Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Øyvind N1563
- 1,5 bar

- Innlegg: 304
- Registrert: 03 nov 2008, 17:49
- Medlemsnummer: N1563
- Navn: Øyvind Skaten
- Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
- Sted: Tysnes/Porsgrunn
Legg inn
av Øyvind N1563 » 14 jan 2009, 19:01
God kveld godtfolk!
Var ute og prøvekjørte bilen min her om dagen før den (egentlig) skulle på eu-kontroll. Etter litt kjøring oppstod det ein dunkelyd i motoren som eg absolutt ikkje likte! Høyrest ut som den kjem i frå toppen. Tok av toppdeksel og div i går, for å sjekka korleis det var med merke på kamaksel vs blokka. Det stemte ikkje, så stillte det sånn det skal stå, og sette det på igjen. Men dunkelyden var der forsatt då eg starta opp. Men det merkelige var at då eg tok av multireima, så blei dunkelyden vekke på tomgong, men eg høyrte den litt på høgare turtal, i tillegg til at det kom ein kvinelyd.
Dette gjelder ein '94 900 SE turbo. Håper nåken har nåken logiske forklaringar på problemet

'99 9-5 2.0t
Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè
-
Haaka
- 2.0 bar

- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Legg inn
av Haaka » 14 jan 2009, 19:36
Hva mener du når kamaksel mot blokk ikke stemmer? Om registeret har forskyvet seg er noe kraftig feil, men da snakker vi kamaksel mot veiv, men det er slik jeg har forstått ikke mulig på disse motorne. Hvor merking på kamaksel står i forhold til blokk blir jo tilfeldig etter hvor motoren stopper (1.2.3. el 4.syl), og er da ikke feil sånn sett...
Sjekk rotorer i generator, ac--pumpe osv.. Om du har ac prøv å kjør med ac'n av og på. Kan jo være dårlig clutsj i pumpa..(?) Evt. div. frihjul i generator. Men er dette relatert til div. hjelpeaggregat er lyden der med reima på, og ikke med reima av. Ingen mellomting der. Så du bør kanskje lete litt videre og, om du mener du hører den uten reim også..
KM-stand? Sjekk kjedestrammer.. Og for all del ikke kjør motoren på høyere turtall ved mistanke om slitt register. Lyden kan være kjeden som slår pga. slakk og føringer som er slitt. Får du sikret deg at registeret er i god stand er du stort sett sikret mot noen større katastrofer iaf...
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 14 jan 2009, 21:37
jeg holder med Haaka på tips om rotorer på de reimdrevne komponentene dine. jeg har en kamerat med en 4'er golf hvor en eller annen av de roterende delene i ac-kompressoren hans står og sier dunk, dunk, dunk i faste intervaller.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Øyvind N1563
- 1,5 bar

- Innlegg: 304
- Registrert: 03 nov 2008, 17:49
- Medlemsnummer: N1563
- Navn: Øyvind Skaten
- Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
- Sted: Tysnes/Porsgrunn
Legg inn
av Øyvind N1563 » 14 jan 2009, 22:34
Meinte jo selvfølgelig kamaksel mot veiv.....

Men du meiner altså at det er lite sannsynlig at registeret står feil? Kjøpte bilen med feil på motoren, og har vel så og si skifta alt av lager, pakningar og registerkjede osv. så det er iaf nytt. Den va jo absolutt verre med reima på, så skal ta ein dobbelsjekk om den kun er markert når reima er på. Km-standen er 260k. Kjeda var fin og stram då eg sette den på igjen.
Skal sjekka litt meir i morgon då, takk for svar

'99 9-5 2.0t
Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè
-
Øyvind N1563
- 1,5 bar

- Innlegg: 304
- Registrert: 03 nov 2008, 17:49
- Medlemsnummer: N1563
- Navn: Øyvind Skaten
- Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
- Sted: Tysnes/Porsgrunn
Legg inn
av Øyvind N1563 » 17 jan 2009, 14:40
Starta opp igjen i går, og dunkelyden var der markert då tomgongen først gjekk opp til 2k rpm. Då den etter eit par sekund hadde komt seg ned til 1k rpm, så var dunkelyden erstatta med ein høg kvinelyd

'
Blir ikkje klok på dette her eg.....

'99 9-5 2.0t
Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 17 jan 2009, 15:10
spørs hvor lenge bilen din kommer til å gå med reima av? jajo, det går vel kanskje med nok batteri om jeg tenker meg om...
uansett, jo mer du sier, jo mer synes jeg det høres ut som noe er slitt/kaputt ved multireim-området. kan du ikke bare starte opp og legge øret ditt helt ned mot venstresida av motoren, så mot høyresida av motoren? du hører jo klart forskjell om det er noe på reimsida
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s