Hvor mye kvitter/lyd er det fra en 2.0t-150hk i en 9-3? Har et hørbart (hvis radioen står av) kvitter i min, men det er ikke noe blåroyk ved start. Er det et tegn på at turboen vil fyke? Tror ikke den har blitt bytta på sine 137 tusen km.
Re: Turbolyd/ras 9-3
Lagt inn: 16 jan 2009, 10:36
av Berland N1165
Kvitter?Heile tiden? Sikker på att det ikkje er avlastningsventilen som ikkje fungerer som den skal?
Re: Turbolyd/ras 9-3
Lagt inn: 16 jan 2009, 10:51
av heinrich
Ja, rimelig lavt kvitter når jeg slipper gassen ved belastning rundt 3000 omdreininger. Hører den ikke noe særlig ellers. Har aldri hørt etter denne lyden når jeg har kjørt andre 2.0t, så aner ikke om den skal bære der
Re: Turbolyd/ras 9-3
Lagt inn: 16 jan 2009, 10:55
av Rambraut N1491
Har du åpentfilter? Liftfilter altså.. : p
Re: Turbolyd/ras 9-3
Lagt inn: 16 jan 2009, 10:57
av heinrich
Helt original bil, har ikke rørt noe enda pleier det å være noe turbolyd i det hele tatt på de motorene?
Re: Turbolyd/ras 9-3
Lagt inn: 16 jan 2009, 11:06
av Tor N12
Sjekk avlastningsventilen du
Re: Turbolyd/ras 9-3
Lagt inn: 16 jan 2009, 13:48
av heinrich
Kan man sjekke denne uten å feilsøke med en ny? Evt. en blåsetest av noe slag f.eks?
Det er lett å fremprovosere lyden ved å ha den i rundt 2000 omdreininger i fjerde gir og så sleppe gassen raskt. Ved vanlig kjøring legger jeg ikke merke til den. Det er ikke lyd når det ikke er belastning (som f.eks ved rusing av motor). Det høres kanskje mer ut som et "wooosh" enn kvittring, om jeg ikke tar helt feil.
Er det noen med eller har hatt original T7 2.0t som vet om det blir en liten turboplystring ved belastning på disse motorene, eller er de helt tysst?
Ellers, takk for alle svar Blir kanskje litt paranoid på alle lyder når man har fått seg ny bil.
Kjennern`te så godt tel 9-3, men det høres ut som alt virker som det skal:
Ved å gasse på bygger du opp ladetrykk til max, når du slipper gassen brått så stenger du alle veier til turbotrykket og bypass ventilen gjør som den skal - den slipper ut overtrykket med et "woosh" slik at turboen kan holde sitt turtall oppe og være klar til du gir gass igjen.
For å teste denne kan du nappe ut den tynne vakumledningen som går inn på bypass ventilen, plugge vakumledningen, og ta en kjøretur, du bør ikke høre "woosh" når vacumledningen er frakoblet for det er denne som kontrollerer når ventilen skal åpne.
Vacum ledningen skal sitte på venstre side på dette bildet.
Re: Turbolyd/ras 9-3
Lagt inn: 16 jan 2009, 14:53
av heinrich
Takker for hjelp! Da venter jeg heller til bilen skal inn på EU-kontroll til februar, og ber dem høre.
Jeg regner med at en ødelagt avlastningsventil ville høres mer ut som dette, selv med letttrykkern til saab?
Re: Turbolyd/ras 9-3
Lagt inn: 16 jan 2009, 18:21
av Ingvar N629
Om AV lekker, så får du feilkode på T7. Men om den ikke åpner så er det vel mer tvilsomt, du kan bytte den i alle fall, ny koster jo nesten ingen ting.
Re: Turbolyd/ras 9-3
Lagt inn: 16 jan 2009, 20:23
av heinrich
Jeg får gjøre det, den så riimelig enkel ut å bytte. Er det farlig å kjøre rundt med dette et par dager? Har ikke hørt mye kvitring, mer woosh.
Takk for hjelp folkens!
Re: [LØST] Turbolyd/ras 9-3
Lagt inn: 02 mar 2009, 15:39
av heinrich
Nå har jeg kjørt med denne lyden en stund mens jeg ventet på bypass-ventil som jeg hadde bestilt, og fikk nå plutselig en check-engine lampe. Stakk innom vestfold auto og fikk lest av feilkode, og vips så fikk jeg bekreftet at det var bypass-ventil. Greit med biler som skjønner hva som feiler dem.