Side 1 av 1

NG900: Girsjalting feil. *Løst*

Lagt inn: 26 jan 2009, 13:20
av smiggen
Har et problem på min nye gamle ng900. Det har blitt byttet kasse på bilen, og det virker som om de har bommet på giroverføringa.

Girspaken går for langt fram, men ikke langt nok bak, den går heller ikke langt nok til høyre, så jeg må inn med sperra til reversen for å få den i 5 gir :s Tips til justering?

Re: NG900: Girsjalting feil.

Lagt inn: 26 jan 2009, 13:35
av Ingvar N629
Hei, og velkommen hit!

Giroverføringa justeres på følgende måte:
På giroverføringa inntil torpedoveggen i motorrommet, sitter det en klemme med en 13 mm mutter som du må løsne på. Når den er løs, så kan du bevege girstanga uavhengig av sjaltinga på kassa. Løsne mansjetten på girstanga, der ser du et hull i framkant av stanga. Sett stanga i 4. gir, og stikk nedi et skrujern for å låse av. Sett så kassa i 4. gir, den kan også låses av ved å stikke en skrutrekker ned i et hull på oversiden av kassa hvor det sitter en liten plastplugg med diameter omtrent som en kulepenn. Når både spaken og kassa står i fjerde gir, så strammer du klemma på giroverføringa igjen, og så skal det stemme overens.

Lykke til!

Re: NG900: Girsjalting feil.

Lagt inn: 26 jan 2009, 14:11
av Tor N12
Sett den i fjerdegir før du løsner mutteren da, enklere det....

Re: NG900: Girsjalting feil.

Lagt inn: 26 jan 2009, 16:57
av TurboLars N383
Kjapt spørsmål hvis dette er likt som på og9-3 , det er denne 13mm mutteren man løsner når man skal ha ut motor og gir ?

Re: NG900: Girsjalting feil.

Lagt inn: 26 jan 2009, 16:59
av Ingvar N629
Japp.

Re: NG900: Girsjalting feil.

Lagt inn: 26 jan 2009, 23:07
av smiggen
Høhø :) Var på verkstedet før jeg fikk lest. "kalibrerte" kassen i 3 gir. Funka flesk det :) Så ikke noe hull som kunne låses av når den sto i fjerde :o Sadde bilen i tredje, satte en 5mm bor forran girstangen ned i hullet og i hullet på staget. løsnet klemma, raklet litt på det, og skrudde fast. Alle girene er nå akkurat der dem skal være. Men må enda dra spaken bak mens den står i revers for å få ut nøkkelen. Virker nesten som om det er slitasje i selve låsemekanismen.

Nå gjenstår bare å finne ut hvorfor jeg bruker 1,7l på mila, få på aero stylinga, og lakkere ^^

Re: NG900: Girsjalting feil.

Lagt inn: 27 jan 2009, 07:10
av Edward N812
smiggen skrev: Nå gjenstår bare å finne ut hvorfor jeg bruker 1,7l på mila
du har ikke tilfeldigvis en SID som viser 10.7 l/100km :rofl: (intern saabturboclub-spøk)

Re: NG900: Girsjalting feil. *Løst*

Lagt inn: 27 jan 2009, 12:54
av smiggen
18.9 l/100 km i dag ;)