Oljesøl på differensialhuset - hva kan det skyldes?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
aosmund

Oljesøl på differensialhuset - hva kan det skyldes?

Legg inn av aosmund » 11 jan 2009, 23:55

Jeg har eid en Saab 900S, 2.0, manuellgir, 1996-modell i tre måneder nå. Den har 109000km på telleren. Jeg skiftet olje på den i går, og da jeg krøp rundt under bilen så jeg at det var en del oljesøl på det som jeg antar dere mer erfarne mekanikere kaller diffrensialhuset. Sett fra høyre side av bilen ser det ut som på dette bildet.
Bilde
http://www.new.facebook.com/photo.php?p ... =545691212
Er det noen som vet hva dette skyldes, og om jeg bør få det utbedret? Er det normal svetting som på alle gamle biler, eller er det noe mer alvorlig? Det lekker/svetter ikke så mye at det er blitt flekk på garasjegulvet ennå, men den kommer nok snart.

Kan informere om at speedometeret i den siste tiden har kommet og gått litt. Virker gjerne ikke de første minuttene av turen, men våkner etterhvert. Har det sammenheng med lekkasjen? Clutchen skal i følge tidligere eier ha blitt skiftet for ca et år siden, da han overtok bilen fra Saab-forhandleren.

Håper noen har noen gode tips til en fersk Saab-eier. Jeg er forøvrig veldig godt fornøyd med bilen.

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Oljesøl på differensialhuset - hva kan det skyldes?

Legg inn av Haaka » 12 jan 2009, 17:18

aosmund skrev:Jeg har eid en Saab 900S, 2.0, manuellgir, 1996-modell i tre måneder nå. Den har 109000km på telleren. Jeg skiftet olje på den i går, og da jeg krøp rundt under bilen så jeg at det var en del oljesøl på det som jeg antar dere mer erfarne mekanikere kaller diffrensialhuset. Sett fra høyre side av bilen ser det ut som på dette bildet.
Bilde
http://www.new.facebook.com/photo.php?p ... =545691212
Er det noen som vet hva dette skyldes, og om jeg bør få det utbedret? Er det normal svetting som på alle gamle biler, eller er det noe mer alvorlig? Det lekker/svetter ikke så mye at det er blitt flekk på garasjegulvet ennå, men den kommer nok snart.

Kan informere om at speedometeret i den siste tiden har kommet og gått litt. Virker gjerne ikke de første minuttene av turen, men våkner etterhvert. Har det sammenheng med lekkasjen? Clutchen skal i følge tidligere eier ha blitt skiftet for ca et år siden, da han overtok bilen fra Saab-forhandleren.

Håper noen har noen gode tips til en fersk Saab-eier. Jeg er forøvrig veldig godt fornøyd med bilen.
Hei!

Det ser ikke helt ut som oljesøl synes jeg. Har du kjent på det, at det faktisk er oljete? Lukten sier også litt om hvor det evt. har kommet fra. Obs! Girkassesiden er venstre side, motorsiden er høyre (kjøreretning er standarden :wink: ). Hastighetssignal for speedo hentes nok fra hjulsensorene og blir et elektrisk problem enten i kombiinstrument, hjulsensorer eller kontakter, men ikke relatert til girkassen altså..

Om du mener det er en reell lekk, bør du i allefall feilsøke videre ved å lete oppover, da lekasjer stort sett renner nedover :wink: Bildet dekker jo bare den helt nederste delen av evt. lekasje, hva ser du lenger opp? se om du kommer til ovenfra girkassen, under batteriet og leite videre..

Svar