Side 1 av 2

Knakk, (knakk) kaldstart motor 9-5. *LØST*

Lagt inn: 13 jan 2009, 09:36
av Macgeier
Hei, min "nye" 9-5 (signaturbil) sier bestemt knakk på første stempelslag ved oppstart på kald motor og også andre og tildels tredje slag med litt lavere lyd, så blir den stille når oljetrykket er på plass. Har bare erfaring med OG900`er hvor ingen av disse hadde denne lyden, så jeg lurer på om dette er normalt på en 9-5 med 212.000km bak seg?
Eller er det onkel rådebank som banker på døren?

Ps. Registerkjede og drevpakke byttet for ca 3 mnd siden på Saab verksted.

Re: Knakk, (knakk) på kald motor 9-5, problem?

Lagt inn: 13 jan 2009, 16:53
av Pål N526
høres ut som rådebank ja. ligger ikke oljefilm i lagerane, og da blir det slakke. hadde nøyaktg på min og 8)

Re: Knakk, (knakk) på kald motor 9-5, problem?

Lagt inn: 13 jan 2009, 17:03
av doo-kie
Hørtes skremmende ut som rådebank ja. Spesielt når lyden forsvinner når oljetrykket har bygd seg opp. Klarer du å provosere frem lyden ved å gi gass på tomgang? eller er det i et meget tidlig stadium.
Kan være løfteren som henger litt også, men da høres det godt fra toppen.

Re: Knakk, (knakk) på kald motor 9-5, problem?

Lagt inn: 13 jan 2009, 17:42
av Macgeier
doo-kie skrev:Hørtes skremmende ut som rådebank ja. Spesielt når lyden forsvinner når oljetrykket har bygd seg opp. Klarer du å provosere frem lyden ved å gi gass på tomgang? eller er det i et meget tidlig stadium.
Kan være løfteren som henger litt også, men da høres det godt fra toppen.
Huff, og takk begge to, her ble det skremmende svar :cry:

Den eneste lyden på varm motor er en merkelig klukking ressonans for hvert stempelslag nærmest eksakt rundt 2.000omdr/min på svakt, svakt gasspådrag. Akkurat i overgangen mellom flygass og gasspådrag, gjelder på alle gir, men er mest hørbart på 1. og 2. gir antageligvis på grunn av midre bakgrunnstøy. Mulig at denne "klukkingen" ikke har noen sammenheng, har tatt dette som "gromlyd" fra en motor med lavfriksjons-stempler, men nå blir jeg bekymret.

Det er ikke løftere som henger, den lyden kjenner jeg godt fra OG900T16 :wink:

Må jeg spare opp penger for en tur til Maptun?
Regner med at Maptun er billigste alternativ for å fikse rådebank?

Kan jeg gjøre noe for å holde liv i den så lenge som mulig?
Større oljefilter, som gir mindre trykkfall og raskere oljetrykk til motoren?
Superdupersyntetisk olje?

EDIT: Har montert adapter på oljefilteret og oljetrykket er 7bar på kald motor de første 5 minuttene (også på tomgang), synes dette er mye, men overtrykksventilen er vel stilt inn på 7 bar for 9-5? På OG900 er jeg vant til 5bar som max trykk.
På varm motor er det 3bar ved 2000 omdr/min som er innafor spec.

Re: Knakk, (knakk) på kald motor 9-5, problem?

Lagt inn: 13 jan 2009, 18:23
av Ingvar N629
Macgeier skrev:
Ps. Registerkjede og drevpakke byttet for ca 3 mnd siden på Saab verksted.
Når kjedene er utslitt på en forsåvidt moderat kjørelengde, så har vel ikke smøringa vært så god for noe annet heller inni der, så da var det vel ingen overraskelse kanskje?

Men det er ingen stor kunst å bytte veiv- og rådelager da, tar du ned bunnpanna, så kommer du til det meste.

Re: Knakk, (knakk) på kald motor 9-5, problem?

Lagt inn: 13 jan 2009, 18:49
av Macgeier
Ingvar N629 skrev:
Macgeier skrev:
Ps. Registerkjede og drevpakke byttet for ca 3 mnd siden på Saab verksted.
Når kjedene er utslitt på en forsåvidt moderat kjørelengde, så har vel ikke smøringa vært så god for noe annet heller inni der, så da var det vel ingen overraskelse kanskje?

Men det er ingen stor kunst å bytte veiv- og rådelager da, tar du ned bunnpanna, så kommer du til det meste.
Ingvar, du er inne på noe der, jeg er faktisk ikke sjokkert. Innrømmer at jeg tok en rå-tjans ved å kjøpe bilen for litt over 3 mnd siden, selv om den hadde raklende register OG gammel veihusventilasjon. Ville vel overbevise meg selv om at jeg ikke var paranoid når det kom til veihusventilasjonsproblematikken. Det første jeg gjorde var å sende den på Saab for veivhusventilasjon og registerpakke (15.000NOK). Hadde liksom håpet på at da skulle det holde en stund.

Bytte veiv/rådelager kan jo være en løsning, hva koster dette på verksted?
Frister meg lite å gjøre dette i en kald trang garasje midt i Januar...

Re: Knakk, (knakk) på kald motor 9-5, problem?

Lagt inn: 13 jan 2009, 18:51
av Ingvar N629
Delene koster noen hundrelapper, jobben koster nok en del tusen. Du har ingen gjør-det-selv-garasje noe sted i nærheten av der du bor, da? Med løftebukk og behagelig klima, så er jo jobben nesten koselig.

De lappene du måtte ut med for bytte av motortransmisjon fikk du vel i avslag på prisen (?), så da har det vel ikke vært så dårlig kjøp allikevel. Når turboen takker for seg nå, så er du vel mer eller mindre i mål.

Re: Knakk, (knakk) på kald motor 9-5, problem?

Lagt inn: 13 jan 2009, 21:10
av doo-kie
Ingvar N629 skrev:Delene koster noen hundrelapper, jobben koster nok en del tusen. Du har ingen gjør-det-selv-garasje noe sted i nærheten av der du bor, da? Med løftebukk og behagelig klima, så er jo jobben nesten koselig.

De lappene du måtte ut med for bytte av motortransmisjon fikk du vel i avslag på prisen (?), så da har det vel ikke vært så dårlig kjøp allikevel. Når turboen takker for seg nå, så er du vel mer eller mindre i mål.

Så lenge veiva ikke har tatt skade, og må slipes/herdes. Da blir kostnaden større, men for all del ikke ta sorgene på forskudd, ta ned bunnpanna og sjekk lagerklaringen, ring ett motoroverhalings verksted og kjøp slike plastremser som du legger mellom rådelagrene mens du skrur de sammen, da kan du måle de nøyaktig og sjekke opp mot toleransene som saab har.

Re: Knakk, (knakk) på kald motor 9-5, problem?

Lagt inn: 22 jan 2009, 10:12
av Macgeier
Hei igjen,
tok en telefon til et Saab verksted, mekanikeren sa at dette kanskje ikke var alvorlig likevel [-o<
Han hadde også en 9-5 med "kaldstartsbank", han hadde "sjekket alt", eksperimentert med alle mulig oljetyper osv osv.
Enden på visa er at han falt til ro med at det er skjørtebank fra lavfriksjonsstemplene, de rekker å rakle litt rett før oljen/oljetrykket kommer på plass.

Vi vet jo fra før at lavfriksjonsstemplene har korte skjørter (miniskjørt :wink: ), liten slitasje kan lett kan forårsake skjørtebank..

Uansett, jeg levere bilen på verksted i kveld - mekaniker starte bilen i morgen - så får vi se hva konklusjonen blir [-o<

Re: Knakk, (knakk) på kald motor 9-5, problem?

Lagt inn: 22 jan 2009, 14:15
av Macgeier
Ser at skjørtebank, eller "piston slap" som de sier i utkanstrøk, ikke er uvanlig under GM flagget.
GM har faktisk et megastort problem på dette feltet med sine lavfriksjonsstempler.

http://www.pistonslap.com/whatisit.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Rettsaker og greier:
http://carpixel.com/content/view/78/2/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Knakk, (knakk) på kald motor 9-5, problem?

Lagt inn: 22 jan 2009, 18:44
av Ingvar N629
Skjørtebank er vel ikke så uvanlig, men da har du det vel ikke bare ved oppstart?

Re: Knakk, (knakk) på kald motor 9-5, problem?

Lagt inn: 22 jan 2009, 18:48
av heinrich
Lyden blir vel mindre når stemplene utvider seg, og da kanskje ikke så lett å høre?

Re: Knakk, (knakk) på kald motor 9-5, problem?

Lagt inn: 22 jan 2009, 18:51
av Ingvar N629
heinrich skrev:Lyden blir vel mindre når stemplene utvider seg, og da kanskje ikke så lett å høre?
Joda, men..
Macgeier skrev: knakk på første stempelslag ved oppstart på kald motor og også andre og tildels tredje slag med litt lavere lyd, så blir den stille når oljetrykket er på plass.
Uansett så er det jo ikke så lett å si da ingen av oss har hørt lyden, så vi krysser fingrene og håper på det beste (og billigste)!

Re: Knakk, (knakk) på kald motor 9-5, problem?

Lagt inn: 22 jan 2009, 20:58
av doo-kie
Ved skjørtebank bruker lyden å forsvinne kort tid etter oppstart. Er vel ikke så uvanlig heller, vet ikke hos saab.

Re: Knakk, (knakk) på kald motor 9-5, problem?

Lagt inn: 28 jan 2009, 08:29
av Macgeier
Merkelige greier nå er "skjørtebanken" borte :?

Fylte litt olje i hver sylinder for å "primet" stemplene på kald motor for å høre om det fortsatt banket ved oppstart, med "smurte skjørter" skulle det liksom ikke banke, og hvis det banket kunne det være rådebank istedet. Men banket gjorde det, men er ikke sikker på om jeg fikk primet godt nok... Uansett, det røyk godt (reine dampmaskinen) etter oppstart før oljerestene var brent opp :D

Etter oljetesten byttet jeg til Purolator oljefilter type Ford Escrot 1,8i 95->, dette er et større oljefilter.
Har adapter på oljefilteret for oljetrykksmåler, i prinsippet måles da oljetrykket inne i filteret, med Purolator så faller trykket raskere ned til normalt nivå etter kaldstart (etterhvert som motoren blir varm), dette må bety bedre flow gjennom oljefilteret (noe som er positivt). Altså: større filter - bedre flow - mindre trykkfall i filteret - mer trykk til motoren.
Jada, jeg vet at alle filtere har en overtrykksventil som skal bypasse hvis trykketapet i filteret blir for høyt, men harde og observerte fakta er at oljetrykket på min 9-5 normaliserer seg raskere med Purolator filteret.

I tillegg, med lakkert oljepeilepinne så har jeg full kontroll på oljenivå, så nå er det kun helt opp til max som gjelder.

Kan ikke påstå at Purolator + topping til max nivå var det som skulle til, men for øyeblikket er det iallfall stille, krysser iallefall fingrene for at bankeånden holder seg unna en stund til :wink:

Og ja, det var kun ved kaldstart det kom et knakk eller to fra motoren (om morran og etter jobben).

EDIT: Eller kanskje primingen av stempler (fylle på mineral olje i cylindere og dreie motoren sakte rundt noen ganger) faktisk løste opp stempelringer som hadde satt seg litt fast??