Side 1 av 1
Trøbbel med LH-jettronic
Lagt inn: 07 jun 2004, 07:24
av ut218
Har nylig montert t16 i min gamle 900 c. Dessverre så drukner pluggene i bensin, så noe må være feil. Motoren er fra 84-85. Så på eksosmanifoilen at det var montert lamdasonde på den. Dessverre ser det ut til at kablene er klippet rett av der. Nå sier den gamle eier at det ikke er original manifoil og turbo på den, at den er byttet. Av de kabler som ikke er montert til LH-boksen så er fullgassbryteren og evt.lamdasonden, pluss en rød kabel som kobles til den 6pols kontakten på venstre side i motoren(ved bremseservoen) Noen som har noen tips? Skroter bilen om jeg ikke får til dette.
lh
Lagt inn: 07 jun 2004, 07:33
av Petter 900 T
Er det et 2.2 eller et 2.4 system?
Fullgassbryter? er det spjellhusføler?
den røde kabelen du snakker om tror jeg er til bensinpumpe-innslag..........(men bensin var ikkeno mangelvare)
Petter
Lagt inn: 07 jun 2004, 08:12
av Trond N47
Du trenger ikke lambdasonden, hvis motor og styring er fra en 84/85 T16
så har du trolig LH 2,2. Det at lambdasonden sitter der skyldes nok at
deler er hentet fra en nyere bil. Starter bilen? Og hvor lenge går den evt?
Hvis ikke ville jeg startet med å sjekke tenningen.
Lagt inn: 07 jun 2004, 15:08
av ut218
Joda det er en bryter som kobler inn ved fullgass. Vet ikke hvorfor den er der.. På andre siden av gasspjellet er en gasspjellføler, som registrerer grad av åpning på spjellet.
Har fått bilen til å gå, men den fusker endel. For at den skal gå normalt så må jeg gi motoren litt belastning og kjøre på 1800-2500@. Over blir den kraftløs, og ved for lite belastning fusker den.Går urent på tomgang også. Den soter noe voldsomt. 5 minutter kjøring, gir et tykt sotlag på pluggene. Nå nekter den forøvrig å starte, pluggene blir våte. Har byttet både fordelerlokk og plugger hos saab. Men dette var ikke problemet. Hva kan det være. Kan egr ventilen gi slike utslag, eller masse olje i turboen, eller andre oljelekkasjer. Kompresjonen er normal.
Lagt inn: 07 jun 2004, 15:13
av john n04
Sjekk denne:
http://www.scotsglen.com/saab/ecu/LH22/LH22_main.htm
Lambdasonden er "optional" dvs du kan velge om du vil ha den. Selvfølgelig en fordel å kjøre med.

Lagt inn: 07 jun 2004, 15:25
av ut218
Joda, siden du viser til var enormt hjelpsom under monteringen av alt. Så jeg har vært inne på den. Lurer på en ting. Hva er det som regulerer bensintrykket. Kan det på noen måte blir for høyt? Irriterer meg veldig. Skrudd hver eneste dag etter at jeg begynte å kjøre med bilen, og det er 2 uker siden, og nu går den ikke lengre.
syk
Lagt inn: 07 jun 2004, 15:29
av Petter 900 T
Kur!
Mål alle ledningene mellom luftmassemåleren og hjernen, er rimelig sikker på at du har brudd i en kabel!
Petter
Lagt inn: 07 jun 2004, 15:34
av john n04
Bensintrykket blir regulert av trykkregulatoren som sitter på høyre side av bensinfordelings skinna oppå motoren. en liten rund sak med en vakuumslange inn på toppen. Denne skal på turbo være 2,8bar eller 3,0bar. Det finnes nemlig en på 2,5bar også.
Fullgassbryter skal det ikke være, utenom den som sitter på motorens side av spjellhuset, en sort sak. Den inneholder fullgassbryter og stengt spjell bryter. Prøv med å justere tenningen. Skal være 16grader F.Ø.D. Høres ut som om noe er galt der. Sjekk for overslag på pluggledninger(sees best i mørke). Bytt gjerne rotor og fordelerlokk, billig og er aldri galt å skifte.
Lagt inn: 07 jun 2004, 15:46
av ut218
Ville bare tilføye at kablene som gikk fra den 6 polskontakten ved bremseservoen var smeltet helt frem til dysekontaktene. Sannsynligvis på grunn av startmotoren. Så jeg lagde mitt eget nett akkrat der. Ikke alle kabler ble koblet til, men men. Har ikke rørt noe av kabler som går fra styringsboks til motor. Bare inn og ut av boksen. Skal sjekke kablene fra LM måleren for brudd. Kan et brudd her føre til for mye bensin?
Lagt inn: 07 jun 2004, 15:49
av ut218
Har skiftet fordeler deler og plugger. så alt burde være iorden her. kan vakumlekkasje og egr ventli lage problem? Feilkobling av vakum da?