Niks varme i og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Niks varme i og900

Legg inn av Morten S. » 01 jan 2009, 15:16

God Nytt år, godtfolk!

Jeg har ett problem jeg ikke blir klok på.

Har niks kupevarme i 900n. (1984 900i)

Antok at det var varmekranen. Bl.a. var den inngående slangen til kranen varm, og den nedre kald, selv om kranen stod i posisjon åpen.

Har nå fått montert inn varmekrav av den nye typen som kom i 1989, men fremdeles ingen varme!

Har funnet ut at begge slangene blir varme. Forsøkte å helle vann inn i den øvre slangen, og da rant det ut av den nedre slangen (de som går inn i kranen mot torpedveggen), selvom kranen står i stengt posisjon.
Skal det la seg gjøre?

Har kjent på begge rørene inn til varmeregisteret, etter varmekranen, og begge er kalde! Kan det bety at det er noe galt med den nye kranen også?
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Niks varme i og900

Legg inn av Morti » 01 jan 2009, 19:23

Kanskje du har en termostat som ikke vil åpne lenger? :roll:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: Niks varme i og900

Legg inn av Skaten N671 » 01 jan 2009, 20:26

Har du prøvd å lufta kjølesystemet? Korleis er motortemperaturen?
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Niks varme i og900

Legg inn av Morten S. » 01 jan 2009, 22:16

Arbeidstemperaturen på motoren er bra. Måleren står stabilt midt på skalaen. Slangen som går inn til varmekranen er god og varm, så det kommer varmt vann så langt.

Skal prøve med bytte av varmeregisteret også.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: Niks varme i og900

Legg inn av Morten-N146 » 02 jan 2009, 08:51

Mostra skrev:Arbeidstemperaturen på motoren er bra. Måleren står stabilt midt på skalaen. Slangen som går inn til varmekranen er god og varm, så det kommer varmt vann så langt.

Skal prøve med bytte av varmeregisteret også.
Spørs om du ikke har tett varmeapparatregister. Du kan jo prøve å ta av slangene og se om du får blåst gjennom varmeapparatregisteret.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Niks varme i og900

Legg inn av Morten S. » 04 jan 2009, 18:39

Nå har Peter og jeg hatt ut varmeregisteret og krana. Spylt igjennom varmeregisteret, og testet at krana fungerer som den skal. MEN ingen varme i registeret?????!!!!!!!

Virker som om det ikke kommer varmt vann inn i tilførselsslangen fra vannpumpen og inn mot krana.
Motortemp. virker stabil og bra.

Kan det være noe feil med vannpumpen, eller noe annet med kjølesystemet? Det er snakk om en og900i 1984 modell.
"Alt" fra totakt til turbo

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Niks varme i og900

Legg inn av na_X » 04 jan 2009, 19:57

Er staget på, der man vrir på den knotten i kupeen? Hender seg det kan hoppe av.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Re: Niks varme i og900

Legg inn av Peter » 04 jan 2009, 22:19

Jepp den er på!
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Niks varme i og900

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jan 2009, 23:20

Ta av returslangen fra registeret (på motorromssida) og se om det er gjennomstrømming, da! Dere sier jo også at begge slangene blir varme?!?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Re: Niks varme i og900

Legg inn av Peter » 05 jan 2009, 19:50

Jeg kan ikke huske at begge slangene ble varme.

Når vi holdt på i går ble den ene varm og den andre lunka :? og når vi klemte på slangene var de veldig myke, som om det ikke var vann i de, eller vertfall ikke noe særlig trykk.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Niks varme i og900

Legg inn av Ingvar N629 » 05 jan 2009, 20:36

Peter skrev:Jeg kan ikke huske at begge slangene ble varme.

Når vi holdt på i går ble den ene varm og den andre lunka :? og når vi klemte på slangene var de veldig myke, som om det ikke var vann i de, eller vertfall ikke noe særlig trykk.
Ok, tenkte bare på dette:
Mostra skrev: Har funnet ut at begge slangene blir varme. Forsøkte å helle vann inn i den øvre slangen, og da rant det ut av den nedre slangen (de som går inn i kranen mot torpedveggen), selvom kranen står i stengt posisjon.
Skal det la seg gjøre?
Synes det høres utrolig rart ut at det ikke blir varmt da, så derfor tenkte jeg dere kunne sjekke hvor mye vann som kommer ut av returslangen når vannpumpa går. Er jo bare å tømme etter nytt vann i ekspansjonstanken mens dere holder på. Det kan jo hende at det tetter seg et annet sted også? Skal kanskje mye til at en slange har tetta seg helt, men om bare radiatoren er tett, så skulle det da bli varmt i kupeen for det, det er jo en annen forgreining...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Niks varme i og900

Legg inn av Morten S. » 05 jan 2009, 21:02

Har sjekket litt mer. Tok av slangen som går fra det øvre uttaket fra vannpumpen (det som går inn på det øvre festet på vannpumpen) Det er såvidt det sipler litt vann gjennom. Den nedre slangen er helt tom. Varmen kommer nok av damp e.l. fra systemet.

Snakket med en Saabmekaniker i dag, og han hadde hørt om,men aldri opplevd selv, alt skovlene på pumpene kunne forvitre bort.

Ser at Biltema har nye pumper til litt over kr 300,- Skal kjøpe en slik og prøve. Samt ny termostat.
Det snodige er at motortemperaturen holder seg jevn og stabil. Kan jo være pga at det er vinter og godt med minus grader om dagene. Jeg fikk bilen i begynnelsen av desember og har aldri kjørt den i varme.

Snodig også at den forrige eieren har hatt den i 10 år, og aldri hatt varme i den...

Bilen er opprinnelig solgt i Tyskland, men Saab hadde vel ikke andre spesifikasjoner på varmeanlegget i eksportbilene?
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Niks varme i og900

Legg inn av Morten S. » 10 jan 2009, 15:09

Nå har jeg byttet vannpumpe og termostat, og luftet systemet ordentlig. :jobbar:
Fremdeles NIX varme.... :crying: :confused:

Virker som om det ikke kommer vann inn i slangene som går til varmeapparatet.
Kan de være feilkoblede? Har sett så mange forskjellige varianter, Eller at det av en eller annen grunn ikke blir nok trykk i systemet til å presse vannet inn i disse slagene.

Noen som har sprengskisse på dette? Gjelder 900i 1984 modell.
Jeg har sprengskisse til 16-ventiler, og det ser helt annerledes ut
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Niks varme i og900

Legg inn av Frode N073 » 10 jan 2009, 16:58

kan du ikkje bruga ein vannslange og spyla inn i registeret? då finne du iallefall ut om det e i orden.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Niks varme i og900

Legg inn av Morten S. » 10 jan 2009, 20:19

Frode N073 skrev:kan du ikkje bruga ein vannslange og spyla inn i registeret? då finne du iallefall ut om det e i orden.
Jeg har hatt ut varmekranen og registeret, og sjekket dette nøye. Alt virker som det skal, og registeret er godt gjennomspylt og renset.
"Alt" fra totakt til turbo

Svar