Knakk, (knakk) kaldstart motor 9-5. *LØST*
Moderator: Moderatorer
Knakk, (knakk) kaldstart motor 9-5. *LØST*
Hei, min "nye" 9-5 (signaturbil) sier bestemt knakk på første stempelslag ved oppstart på kald motor og også andre og tildels tredje slag med litt lavere lyd, så blir den stille når oljetrykket er på plass. Har bare erfaring med OG900`er hvor ingen av disse hadde denne lyden, så jeg lurer på om dette er normalt på en 9-5 med 212.000km bak seg?
Eller er det onkel rådebank som banker på døren?
Ps. Registerkjede og drevpakke byttet for ca 3 mnd siden på Saab verksted.
Eller er det onkel rådebank som banker på døren?
Sist redigert av Macgeier den 29 jan 2009, 10:05, redigert 1 gang totalt.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.
Re: Knakk, (knakk) på kald motor 9-5, problem?
høres ut som rådebank ja. ligger ikke oljefilm i lagerane, og da blir det slakke. hadde nøyaktg på min og 

Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- doo-kie
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Hørtes skremmende ut som rådebank ja. Spesielt når lyden forsvinner når oljetrykket har bygd seg opp. Klarer du å provosere frem lyden ved å gi gass på tomgang? eller er det i et meget tidlig stadium.
Kan være løfteren som henger litt også, men da høres det godt fra toppen.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
Dodge Ram d-150 pickup
Huff, og takk begge to, her ble det skremmende svardoo-kie skrev:Hørtes skremmende ut som rådebank ja. Spesielt når lyden forsvinner når oljetrykket har bygd seg opp. Klarer du å provosere frem lyden ved å gi gass på tomgang? eller er det i et meget tidlig stadium.

Den eneste lyden på varm motor er en merkelig klukking ressonans for hvert stempelslag nærmest eksakt rundt 2.000omdr/min på svakt, svakt gasspådrag. Akkurat i overgangen mellom flygass og gasspådrag, gjelder på alle gir, men er mest hørbart på 1. og 2. gir antageligvis på grunn av midre bakgrunnstøy. Mulig at denne "klukkingen" ikke har noen sammenheng, har tatt dette som "gromlyd" fra en motor med lavfriksjons-stempler, men nå blir jeg bekymret.
Det er ikke løftere som henger, den lyden kjenner jeg godt fra OG900T16

Må jeg spare opp penger for en tur til Maptun?
Regner med at Maptun er billigste alternativ for å fikse rådebank?
Kan jeg gjøre noe for å holde liv i den så lenge som mulig?
Større oljefilter, som gir mindre trykkfall og raskere oljetrykk til motoren?
Superdupersyntetisk olje?
EDIT: Har montert adapter på oljefilteret og oljetrykket er 7bar på kald motor de første 5 minuttene (også på tomgang), synes dette er mye, men overtrykksventilen er vel stilt inn på 7 bar for 9-5? På OG900 er jeg vant til 5bar som max trykk.
På varm motor er det 3bar ved 2000 omdr/min som er innafor spec.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Når kjedene er utslitt på en forsåvidt moderat kjørelengde, så har vel ikke smøringa vært så god for noe annet heller inni der, så da var det vel ingen overraskelse kanskje?Macgeier skrev:
Men det er ingen stor kunst å bytte veiv- og rådelager da, tar du ned bunnpanna, så kommer du til det meste.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Ingvar, du er inne på noe der, jeg er faktisk ikke sjokkert. Innrømmer at jeg tok en rå-tjans ved å kjøpe bilen for litt over 3 mnd siden, selv om den hadde raklende register OG gammel veihusventilasjon. Ville vel overbevise meg selv om at jeg ikke var paranoid når det kom til veihusventilasjonsproblematikken. Det første jeg gjorde var å sende den på Saab for veivhusventilasjon og registerpakke (15.000NOK). Hadde liksom håpet på at da skulle det holde en stund.Ingvar N629 skrev:Når kjedene er utslitt på en forsåvidt moderat kjørelengde, så har vel ikke smøringa vært så god for noe annet heller inni der, så da var det vel ingen overraskelse kanskje?Macgeier skrev:
Men det er ingen stor kunst å bytte veiv- og rådelager da, tar du ned bunnpanna, så kommer du til det meste.
Bytte veiv/rådelager kan jo være en løsning, hva koster dette på verksted?
Frister meg lite å gjøre dette i en kald trang garasje midt i Januar...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Delene koster noen hundrelapper, jobben koster nok en del tusen. Du har ingen gjør-det-selv-garasje noe sted i nærheten av der du bor, da? Med løftebukk og behagelig klima, så er jo jobben nesten koselig.
De lappene du måtte ut med for bytte av motortransmisjon fikk du vel i avslag på prisen (?), så da har det vel ikke vært så dårlig kjøp allikevel. Når turboen takker for seg nå, så er du vel mer eller mindre i mål.
De lappene du måtte ut med for bytte av motortransmisjon fikk du vel i avslag på prisen (?), så da har det vel ikke vært så dårlig kjøp allikevel. Når turboen takker for seg nå, så er du vel mer eller mindre i mål.
- doo-kie
- Overload!!!
Ingvar N629 skrev:Delene koster noen hundrelapper, jobben koster nok en del tusen. Du har ingen gjør-det-selv-garasje noe sted i nærheten av der du bor, da? Med løftebukk og behagelig klima, så er jo jobben nesten koselig.
Så lenge veiva ikke har tatt skade, og må slipes/herdes. Da blir kostnaden større, men for all del ikke ta sorgene på forskudd, ta ned bunnpanna og sjekk lagerklaringen, ring ett motoroverhalings verksted og kjøp slike plastremser som du legger mellom rådelagrene mens du skrur de sammen, da kan du måle de nøyaktig og sjekke opp mot toleransene som saab har.
Dodge Ram d-150 pickup
Dodge Ram d-150 pickup
Hei igjen,
tok en telefon til et Saab verksted, mekanikeren sa at dette kanskje ikke var alvorlig likevel
Han hadde også en 9-5 med "kaldstartsbank", han hadde "sjekket alt", eksperimentert med alle mulig oljetyper osv osv.
Enden på visa er at han falt til ro med at det er skjørtebank fra lavfriksjonsstemplene, de rekker å rakle litt rett før oljen/oljetrykket kommer på plass.
Vi vet jo fra før at lavfriksjonsstemplene har korte skjørter (miniskjørt
), liten slitasje kan lett kan forårsake skjørtebank..
Uansett, jeg levere bilen på verksted i kveld - mekaniker starte bilen i morgen - så får vi se hva konklusjonen blir
tok en telefon til et Saab verksted, mekanikeren sa at dette kanskje ikke var alvorlig likevel

Han hadde også en 9-5 med "kaldstartsbank", han hadde "sjekket alt", eksperimentert med alle mulig oljetyper osv osv.
Enden på visa er at han falt til ro med at det er skjørtebank fra lavfriksjonsstemplene, de rekker å rakle litt rett før oljen/oljetrykket kommer på plass.
Vi vet jo fra før at lavfriksjonsstemplene har korte skjørter (miniskjørt

Uansett, jeg levere bilen på verksted i kveld - mekaniker starte bilen i morgen - så får vi se hva konklusjonen blir

Ser at skjørtebank, eller "piston slap" som de sier i utkanstrøk, ikke er uvanlig under GM flagget.
GM har faktisk et megastort problem på dette feltet med sine lavfriksjonsstempler.
http://www.pistonslap.com/whatisit.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Rettsaker og greier:
http://carpixel.com/content/view/78/2/" onclick="window.open(this.href);return false;
GM har faktisk et megastort problem på dette feltet med sine lavfriksjonsstempler.
http://www.pistonslap.com/whatisit.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Rettsaker og greier:
http://carpixel.com/content/view/78/2/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Skjørtebank er vel ikke så uvanlig, men da har du det vel ikke bare ved oppstart?
Lyden blir vel mindre når stemplene utvider seg, og da kanskje ikke så lett å høre?
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
Joda, men..heinrich skrev:Lyden blir vel mindre når stemplene utvider seg, og da kanskje ikke så lett å høre?
Uansett så er det jo ikke så lett å si da ingen av oss har hørt lyden, så vi krysser fingrene og håper på det beste (og billigste)!Macgeier skrev: knakk på første stempelslag ved oppstart på kald motor og også andre og tildels tredje slag med litt lavere lyd, så blir den stille når oljetrykket er på plass.
- doo-kie
- Overload!!!
Ved skjørtebank bruker lyden å forsvinne kort tid etter oppstart. Er vel ikke så uvanlig heller, vet ikke hos saab.
Dodge Ram d-150 pickup
Dodge Ram d-150 pickup
Merkelige greier nå er "skjørtebanken" borte
Fylte litt olje i hver sylinder for å "primet" stemplene på kald motor for å høre om det fortsatt banket ved oppstart, med "smurte skjørter" skulle det liksom ikke banke, og hvis det banket kunne det være rådebank istedet. Men banket gjorde det, men er ikke sikker på om jeg fikk primet godt nok... Uansett, det røyk godt (reine dampmaskinen) etter oppstart før oljerestene var brent opp
Etter oljetesten byttet jeg til Purolator oljefilter type Ford Escrot 1,8i 95->, dette er et større oljefilter.
Har adapter på oljefilteret for oljetrykksmåler, i prinsippet måles da oljetrykket inne i filteret, med Purolator så faller trykket raskere ned til normalt nivå etter kaldstart (etterhvert som motoren blir varm), dette må bety bedre flow gjennom oljefilteret (noe som er positivt). Altså: større filter - bedre flow - mindre trykkfall i filteret - mer trykk til motoren.
Jada, jeg vet at alle filtere har en overtrykksventil som skal bypasse hvis trykketapet i filteret blir for høyt, men harde og observerte fakta er at oljetrykket på min 9-5 normaliserer seg raskere med Purolator filteret.
I tillegg, med lakkert oljepeilepinne så har jeg full kontroll på oljenivå, så nå er det kun helt opp til max som gjelder.
Kan ikke påstå at Purolator + topping til max nivå var det som skulle til, men for øyeblikket er det iallfall stille, krysser iallefall fingrene for at bankeånden holder seg unna en stund til
Og ja, det var kun ved kaldstart det kom et knakk eller to fra motoren (om morran og etter jobben).
EDIT: Eller kanskje primingen av stempler (fylle på mineral olje i cylindere og dreie motoren sakte rundt noen ganger) faktisk løste opp stempelringer som hadde satt seg litt fast??

Fylte litt olje i hver sylinder for å "primet" stemplene på kald motor for å høre om det fortsatt banket ved oppstart, med "smurte skjørter" skulle det liksom ikke banke, og hvis det banket kunne det være rådebank istedet. Men banket gjorde det, men er ikke sikker på om jeg fikk primet godt nok... Uansett, det røyk godt (reine dampmaskinen) etter oppstart før oljerestene var brent opp

Etter oljetesten byttet jeg til Purolator oljefilter type Ford Escrot 1,8i 95->, dette er et større oljefilter.
Har adapter på oljefilteret for oljetrykksmåler, i prinsippet måles da oljetrykket inne i filteret, med Purolator så faller trykket raskere ned til normalt nivå etter kaldstart (etterhvert som motoren blir varm), dette må bety bedre flow gjennom oljefilteret (noe som er positivt). Altså: større filter - bedre flow - mindre trykkfall i filteret - mer trykk til motoren.
Jada, jeg vet at alle filtere har en overtrykksventil som skal bypasse hvis trykketapet i filteret blir for høyt, men harde og observerte fakta er at oljetrykket på min 9-5 normaliserer seg raskere med Purolator filteret.
I tillegg, med lakkert oljepeilepinne så har jeg full kontroll på oljenivå, så nå er det kun helt opp til max som gjelder.
Kan ikke påstå at Purolator + topping til max nivå var det som skulle til, men for øyeblikket er det iallfall stille, krysser iallefall fingrene for at bankeånden holder seg unna en stund til

Og ja, det var kun ved kaldstart det kom et knakk eller to fra motoren (om morran og etter jobben).
EDIT: Eller kanskje primingen av stempler (fylle på mineral olje i cylindere og dreie motoren sakte rundt noen ganger) faktisk løste opp stempelringer som hadde satt seg litt fast??