NG900: Ujevn tomgang, mye bensin. *løst*

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

NG900: Ujevn tomgang, mye bensin. *løst*

Legg inn av smiggen » 26 jan 2009, 23:51

Får vel holde det ryddig her å starte ny tråd ved forskjellige problem :)

Bilen bruker 1,7-2,0 liter på mila, og går til tider så fett på tomgang (1000rpm+)at den drukner (Tomgangsregulator frakoblet).
Forrige eier nevnte at han hadde prøvd 2 universal lambdasonder, men han fikk feilkode igjen etter et døgn. Han fikk montert lambda fra speedparts, men han fikk ikke slettet feilkode.

Spørsmålet blir egentlig, hva kan ta livet av en lambdasonde så hyppig?

Min teori:
Tomgangsregulator har vært frakoblet en stund, forrige eier har ikke sett det. Lambda sondene ble antakeligvis ikke ødelagte men bare igjensota av for lite luft på kaldstart, derav en ikke-fungerende lambda :) (Men så liker jeg å fantasere om at problemer kan være så enkle:( ) Skal se etter i morgen eller på onsdag om jeg får tid.

Noen andre teorier på hva som kan forårsake dette?

EDIT: Trionic 5. 2.0 turbo, åpent luftfilter.
EDIT: Min teori stemte ikke:P Den får for mye bensin og soter til lambda, ja.. Men det er ikke fordi tomgangsregulator er frakobla.
Sist redigert av smiggen den 10 feb 2009, 20:57, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: NG900: Bensinforbruk/co

Legg inn av Tor N12 » 27 jan 2009, 00:16

Motorvariant og årsmodell (og hva som evt er gjort med den) er en fin plass å begynne ;)

Når det gjelder universalmålere så har jeg meget dårlig erfaring med dem men det må jo heller ikke være selve sonden som er ødelagt selv om du får opp feilkode på den. Om noe gjør at bilen ikke klarer å adaptere (regulere) seg slik at lambda kommer innenfor rett område så kan du alikevel få feilkode om at det er selve føleren mens det faktisk kan være f.eks bensinpumpe, trykkregulator, eksoslekkasje el.l som er den virkelige feilårsaken.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: NG900: Bensinforbruk/co

Legg inn av smiggen » 27 jan 2009, 12:57

Trionic 5 (tror jeg den het:P )
2.0 turbo 136kw mener jeg det var.

Åpent luftfilter, tror ikke den har chip.. men man kan jo aldri være sikker :) Tror jeg må bite i det sure eplet å få lest ut feilkoder hos saab om det ikke funker med rengjøring, tilkobling og reperasjon av eksoslekkasjen ^^

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: NG900: Bensinforbruk/co

Legg inn av smiggen » 28 jan 2009, 17:59

kjølevanns-temperatursensor på innsugssiden... får kjøpe ny i morgen da ^^

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: NG900: Bensinforbruk/co

Legg inn av smiggen » 30 jan 2009, 23:40

F*** å.. Bytta giveren, "check engine".. Rengjorde lambda, "check engine". Lånte lambda fra en annen 900, check engine ble borte, kobla til tomgangsregulator, ujevn tomgang, høy tomgang, høyt bensinforbruk, etter 1,5 mil sånn ca. kom motorlys på igjen, tomgangen gikk nå mellom 1600-1900 omdr, i hurtige svingninger. Noen som har vært borti no sånt? kan ellers nevne at jeg har frieksos i fleksen en halvmeter bak lambda :p

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.

Legg inn av smiggen » 31 jan 2009, 14:18

Noen som har idéer? Tenker meg grønn her jeg sitter :S Kan det rett og slett være styreenheten som er føkka, og ødelegger lambdasonder/sensorer etter kort tid?

Brukeravatar
untouch4ble N1021
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 515
Registrert: 05 feb 2007, 06:22
Medlemsnummer: N1021
Bil: 9-3ss
Sted: Byåsen - Trondheim

Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.

Legg inn av untouch4ble N1021 » 01 feb 2009, 02:13

Den drar ikke inn falsk luft eller noe da? Har du sjekke de slangene? Evt hvis de/den har hoppet av festet sitt bak på motor?
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk

Andree N1021

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.

Legg inn av smiggen » 01 feb 2009, 03:20

Hva skulle ha hoppet av festet? :O Skal prøve meg med litt startgass. Får håpe jeg finner noe :S

Brukeravatar
untouch4ble N1021
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 515
Registrert: 05 feb 2007, 06:22
Medlemsnummer: N1021
Bil: 9-3ss
Sted: Byåsen - Trondheim

Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.

Legg inn av untouch4ble N1021 » 01 feb 2009, 14:47

smiggen skrev:Hva skulle ha hoppet av festet? :O Skal prøve meg med litt startgass. Får håpe jeg finner noe :S
Slangen/slangene som er på venstre siden av motoren, sånn litt bak. En av de går vel til blokka hvis jeg husker riktig. En av de hoppet av til meg, da sto bilen og humret litt mellom 700-1100 så plutselig spretter den opp til 1700 og ruser som f. Og så ned igjen. Skikkelig ujevnt, bilen hørtes ut som en traktor. :lol:
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk

Andree N1021

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.

Legg inn av smiggen » 01 feb 2009, 15:19

Akkurat ja :) Skal sjekke det!

Var å pella litt i slanger og ventiler i dag. Tomgangsregulatoren virker som om den er totalt p***. Justeringen er helt ødelagt, den står litt åpen når ingen strøm er tilkoblet (vet ikke om det er normalt) når strøm kommer til, virker det som om den stenger. Uansett hvilken vei jeg sender signalet til den. Nå starter ikke bilen om jeg kobler den til.

Jeg har også plutselig fått mere trykk. Kommer opp til rødfeltet i 1 og 2 gir. i 3 gir kommer jeg godt opp på rødfeltet, og får kutt :] Nå ble det kanskje litt enklere å feilsøke når jeg får lurt til meg litt kunskap om trionic 5 systemet.

Snedige greier disse saabene ^^

Edit: sensurerte meg selv :P

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.

Legg inn av Haaka » 01 feb 2009, 16:49

smiggen skrev:Akkurat ja :) Skal sjekke det!

Var å pella litt i slanger og ventiler i dag. Tomgangsregulatoren virker som om den er totalt p***. Justeringen er helt ødelagt, den står litt åpen når ingen strøm er tilkoblet (vet ikke om det er normalt) når strøm kommer til, virker det som om den stenger. Uansett hvilken vei jeg sender signalet til den. Nå starter ikke bilen om jeg kobler den til.

Jeg har også plutselig fått mere trykk. Kommer opp til rødfeltet i 1 og 2 gir. i 3 gir kommer jeg godt opp på rødfeltet, og får kutt :] Nå ble det kanskje litt enklere å feilsøke når jeg får lurt til meg litt kunskap om trionic 5 systemet.

Snedige greier disse saabene ^^

Edit: sensurerte meg selv :P
Du virker jo ha atskillig mer enn bare ett problem da... :roll:

Hvilket signal er det du sender til regulatoren? Hvilken justering er det du tenker på?

Regulatoren er styrt av PWM (plussPWM) signal fra sentralen. Dette signalet bør du egentlig ha scope for å feilsøke dersom du mener det er feil i sentral. Men med en god fluke får du målt en middelspenning av signalet, og om du i det hele tatt har signal der, så er det bare å gå utifra at nett og sentral er ok. Ohmer du regulatoren skal den vistnok være ca 7.7ohm eller noe sånt, og har du tilgang til scope skal 12V pwm modulere 500Hz ved normal tomgangshastighet ca 900 omdr. Utifra det du sier sålangt kan jeg ikke se noen åpenbar feil med regulatoren i seg selv mtp åpning/lukking ved spenning av/på... Hvorfor mener du den er ødelagt? Du kan prøve å smøre den og. Trekk fra slangen i forkant av ventilen, og spray inn smøremiddel (Obs! crc og wd40 har dårlig bindende egenskaper og dårlig holdbarhet) mens motoren går...

Ellers blir det veldig feil laderegulering dersom nåla er langt inn på rødfeltet på en bil med orginal softvare.. Det bør du jo også feilsøke mer på, men tror du skal ta ett problem av gangen, og begynn med hovedproblemet, og det er altså ikke rart at den ikke går skikkelig om tomgangsregulatoren er frakoblet... Feilsøk og konstater defekt eller OK regulator.. :wink:

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.

Legg inn av smiggen » 01 feb 2009, 19:25

Yes, der fikk jeg litt mer info å gå etter :) Takker og bukker.
Problemet er vel at bilen kommer aldri under 1100 omdr med tomgangsregulator tilkoblet, og henger seg ofte opp rundt 1500-2000. Etter litt kjøring begynner den å gå hurtig opp å ned mellom 1600-1900. Kan jo være fordi den regulerer etter bensinmengden ^^ Men nå som den er frakoblet virker det som om den holder seg stabil på litt over 1000 omdr.
Dette høres vel kanskje mye ut som falskluftproblemer folk har på T16.

Har misstanke om at bilen er chipet, sitter ivertfall åpent luftfilter, og innsugsrør med speedparts deksel rundt, da kan det jo tenkes at det har værrt invistert i chip også. Tenker jeg må ut med ecu for å se det. Den sitter vel sikkert under regndekselet i bakkant av motorrommet?
Ladetrykket er tilbake der det var nå.
1 gir: midten av gulfeltet
2 gir: slutten av gulfeltet, så siger den ned mot midten.
3 gir: til start av rødfeltet, ingen kutt.


13,5 l/100 km etter 2-3 mils kjøring. (normal pedalføring)

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.

Legg inn av Edward N812 » 01 feb 2009, 20:02

hjernen på bilen din er lokalisert rett over/til høyre for høyrefoten til passasjeren din ;) må bare demontere en list eller to, og vippe vekk teppet, så har du tilgang til den.

hvor bor du?
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.

Legg inn av smiggen » 01 feb 2009, 20:19

man skal lære noe nytt hver dag ^^ Bor på sortland jeg, en stund til ihvertfall. Flytteplaner til hovedstaden utover neste høst/vinter.

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 20 jan 2009, 23:04
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.

Legg inn av smiggen » 07 feb 2009, 16:17

Noen som vet hva den runde dingsen som står ved høyre hjulbrønn med en kontakt og to slanger er til?

Svar