Side 1 av 1

Krise Hjelp

Lagt inn: 12 jan 2009, 19:17
av Mrty
Hei. Var nylig på EU kontroll på et verksted jeg trodde var ok, og "ikke" la merke til de relativt høye avgassverdiene.
Er en 900 t16 m 3" rør uten kat. (har heller ikke gamle eksos anlegget tilgjengelig)
lurte på om noen har noen triks opp i ermet for å få ned avgass verdiene for 1 dag?
Vil det hjelpe, Uten å påføre skade å fylle tanken med bioetanol, eller vil det ødelegge chip?
Fjerning/rensing av luftfilter under målingene?

Alle tips mottas med største takknemelig=)

Mvh

Re: Krise Hjelp

Lagt inn: 12 jan 2009, 19:23
av Morten N88
Rent luftfilter hjelper, en skvett (3-4liter) E-85 skader heller ikke..
Men er bilen nyere enn 1989mod en gang skal det være montert kat om det var der orginalt. Har de merket av at katalysatoren er fjernet, hjelper det ikke at den greier kravet uten..

Re: Krise Hjelp

Lagt inn: 12 jan 2009, 19:23
av Ingvar N629
Hei!

Nå skal jeg gi deg et svar du sikkert ikke vil ha, men som er det eneste fornuftige etter min mening:

Sveis på en katalysator! Den skal være der av en grunn. Om du tror du mister masse effekt av det, så kjøp deg en racekatalysator med 3" inn- og utløp. Regelverket sier også at katalysatoren skal være montert! :wink:

Re: Krise Hjelp

Lagt inn: 12 jan 2009, 19:25
av Paradigm N558
Ingvar N629 skrev:Hei!

Nå skal jeg gi deg et svar du sikkert ikke vil ha, men som er det eneste fornuftige etter min mening:

Sveis på en katalysator! Den skal være der av en grunn. Om du tror du mister masse effekt av det, så kjøp deg en racekatalysator med 3" inn- og utløp. Regelverket sier også at katalysatoren skal være montert! :wink:
I second that.

Re: Krise Hjelp

Lagt inn: 12 jan 2009, 19:26
av Haaka
Kravet for avgasser etter EU kan være enten CO eller lambda. Hvilket gjør at det er lite, om noen ting, som fører en motor utenfor avgasskravet til innenfor annet enn korrekt programvare og katalysator på en motor i ellers allmenteknisk god stand. Du vil få en feil lambdamåling ved bruk av etanol, da den får for lite 'bensin' uten tid for motorstyringen å tilpasse seg ved 'closed loop' sekvens og diverse adapsjonssystemer. Og som sagt da det er flere alternative målekrav etter EU skal det bare en av de (2*2) til for å begjære bilen underkjent. Luftfilter og diverse stunts tror jeg du bare skal glemme..

Som andre hevder.. Hva med å reparere? Sette på katalysator? :| :roll:

Re: Krise Hjelp

Lagt inn: 12 jan 2009, 19:31
av Ingvar N629
Etanol har et annet hydrogen/karbon-forhold, samt at det inneholder oksygen... Så at CO-verdien går noe ned skal man kanskje ikke se bort ifra.

Re: Krise Hjelp

Lagt inn: 12 jan 2009, 19:35
av Haaka
Ingvar N629 skrev:Etanol har et annet hydrogen/karbon-forhold, samt at det inneholder oksygen... Så at CO-verdien går noe ned skal man kanskje ikke se bort ifra.
Jo, min er latterlig lav, på 50/50 etanol... :mrgreen: Men om man tanker opp med E85 uten noen øvrige korreksjoner vil det synes på lambdaen. Ikke etter lengre bakking, men under forhøyd tomgang tror jeg det kan ta lang til før den setter seg dit den skal. Og er man 'kuk' kan man rettmessig underkjenne bilen på bare det ene punktet. Jeg mener det er lite vits å prøve engang..

Et annet spørsmål er motorlampe ved påfylling av E85 på gammelt anlegg uten korreksjoner. Dog dersom etterkontroll er den ikke ettervirkende for nye feil...

Re: Krise Hjelp

Lagt inn: 12 jan 2009, 19:51
av Mrty
Tusen takk for svarene.
Kjøper den at det skal være katalysator på, og det skal være på alle biler etter 1989.
Men nå er det no engang sånn at jeg må ha den godkjent innen slutten av uka. Borte resten av Januar, derav har jeg ikke tid til å begynne med noe heavy modifikasjoner. Bare litt quick fix=)
Sier dog ikke at jeg unlatter å montere katalysatoren senere:)

Re: Krise Hjelp

Lagt inn: 12 jan 2009, 20:41
av Pål N526
på min gamle kunne jeg justere LMM og få høyere/lavere verdier 8)

Re: Krise Hjelp

Lagt inn: 13 jan 2009, 06:12
av superjonas7
Mrty skrev:Tusen takk for svarene.
Kjøper den at det skal være katalysator på, og det skal være på alle biler etter 1989.
Men nå er det no engang sånn at jeg må ha den godkjent innen slutten av uka. Borte resten av Januar, derav har jeg ikke tid til å begynne med noe heavy modifikasjoner. Bare litt quick fix=)
Sier dog ikke at jeg unlatter å montere katalysatoren senere:)

Da ringer du bare din lokale Trafikkstasjon og sier at du er uenig med resultatet på EU-kontrollen og trenger en utsettelse for å få bilen sjekket ett annet sted; da får du automatisk en måneds utsettelse og god tid til å fikse katalysatoren.

Re: Krise Hjelp

Lagt inn: 13 jan 2009, 13:43
av lars-guaN1404
Hvis målingen er sånn i grenseland så kan du minske utslippene ved å skifte til ny olje.
Bosse bildoktoren gjorde en test på dette, og det hjalp betraktlig faktisk, det var på en sliten kadett. :!:
Men som de andre sier, er det kat. på bilen så bør den være der....