Side 1 av 2

Clutch fra 9k -> og900?

Lagt inn: 08 jan 2009, 22:41
av Rambraut N1491
Hei!

Har en motor fra en 86-89mod 9k stående med ny clutch å greier, så siden jeg skal ut med motoren osv på bilen min så tenkte jeg og bytte clutch hvis den passer over på den nye motoren jeg skal hente, en 900 T16 fra 84...
Passer den fra 9k over på 900'en?

Mvh
Martin

Re: Clutch fra 9k -> og900?

Lagt inn: 09 jan 2009, 00:29
av Morti
Hmmm hvordan var det dette var igjen. Hvis det er 228 mm clutch på 9kèn så skal dette passe på 900`n... men jeg tror du må bytte svinghjul i tillegg. Jeg kjørte med 228 mm sv.hjul på min og900 mener jeg å huske

Re: Clutch fra 9k -> og900?

Lagt inn: 09 jan 2009, 09:19
av Ingvar N629
Clutch fra 9000 turbo passer ikke uten videre på en 900 fra 1984. Hvis du bytter til et 228mm svinghjul fra 900 turbo M90-93, så passer lamell og trykkplate om hverandre.

Re: Clutch fra 9k -> og900? [løst]

Lagt inn: 09 jan 2009, 09:44
av Rambraut N1491
Ingvar N629 skrev:Clutch fra 9000 turbo passer ikke uten videre på en 900 fra 1984. Hvis du bytter til et 228mm svinghjul fra 900 turbo M90-93, så passer lamell og trykkplate om hverandre.

Aha!
Takk 8)

Re: Clutch fra 9k -> og900?

Lagt inn: 09 jan 2009, 11:14
av Petter 900 T
Eller merke om tenningsmerkene på 9000 svinghjulet. da er alt bolt on.

Svinghjulene er like, det er bare forskjell på merkingen.

Men det er viktig å merke seg at diameteren på clutchen bestemmer, det går ikke med 215 på 228 svinghjul og omvendt...

240 mm Clutch/svinghjul passer, men det er delte meninger om hvor bra det er for kassa.

Petter

Re: Clutch fra 9k -> og900?

Lagt inn: 09 jan 2009, 12:14
av Rambraut N1491
Sier du det, hmm.

Re: Clutch fra 9k -> og900?

Lagt inn: 09 jan 2009, 16:29
av Morti
215 mm lamell funker fett på 228 trykkplate og svinghjul.. men omvendt blir tull. var det jeg kjørte med på slutten.. vel og merke sinterlamell + forsterka trykkplate + 228mm 9000 sv.hjul.. men nå skal det sies at jeg ikke trengte tenningsmerker på sv.hjulet pga at jeg kjørte autronic....

Er _ingenting_ som er bra for kassa på disse bilene.. selv om man stiller den ut i glassmonter så vil den ryke med tiden! :mrgreen:

Re: Clutch fra 9k -> og900?

Lagt inn: 10 jan 2009, 10:41
av Andreas N1194
Morti skrev:Er _ingenting_ som er bra for kassa på disse bilene.. selv om man stiller den ut i glassmonter så vil den ryke med tiden! :mrgreen:
Sitter jo litt mellom ørene på sjåføren også da, og hvor hard høyrefoten er, men er nok tilbøyelig i å være enig med deg der. Selv om jeg ikke har tenkt å prøve å slå din rekord er det jo en grunn til at jeg har en forsterket kasse i reserve også ;)

Re: Clutch fra 9k -> og900?

Lagt inn: 14 jan 2009, 13:03
av Rambraut N1491
Aaltså, hvis jeg tar svinghjulet fra 9k motoren jeg har, lager nye merker så skal den funke sammen med clutchen fra samme motor over på en T16? Så lenge det er 228mm.

Tenkte jeg skulle demontere clutch og svinghjul fra den motoren ikveld, så er litt kjekt og ha alt klart.

Så om noen skulle være interessert i en 88mod eller nyere 9k 16V turbo motor så skrik ut. Er alt bortsett fra turbo og cooler.

Re: Clutch fra 9k -> og900?

Lagt inn: 14 jan 2009, 13:59
av Andreas N1194
Rambraut N1491 skrev:Aaltså, hvis jeg tar svinghjulet fra 9k motoren jeg har, lager nye merker så skal den funke sammen med clutchen fra samme motor over på en T16? Så lenge det er 228mm.
Ja, det funker! Altså et svinghjul som er 228 mm sammen med en 9000 clutch (trykkplate og lamell). Jeg kjører på det nå, og er ekstremt fornøyd med den løsningen.

Re: Clutch fra 9k -> og900?

Lagt inn: 14 jan 2009, 15:23
av Rambraut N1491
Jepp!

Men da spørs det om det blir noen timer i garasjen i løpet av helga :)

Re: Clutch fra 9k -> og900?

Lagt inn: 14 jan 2009, 22:05
av Morti
Timer? Å bytte trykkplate,lamell og sv.hjul på en og900 er da gjort på en drøy time :mrgreen:

Re: Clutch fra 9k -> og900?

Lagt inn: 14 jan 2009, 22:48
av Rambraut N1491
Morti skrev:Timer? Å bytte trykkplate,lamell og sv.hjul på en og900 er da gjort på en drøy time :mrgreen:
Joda, men jeg må først få delene av 9k motoren, så må jeg få delene over på 900 motoren før jeg så kan putte den inn i motorrommet. Også må jeg ut med den gammle motoren som står i nå :p Jeg må også få over girkassa :p

Re: Clutch fra 9k -> og900?

Lagt inn: 15 jan 2009, 07:43
av Andreas N1194
Rambraut N1491 skrev:
Morti skrev:Timer? Å bytte trykkplate,lamell og sv.hjul på en og900 er da gjort på en drøy time :mrgreen:
Joda, men jeg må først få delene av 9k motoren, så må jeg få delene over på 900 motoren før jeg så kan putte den inn i motorrommet. Også må jeg ut med den gammle motoren som står i nå :p Jeg må også få over girkassa :p
Det Morti sikter til her er vel mer at han er som en ekspert å regne på akkurat det området, da han hadde ute girkassa si ca to ganger om dagen siden han kjørte med en smule tung høyrefot :mrgreen:

Re: Clutch fra 9k -> og900?

Lagt inn: 15 jan 2009, 16:32
av Morti
Viktig å holde waieren stram hele tiden.. er jo det den er laget for... at den skal stramme! 8)