Avtagbart hengerfeste 93 01mod - Hvilket merke?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
JPS N1230
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1230
Navn: Jon Petter Salberg
Bil: 900 98't-talladega
Sted: Stjørdal

Avtagbart hengerfeste 93 01mod - Hvilket merke?

Legg inn av JPS N1230 » 11 jan 2009, 14:40

Hei!

Har nylig kjøpt meg en bakfanger fra en 2001 modell 93 aero (samme bakfangeren som viggen)..
Spørsmålet lyder som følger;

På denne bakfangeren står det på et avtagbart hengerfeste, noe som jeg letet etter og ville ha! Det som er litt dumt er at slutsteget / den avtagbare delen/ selve kuleholdet mangler. Selve hengerfestet er der, men den avtagbare kuledelen mangler.
Derfor ringte jeg saab og hørte, og de visste jo nesten ikke hvilken bakfanger jeg snakket om. Men det han sa var at jeg måtte finne ut hvilket merke hengerfestet mitt hadde. Han nevnte brink etc.. Dette var forsåvidt greit helt til jeg sjekka på hele hengerfeste, men ikke fant noe plate med serienr eller merke osv..
Det var noen typer hengerfester han hadde den avtagbare kuledelen liggende til..men noen fikk han ikke skaffet til.

Derfor hadde det vært til stor hjelp hvis noen vet / kunne funnet ut hvilket merke dette hengerfestet er av? Hvis jeg ikke finner ut av dette, kan det i verste fall hende jeg må kjøpe et helt nytt et grunnet at de ikke har deler til visse hengerfester noe mer. Dette er da ganske dyrt og unødvendig da jeg har et..og hvis jeg finner ut merket blir det fort enklere og lete på markedet og ringe fler å høre om de har! Mangler også lokket som gjør at hengerfestet skjules hvis noen skulle ha eller vet delenr hos saab / hvilket lokk som passer akkurat mitt hengerfeste!

-Hengerfestet har stått på en 93 aero 2001 modell
- er avtagbart

Håper på god hjelp og gode svar! :)

JPS
Jon Petter Salberg / Saab 900 Turbo Talladega 98'mod Steg 3

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Avtagbart hengerfeste 93 01mod - Hvilket merke?

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 jan 2009, 16:19

Er det eit original feste er det Brink.
Litt vanskelig å vite om det er eit originalt eller ikkje du har, last opp eit bilde so får du kanskje fleire svar. På det originale SAAB/Brink-festet skal det være ei plate på venstre side når du står bak bilen og ser framover. Sakl stå ei slik plate på alle fester foressten, der står mellom opplyst maksbelastning og slikt.

Den plastdingsen du er ute etter som skjuler holet finns å kjøpe på SAAB til rundt 50-lappen om du har det originale Brink-festet.

JPS N1230
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av JPS N1230 » 11 jan 2009, 18:15

Okei. Det kan f.eks være et uoriginalt feste da? Finns vel kanskje fler som gir ut hengerfester..dumt og typisk!
Kan også være originalt for alt jeg vet.
Skal prøve å få opp noen bilder etter hvert! Var det jeg også reagerte på.. det skal vel egentlig være en slik plate på alle fester tenkte jeg, som oppgir maksbelastning, serienr, merke osv..men det var intet på mitt hengerfeste..så heller ikke ut som det var kappa av eller noe i den duren..

Bare kom med gode svar, forslag og løsninger fortsatt hvis noen skulle sitte på info om dette! Hadde vært fint å funnet ut hvilket merke jeg har, og om det forhåpentligvis går an å få kjøpt til slutsteget/kulen!
:)

JPS

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 jan 2009, 19:40

Eit alternativ er då om du får han bak disken på delelageret til å sjå på koplinga di på bilen, og sjå om noko av det han har passar... Om du har Brink er det vel kopling med blått handtak som gjaldt på M01 om eg ikkje huskar riv ruskande gale.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 11 jan 2009, 23:54

Om du ikke har den plata på hengerfestet så får du anmerkning på eu-kontrollen samt at du faktisk kan få bot om du blir stoppet med henger bak på bilen, du skal kunne dokumentere at festet godkjent for den vekta du sleper på.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

JPS N1230
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av JPS N1230 » 12 jan 2009, 00:45

Tenkte litt på det der, men finner jeg ut hvilket merke det er, så finner jeg også ut hva makstrekk osv er..og kan få skaffet en dokumentasjon på det, forhåpentligvis.Tror du ikke det burde vært mulig Tor? Det er jo lite sansynlig at det er laget "ulovlig"... hvis det ikke har noe med at viggenfangeren og hengerfestet stammer fra sverige?

Ser ikke ut som det har stått på en slik plate som forteller all info'n om hengerfestet osv eller...så jeg skjønner ikke helt det der. Jeg får skru det av og ta en tur til saab og la de se på de.

Men fortsatt...svar taes svært gjerne imot..komplett må jeg uansett på en eller annen måte få dette avtagbare hengerfestet!
Så for de som vet slikt, eller finner info på disse programmene dere har på data osv...gi meg gjerne et svar:)

TurboLars N383
Overload!!!
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 16 jan 2009, 17:26

Mitt falt også av i fjor sommer , eller sommeren før . Er bare litt treg med å få ut den berømte fingeren, så i dag var jeg faktisk å slang hengerfestet i disken på den lokale Saab sjappa og sa jeg ville ha nytt og det var ikke noe problem i det hele tatt :D .
Kan legge til at de som byttes ut fordi de faller av MÅ være med svart håndtak , de nye er med grønt eller blått .
Kun den avtagbare delen som blir byttet .
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Svar