo
- Bil: SAAB 9-5 2.0t Aut Estate 2006
Motor går dårlig etter stor service
Hadde min 9-5 2.0t 2001 på 110' service for 2 uker siden. Dette var vel en stor service med bla bytte av drivrem. Etter dette går den dårlig når motor er kald. Akkurat som om den bare går på 3 sylindere. Etter ca 30-60 sekunder går den som normalt igjen. Noen som har opplevd det samme ? Kan det være en dårlig tennplugg ? Tenkte først at det kunne være det fuktige været og at det ville gå over. Men det skjer nesten hver gang jeg starter en kald motor. Dette har aldri vært noe problem tidligere.
Får vel ta turen innom verkstedet igjen.
Får vel ta turen innom verkstedet igjen.
9-5 2006 Estate 2.0t Aut.
- Jossva N1079
- 0.7 bar
- Medlemsnummer: 1079
- Navn: Jostein
- Bil: 9-3 Aero SC XWD Hirsch M09
- Sted: Stjørdal
Re: Motor går dårlig etter stor service
De skal ha byttet tennplugger på den servicen så sjekk at det ble gjort. Sjekk også DI kassett, men det høres ikke ut som at det er den siden da ville vel problemet ha fortsatt etter at den ble varm.
Saab 9-3 Aero 2.0T XWD eLSD M09 Hirsch chassi/ECU
-
- Grunnladetrykk
Ja, de skal ha byttet tennplugger og de har nok gjort dette. Derfor tenkte jeg kanskje at det kunne være en av de nye tennpluggene som krangler. DI kassetten byttet jeg for noen år siden.Jossva N1079 skrev:De skal ha byttet tennplugger på den servicen så sjekk at det ble gjort. Sjekk også DI kassett, men det høres ikke ut som at det er den siden da ville vel problemet ha fortsatt etter at den ble varm.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Høres nå veldig ut som en kranglete tennplugg det der, kanskje den har fått seg en kakk så den har bittelitt feil gnistgap, eventuelt at de har justert inn gapet på en standardplugg selv og ikke fått det rett.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Eller kanskje du må etterdra toppen din
Høres nesten ut som om det kan lekke litt vann inn i en sylinder. Se på pluggene.

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Grunnladetrykk
Vel. Verkstedet mente det var DI kassetten. Så da får jeg håpe problemet forsvinner når denne kommer.
- Haaka
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
At verkstedet mener det er DI-kassetten er jo totalt trivielt, vedmindre dere allerede har en avtale på at verkstedet betaler!!LN-8PV skrev:Vel. Verkstedet mente det var DI kassetten. Så da får jeg håpe problemet forsvinner når denne kommer.

Det er ikke et fnugg med tvil om at en bil som kjørte knirkefritt inn på verkstedet gir grunnlag for reklamasjon når den kommer tilbake med et såpass åpenbart problem. Hva det kan være og ikke være bør bli et senere spørsmål. Jeg håper ikke du har betalt for kassetten allerede...
Når du som kunde kan hevde en feil med bilen som har oppstått under et verkstedopphold er det tilstrekkelig, uten noen videre bevis, til at ansvaret for å motbevise din klage er opp til verkstedet. Det er de som står som den teknisk kyndige part til å avgjøre dette spørsmålet, og du har full støtte gjennom din forbrukerrett om kjøp av håndtverksarbeid. Et hvert oppegående verksted ville da tatt inn bilen (uten diskusjon) og lest av feilkoder, og gjort et raskt feilsøk for å avdekke om feilen har sannsynlig sammenheng med noe av deres arbeid, eller om det går tydelig utenfor det arbeidet som har blitt gjort og derfor ikke er forskyldt av verkstedet...
Sannsynligheten kan være relativt stor for at denne kassetten du kjøper går av egen lomme uten at bilen ble reparert. Da er det kjipt å levere inn bilen for feilsøk på verksted, også av egen lomme, og totalt kan det bli en dyr affære som godt mulig kan være forårsaket av verkstedarbeidet. Det er jo surt.. (og litt feil)

-
- Grunnladetrykk
Vel, problemet er der fortsatt. Bilen har vært inne på merkeverstedet flere ganger nå uten at de finner ut av det.
En kort oppsummering:
- Bilen er en 9-5 2.0t Aut 2001, 120.000 km
- Motor dårlig på etter start på kald/delvis kalt motor. Noe ganger ryker det voldsomt. I noen perioder går den også ganske bra.
- Kjøleveske forsvinner. Ca 0,5 liter pr måned.
- DI kassett byttet uten resultat (gikk på reklamasjon).
- Toppen er etterstrammet uten resultat.
- Veivhusventilasjonen er byttet uten resultat
- Verkestedet skulle etter avtale byttet topp pakning. Men dette ble ikke gjort da de mente den var tatt etter å ha gjort en trykktest. Verkstedet mente at det kanskje kunne være at turboen snart var utslitt.
- Motoren har alltid oppført seg bra dersom jeg slipper ut trykket i ekspansjonstanken etter endt kjøretur.
Det er jo tydelig at det kommer inn kjøleveske et eller annet sted. Det kommer ikke vann i olja. Kan det være flere steder der kjøleveskel trenger inn som f.eks. turbo maifoiler osv ?
Lurer virkelig på om det er på tide å bytte verksted nå. Synes de virker totalt uinteressert og at jeg som kunde nesten må sitte og komme med forslag på hva som kan være galt. Føler at de bare prøver noe småting uten å virkelig gjøre en innsats for å finne årsaken. Men skrive timer, det klarer de
Hadde også bilen inne på verkstedet 3 ganger for å finne ut hvorfor batteriet ble tomt etter ca 4 uker. Da det eneste de fant ut var at batteriet var OK, kjørte jeg bilen til en bil elektro spesialist i området. Han bnrukte ca 4 minutter på å finne ut at lading og batteri var OK og at årsaken var at noe tappet ca 0,5A når den ikke var i bruk. Og da er det jo gjort en god feilsøking som gjør det mye enklere å finne ut av problemet.
En kort oppsummering:
- Bilen er en 9-5 2.0t Aut 2001, 120.000 km
- Motor dårlig på etter start på kald/delvis kalt motor. Noe ganger ryker det voldsomt. I noen perioder går den også ganske bra.
- Kjøleveske forsvinner. Ca 0,5 liter pr måned.
- DI kassett byttet uten resultat (gikk på reklamasjon).
- Toppen er etterstrammet uten resultat.
- Veivhusventilasjonen er byttet uten resultat
- Verkestedet skulle etter avtale byttet topp pakning. Men dette ble ikke gjort da de mente den var tatt etter å ha gjort en trykktest. Verkstedet mente at det kanskje kunne være at turboen snart var utslitt.
- Motoren har alltid oppført seg bra dersom jeg slipper ut trykket i ekspansjonstanken etter endt kjøretur.
Det er jo tydelig at det kommer inn kjøleveske et eller annet sted. Det kommer ikke vann i olja. Kan det være flere steder der kjøleveskel trenger inn som f.eks. turbo maifoiler osv ?
Lurer virkelig på om det er på tide å bytte verksted nå. Synes de virker totalt uinteressert og at jeg som kunde nesten må sitte og komme med forslag på hva som kan være galt. Føler at de bare prøver noe småting uten å virkelig gjøre en innsats for å finne årsaken. Men skrive timer, det klarer de

- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Er kanskje turboen din som er på vei til å ryke?
Da jeg hadde 110.00 service på min bil så skjedde det samme!
Bilen gikk dårlig og det var lite kjøleveske.
1) De hadde fyllt for lite kjøleveske på servicen siden de bytter denne.
2) De hadde satt i feil tennplugger fordi det sto feil i serviceprogrammet til Saab.
Og litt etterfylling og nye tennplugger, så var alt ok.
Dette fikk jeg gjort gratis.
Edit: Det var 170.000 servicen jeg hadde da, men den er vel nesten like omfattende
2) De hadde satt i feil tennplugger fordi det sto feil i serviceprogrammet til Saab.
Edit: Det var 170.000 servicen jeg hadde da, men den er vel nesten like omfattende

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Grunnladetrykk
Ja, det kan være turboen og at kjølevann presses inn her.Paradigm N558 skrev:Er kanskje turboen din som er på vei til å ryke?
Jeg har etterfyllt kjøleveske ganske mange ganger det siste halvåret, så det er tydelig at den forsvinner et sted.
Motoren går alltid bra når den er varm. Om det forsvinner kjøleveske da er jeg usikker på.
- Dopus
- 2.0 bar
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Topppakning.
Min oppførte seg som din når den var kald og hadde stått en stund. Da lekket det dråper med vann inn i sylinderen lengst til høyre nærmest regkjede. Da stod motoren og småristet når en startet opp, som om den gikk på 3 sylindre, men etter 10-20 sekunder hadde den kvittet seg med vannet og gikk som normalt igjen. For å sjekke om du får kjølevæske i sylinderen så kan du skru ut tennpluggen og lyse/kikke nedi, dersom en av sylindrene er mye blankere/renere enn dem andre så er det topp-pakningen som er kaputt.
Min oppførte seg som din når den var kald og hadde stått en stund. Da lekket det dråper med vann inn i sylinderen lengst til høyre nærmest regkjede. Da stod motoren og småristet når en startet opp, som om den gikk på 3 sylindre, men etter 10-20 sekunder hadde den kvittet seg med vannet og gikk som normalt igjen. For å sjekke om du får kjølevæske i sylinderen så kan du skru ut tennpluggen og lyse/kikke nedi, dersom en av sylindrene er mye blankere/renere enn dem andre så er det topp-pakningen som er kaputt.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
speedparts steg 2
-
- Grunnladetrykk
Skal sjekke senere. I og med at de trykktestet og fant ut at det ikke var noe lekasje så tenkte jeg kanskje at det kunne være andre kilder til lekasjen. Men symtonene er akkurat som dine. Det er akkurat som om den går på 3 sylindere i noen sekunder. Kan jo kanskje være slik at topppakningen er tett når motoren er varm, slik at de ikke kan måle noe lekasje da.Dopus skrev:Topppakning.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Stemmer det, ting utvider seg i varme 
Men det er veldig lett å feilsøke på den biten der, alt du trenger er et torx-jern, et flatjern kanskje, tennpluggnøkkel og ei lommelykt, tar 10 minutter ca

Men det er veldig lett å feilsøke på den biten der, alt du trenger er et torx-jern, et flatjern kanskje, tennpluggnøkkel og ei lommelykt, tar 10 minutter ca

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2018 Suzuki SV650 X
- Dopus
- 2.0 bar
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
jeg skiftet i hvertfall topppakningen og bilen har ikke brukt kjølevæske etterpå. Når det hadde lekkasje brukte den et par desiliter i uka og det ble værre på slutten før jeg skifta topppakning. Toppakning klarer en å fikse selv dersom en har skrudd litt (mye værre å skifte regkjede) Man skiftet toppakningen på et par ettermiddag/kvelder i garasjen ( selv for amatør hjemmemekker som meg.).
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
speedparts steg 2
speedparts steg 2
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Kan jo være at de var så "lure" at de trykktestet motoren din når den var varm
Du kan jo også evt få målt kjøleveska, om pakningen er gåen så vil man også finne spor av eksos i den.

Du kan jo også evt få målt kjøleveska, om pakningen er gåen så vil man også finne spor av eksos i den.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor