Clutch fra 9k -> og900?
Moderator: Moderatorer
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Clutch fra 9k -> og900?
Hei!
Har en motor fra en 86-89mod 9k stående med ny clutch å greier, så siden jeg skal ut med motoren osv på bilen min så tenkte jeg og bytte clutch hvis den passer over på den nye motoren jeg skal hente, en 900 T16 fra 84...
Passer den fra 9k over på 900'en?
Mvh
Martin
Har en motor fra en 86-89mod 9k stående med ny clutch å greier, så siden jeg skal ut med motoren osv på bilen min så tenkte jeg og bytte clutch hvis den passer over på den nye motoren jeg skal hente, en 900 T16 fra 84...
Passer den fra 9k over på 900'en?
Mvh
Martin
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
Re: Clutch fra 9k -> og900?
Hmmm hvordan var det dette var igjen. Hvis det er 228 mm clutch på 9kèn så skal dette passe på 900`n... men jeg tror du må bytte svinghjul i tillegg. Jeg kjørte med 228 mm sv.hjul på min og900 mener jeg å huske
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Clutch fra 9k -> og900?
Clutch fra 9000 turbo passer ikke uten videre på en 900 fra 1984. Hvis du bytter til et 228mm svinghjul fra 900 turbo M90-93, så passer lamell og trykkplate om hverandre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Clutch fra 9k -> og900? [løst]
Ingvar N629 skrev:Clutch fra 9000 turbo passer ikke uten videre på en 900 fra 1984. Hvis du bytter til et 228mm svinghjul fra 900 turbo M90-93, så passer lamell og trykkplate om hverandre.
Aha!
Takk

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
Re: Clutch fra 9k -> og900?
Eller merke om tenningsmerkene på 9000 svinghjulet. da er alt bolt on.
Svinghjulene er like, det er bare forskjell på merkingen.
Men det er viktig å merke seg at diameteren på clutchen bestemmer, det går ikke med 215 på 228 svinghjul og omvendt...
240 mm Clutch/svinghjul passer, men det er delte meninger om hvor bra det er for kassa.
Petter
Svinghjulene er like, det er bare forskjell på merkingen.
Men det er viktig å merke seg at diameteren på clutchen bestemmer, det går ikke med 215 på 228 svinghjul og omvendt...
240 mm Clutch/svinghjul passer, men det er delte meninger om hvor bra det er for kassa.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Clutch fra 9k -> og900?
Sier du det, hmm.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
Re: Clutch fra 9k -> og900?
215 mm lamell funker fett på 228 trykkplate og svinghjul.. men omvendt blir tull. var det jeg kjørte med på slutten.. vel og merke sinterlamell + forsterka trykkplate + 228mm 9000 sv.hjul.. men nå skal det sies at jeg ikke trengte tenningsmerker på sv.hjulet pga at jeg kjørte autronic....
Er _ingenting_ som er bra for kassa på disse bilene.. selv om man stiller den ut i glassmonter så vil den ryke med tiden!
Er _ingenting_ som er bra for kassa på disse bilene.. selv om man stiller den ut i glassmonter så vil den ryke med tiden!

N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Clutch fra 9k -> og900?
Sitter jo litt mellom ørene på sjåføren også da, og hvor hard høyrefoten er, men er nok tilbøyelig i å være enig med deg der. Selv om jeg ikke har tenkt å prøve å slå din rekord er det jo en grunn til at jeg har en forsterket kasse i reserve ogsåMorti skrev:Er _ingenting_ som er bra for kassa på disse bilene.. selv om man stiller den ut i glassmonter så vil den ryke med tiden!

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Clutch fra 9k -> og900?
Aaltså, hvis jeg tar svinghjulet fra 9k motoren jeg har, lager nye merker så skal den funke sammen med clutchen fra samme motor over på en T16? Så lenge det er 228mm.
Tenkte jeg skulle demontere clutch og svinghjul fra den motoren ikveld, så er litt kjekt og ha alt klart.
Så om noen skulle være interessert i en 88mod eller nyere 9k 16V turbo motor så skrik ut. Er alt bortsett fra turbo og cooler.
Tenkte jeg skulle demontere clutch og svinghjul fra den motoren ikveld, så er litt kjekt og ha alt klart.
Så om noen skulle være interessert i en 88mod eller nyere 9k 16V turbo motor så skrik ut. Er alt bortsett fra turbo og cooler.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Clutch fra 9k -> og900?
Ja, det funker! Altså et svinghjul som er 228 mm sammen med en 9000 clutch (trykkplate og lamell). Jeg kjører på det nå, og er ekstremt fornøyd med den løsningen.Rambraut N1491 skrev:Aaltså, hvis jeg tar svinghjulet fra 9k motoren jeg har, lager nye merker så skal den funke sammen med clutchen fra samme motor over på en T16? Så lenge det er 228mm.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Clutch fra 9k -> og900?
Jepp!
Men da spørs det om det blir noen timer i garasjen i løpet av helga
Men da spørs det om det blir noen timer i garasjen i løpet av helga

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
Re: Clutch fra 9k -> og900?
Timer? Å bytte trykkplate,lamell og sv.hjul på en og900 er da gjort på en drøy time 

N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Clutch fra 9k -> og900?
Joda, men jeg må først få delene av 9k motoren, så må jeg få delene over på 900 motoren før jeg så kan putte den inn i motorrommet. Også må jeg ut med den gammle motoren som står i nåMorti skrev:Timer? Å bytte trykkplate,lamell og sv.hjul på en og900 er da gjort på en drøy time


1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
- Kontakt:
Re: Clutch fra 9k -> og900?
Det Morti sikter til her er vel mer at han er som en ekspert å regne på akkurat det området, da han hadde ute girkassa si ca to ganger om dagen siden han kjørte med en smule tung høyrefotRambraut N1491 skrev:Joda, men jeg må først få delene av 9k motoren, så må jeg få delene over på 900 motoren før jeg så kan putte den inn i motorrommet. Også må jeg ut med den gammle motoren som står i nåMorti skrev:Timer? Å bytte trykkplate,lamell og sv.hjul på en og900 er da gjort på en drøy timeJeg må også få over girkassa

"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3
Re: Clutch fra 9k -> og900?
Viktig å holde waieren stram hele tiden.. er jo det den er laget for... at den skal stramme! 

N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1
N744 - Audi 200 20v tq

900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1