Fikk anmerkning på EU kontroll at gummimansjett på ytre drivkunte må skiftes. Heldigvis ser det ennå bra ut så drivknuten er OK.
Fikk råd om at jeg ikke tenger ha av skiven, calliper etc. men at jeg kan løsne opphengskule og bærearmen samt løsne navmutteren og ta av hjulet. Skal visst gå an å trekke det som henger igjen på opphenget så langt mot meg at jeg får akslingen klar bak varmeskjoldet. Stemmer det ?
Ser ikke helt klart for meg hvor drivknuten blir stående når jeg gjør det på den måten. Følger den med akslingen eller blir den stående på navet ? Hva må jeg passe meg for når jeg går frem på den måten ?
Noen som vet om en god beskrivelse på hvordan jeg enklest mulig skifter mansjetten.
Skifte gummimansjett ytre drivknute 9000 91mod *LØST*
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Skifte gummimansjett ytre drivknute 9000 91mod *LØST*
Sist redigert av PerH N1870 den 07 feb 2009, 19:23, redigert 1 gang totalt.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Re: Skifte gummimansjett ytre drivknute 9000 91mod
Samme fremgangsmåte som for å bytte knuten er jeg redd.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Endre88 N1527
- 1,5 bar
- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
Re: Skifte gummimansjett ytre drivknute 9000 91mod
Du kan løsne opphengs-kule, Bærearm og navbolten so kan du dra alt av bremse rett ut av drivknuten sånn at akslingen til drivknuten og drivknuten henger(laus) Einaste som helde akslingen og den ytre drivknuten då e mansjetten til den indre drivknuten
Løsna du den so kan du ta ut heile akslingen men de blir bare styr
Når du har fått akslingen lause so kan du ta vekk den gamle mansjetten, so må du ha ei sånn tang som du løyse låseringa med (nei eg huska ikkje ka de heite
) som du løyse drivknuten med, so e de bare å sette på ny mansjett å fylle godt inni me gris so montera du igjenn
Men få deg en ny nav-bolt! e vanli å bytte den når man bytter drivknute
kosta ikkje meir enn rundt 50-lappen meina eg å huske 


Når du har fått akslingen lause so kan du ta vekk den gamle mansjetten, so må du ha ei sånn tang som du løyse låseringa med (nei eg huska ikkje ka de heite


Men få deg en ny nav-bolt! e vanli å bytte den når man bytter drivknute


M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Skifte gummimansjett ytre drivknute 9000 91mod
hvis du løsner opphengskula, er det ingen vits i å løsne bærearmen, det er jo opphengskula som fester navet i bærearmen.. smør på flesk 
kan man dra såpass i navet med både endeledd og fjærbeinsboltene montert?
jeg har en bedre ide! etter du har tatt av hjulet løsner du kun endeleddet og den øverste bolten til fjærbeinet. da kan du snu navet nok til å dra ut akselen

kan man dra såpass i navet med både endeledd og fjærbeinsboltene montert?
jeg har en bedre ide! etter du har tatt av hjulet løsner du kun endeleddet og den øverste bolten til fjærbeinet. da kan du snu navet nok til å dra ut akselen

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Skifte gummimansjett ytre drivknute 9000 91mod
Hvorfor knote med å løsne bærebrua og bærekula, boltene på den skal vel også strengt tatt skiftes om de løsnes.
Uansett så synes i allefall jeg det er MYE enklere å bare løsne fjærbeinet i nedkant, det sitter jo bare i 2 bolter.. da er det bare å dra akslingen ut etterpå (må jo selvfølgelig løsne mutteren da).
Uansett så synes i allefall jeg det er MYE enklere å bare løsne fjærbeinet i nedkant, det sitter jo bare i 2 bolter.. da er det bare å dra akslingen ut etterpå (må jo selvfølgelig løsne mutteren da).
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Endre88 N1527
- 1,5 bar
- Innlegg: 477
- Registrert: 04 mai 2008, 10:34
- Medlemsnummer: N1527
- Navn: Endre Listhaug
- Bil: SAAB 9000cc
- Sted: Måløy
Re: Skifte gummimansjett ytre drivknute 9000 91mod
Tor N12 skrev:Hvorfor knote med å løsne bærebrua og bærekula, boltene på den skal vel også strengt tatt skiftes om de løsnes.
Uansett så synes i allefall jeg det er MYE enklere å bare løsne fjærbeinet i nedkant, det sitter jo bare i 2 bolter.. da er det bare å dra akslingen ut etterpå (må jo selvfølgelig løsne mutteren da).
Lika tydlivis å gjere ting på den vansklige måten eg

M93 SAAB 9000cc 2,0- go bilen=)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
M89 SAAB 9000cc 2,0-Delebil;) -Vraka
M91 Subaru legacy 1,8gl-kræsja, fiksa og solgt:)
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 269
- Registrert: 19 nov 2007, 23:07
- Medlemsnummer: N1870
- Navn: PerH N1870
- Bil: M91 9000 2.3t
- Sted: Stavanger (tel: 90 69 57 38)
Re: Skifte gummimansjett ytre drivknute 9000 91mod - løst
Da er mansjetten skiftet
Her er hvordan jeg gikk frem. Håper det kan være til nytte for noen av dere.
Løsnet navmutteren - den satt som f......
. Mitt råd er å dra innom et verksted eller dekksikfteverksted først og be de løsne mutteren med slagvektøy.
Demonterte hjulet.
Løsnet opphengskula fra bærebrua - hos meg er det re muttere.
Dro skiva med caliper og fjærben i ett stykke og styreledd påmontert litt mot meg og ga akslingen et lite kakk med hammeren slik at jeg så den gled innover. Det er lurt å ha navmutteren skrudd på akslingen når en gir et kakk med hammeren for ikke å ødelegge gjengene.
Lirket så aklsingen forsiktig fra navet samtidig som jeg holdt igjen aksingen for ikke å dra den helt ut.
Nå er akslingen fri.
Tok så en taustump og dro opphenget bakover for å lage god plass til å jobbe.
Neste er å løsne patentklipsene på den gamle mansjetten og skyve den innover.
Brukte litt tid på å finne låseringen som låser drivknuten til akslingen.
Bruk papir/filler og fjern greasen godt så ser en hvor låseringen sitter.
Jeg kjøpte et sett med mansjett, grease og patentbånd på Biltema. Patentbåndene (enkel slangeklemme) synes jeg var vanskelig å få innpå og stramme. Her er kanskje et spesialverktøy som må til
Etter litt fikling fikke jeg det til med diverse tenger.
Resten av monteringen er grei skuring. Haynes anbfaler gjengelim på navmutteren.

Her er hvordan jeg gikk frem. Håper det kan være til nytte for noen av dere.
Løsnet navmutteren - den satt som f......

Demonterte hjulet.
Løsnet opphengskula fra bærebrua - hos meg er det re muttere.
Dro skiva med caliper og fjærben i ett stykke og styreledd påmontert litt mot meg og ga akslingen et lite kakk med hammeren slik at jeg så den gled innover. Det er lurt å ha navmutteren skrudd på akslingen når en gir et kakk med hammeren for ikke å ødelegge gjengene.
Lirket så aklsingen forsiktig fra navet samtidig som jeg holdt igjen aksingen for ikke å dra den helt ut.
Nå er akslingen fri.
Tok så en taustump og dro opphenget bakover for å lage god plass til å jobbe.
Neste er å løsne patentklipsene på den gamle mansjetten og skyve den innover.
Brukte litt tid på å finne låseringen som låser drivknuten til akslingen.
Bruk papir/filler og fjern greasen godt så ser en hvor låseringen sitter.
Jeg kjøpte et sett med mansjett, grease og patentbånd på Biltema. Patentbåndene (enkel slangeklemme) synes jeg var vanskelig å få innpå og stramme. Her er kanskje et spesialverktøy som må til

Etter litt fikling fikke jeg det til med diverse tenger.
Resten av monteringen er grei skuring. Haynes anbfaler gjengelim på navmutteren.
M91 9000i CC 2.3t
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
M94 9000i CDE 2.3
M95 9000i CSE 2.0
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: Skifte gummimansjett ytre drivknute 9000 91mod
som du sikkert har skjønt innen nå er jo dette noe av det enkleste det går an å gjøre på bilene våre
synes fortsatt det er bortkasta tid å løsne bærearmen. navmutteren løsner du jo lett selv om du bare har et langt nok rør å sette innpå skralla/latmannsarmen.

1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s