Side 1 av 2
NG900: Ujevn tomgang, mye bensin. *løst*
Lagt inn: 26 jan 2009, 23:51
av smiggen
Får vel holde det ryddig her å starte ny tråd ved forskjellige problem
Bilen bruker 1,7-2,0 liter på mila, og går til tider så fett på tomgang (1000rpm+)at den drukner (Tomgangsregulator frakoblet).
Forrige eier nevnte at han hadde prøvd 2 universal lambdasonder, men han fikk feilkode igjen etter et døgn. Han fikk montert lambda fra speedparts, men han fikk ikke slettet feilkode.
Spørsmålet blir egentlig, hva kan ta livet av en lambdasonde så hyppig?
Min teori:
Tomgangsregulator har vært frakoblet en stund, forrige eier har ikke sett det. Lambda sondene ble antakeligvis ikke ødelagte men bare igjensota av for lite luft på kaldstart, derav en ikke-fungerende lambda

(Men så liker jeg å fantasere om at problemer kan være så enkle:( ) Skal se etter i morgen eller på onsdag om jeg får tid.
Noen andre teorier på hva som kan forårsake dette?
EDIT: Trionic 5. 2.0 turbo, åpent luftfilter.
EDIT: Min teori stemte ikke:P Den får for mye bensin og soter til lambda, ja.. Men det er ikke fordi tomgangsregulator er frakobla.
Re: NG900: Bensinforbruk/co
Lagt inn: 27 jan 2009, 00:16
av Tor N12
Motorvariant og årsmodell (og hva som evt er gjort med den) er en fin plass å begynne
Når det gjelder universalmålere så har jeg meget dårlig erfaring med dem men det må jo heller ikke være selve sonden som er ødelagt selv om du får opp feilkode på den. Om noe gjør at bilen ikke klarer å adaptere (regulere) seg slik at lambda kommer innenfor rett område så kan du alikevel få feilkode om at det er selve føleren mens det faktisk kan være f.eks bensinpumpe, trykkregulator, eksoslekkasje el.l som er den virkelige feilårsaken.
Re: NG900: Bensinforbruk/co
Lagt inn: 27 jan 2009, 12:57
av smiggen
Trionic 5 (tror jeg den het:P )
2.0 turbo 136kw mener jeg det var.
Åpent luftfilter, tror ikke den har chip.. men man kan jo aldri være sikker

Tror jeg må bite i det sure eplet å få lest ut feilkoder hos saab om det ikke funker med rengjøring, tilkobling og reperasjon av eksoslekkasjen ^^
Re: NG900: Bensinforbruk/co
Lagt inn: 28 jan 2009, 17:59
av smiggen
kjølevanns-temperatursensor på innsugssiden... får kjøpe ny i morgen da ^^
Re: NG900: Bensinforbruk/co
Lagt inn: 30 jan 2009, 23:40
av smiggen
F*** å.. Bytta giveren, "check engine".. Rengjorde lambda, "check engine". Lånte lambda fra en annen 900, check engine ble borte, kobla til tomgangsregulator, ujevn tomgang, høy tomgang, høyt bensinforbruk, etter 1,5 mil sånn ca. kom motorlys på igjen, tomgangen gikk nå mellom 1600-1900 omdr, i hurtige svingninger. Noen som har vært borti no sånt? kan ellers nevne at jeg har frieksos i fleksen en halvmeter bak lambda

Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.
Lagt inn: 31 jan 2009, 14:18
av smiggen
Noen som har idéer? Tenker meg grønn her jeg sitter :S Kan det rett og slett være styreenheten som er føkka, og ødelegger lambdasonder/sensorer etter kort tid?
Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.
Lagt inn: 01 feb 2009, 02:13
av untouch4ble N1021
Den drar ikke inn falsk luft eller noe da? Har du sjekke de slangene? Evt hvis de/den har hoppet av festet sitt bak på motor?
Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.
Lagt inn: 01 feb 2009, 03:20
av smiggen
Hva skulle ha hoppet av festet? :O Skal prøve meg med litt startgass. Får håpe jeg finner noe :S
Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.
Lagt inn: 01 feb 2009, 14:47
av untouch4ble N1021
smiggen skrev:Hva skulle ha hoppet av festet? :O Skal prøve meg med litt startgass. Får håpe jeg finner noe :S
Slangen/slangene som er på venstre siden av motoren, sånn litt bak. En av de går vel til blokka hvis jeg husker riktig. En av de hoppet av til meg, da sto bilen og humret litt mellom 700-1100 så plutselig spretter den opp til 1700 og ruser som f. Og så ned igjen. Skikkelig ujevnt, bilen hørtes ut som en traktor.

Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.
Lagt inn: 01 feb 2009, 15:19
av smiggen
Akkurat ja

Skal sjekke det!
Var å pella litt i slanger og ventiler i dag. Tomgangsregulatoren virker som om den er totalt p***. Justeringen er helt ødelagt, den står litt åpen når ingen strøm er tilkoblet (vet ikke om det er normalt) når strøm kommer til, virker det som om den stenger. Uansett hvilken vei jeg sender signalet til den. Nå starter ikke bilen om jeg kobler den til.
Jeg har også plutselig fått mere trykk. Kommer opp til rødfeltet i 1 og 2 gir. i 3 gir kommer jeg godt opp på rødfeltet, og får kutt :] Nå ble det kanskje litt enklere å feilsøke når jeg får lurt til meg litt kunskap om trionic 5 systemet.
Snedige greier disse saabene ^^
Edit: sensurerte meg selv

Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.
Lagt inn: 01 feb 2009, 16:49
av Haaka
smiggen skrev:Akkurat ja

Skal sjekke det!
Var å pella litt i slanger og ventiler i dag. Tomgangsregulatoren virker som om den er totalt p***. Justeringen er helt ødelagt, den står litt åpen når ingen strøm er tilkoblet (vet ikke om det er normalt) når strøm kommer til, virker det som om den stenger. Uansett hvilken vei jeg sender signalet til den. Nå starter ikke bilen om jeg kobler den til.
Jeg har også plutselig fått mere trykk. Kommer opp til rødfeltet i 1 og 2 gir. i 3 gir kommer jeg godt opp på rødfeltet, og får kutt :] Nå ble det kanskje litt enklere å feilsøke når jeg får lurt til meg litt kunskap om trionic 5 systemet.
Snedige greier disse saabene ^^
Edit: sensurerte meg selv

Du virker jo ha atskillig mer enn bare ett problem da...
Hvilket signal er det du sender til regulatoren? Hvilken justering er det du tenker på?
Regulatoren er styrt av PWM (plussPWM) signal fra sentralen. Dette signalet bør du egentlig ha scope for å feilsøke dersom du mener det er feil i sentral. Men med en god fluke får du målt en middelspenning av signalet, og om du i det hele tatt har signal der, så er det bare å gå utifra at nett og sentral er ok. Ohmer du regulatoren skal den vistnok være ca 7.7ohm eller noe sånt, og har du tilgang til scope skal 12V pwm modulere 500Hz ved normal tomgangshastighet ca 900 omdr. Utifra det du sier sålangt kan jeg ikke se noen åpenbar feil med regulatoren i seg selv mtp åpning/lukking ved spenning av/på... Hvorfor mener du den er ødelagt? Du kan prøve å smøre den og. Trekk fra slangen i forkant av ventilen, og spray inn smøremiddel (Obs! crc og wd40 har dårlig bindende egenskaper og dårlig holdbarhet) mens motoren går...
Ellers blir det veldig feil laderegulering dersom nåla er langt inn på rødfeltet på en bil med orginal softvare.. Det bør du jo også feilsøke mer på, men tror du skal ta ett problem av gangen, og begynn med hovedproblemet, og det er altså ikke rart at den ikke går skikkelig om tomgangsregulatoren er frakoblet... Feilsøk og konstater defekt eller OK regulator..

Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.
Lagt inn: 01 feb 2009, 19:25
av smiggen
Yes, der fikk jeg litt mer info å gå etter

Takker og bukker.
Problemet er vel at bilen kommer aldri under 1100 omdr med tomgangsregulator tilkoblet, og henger seg ofte opp rundt 1500-2000. Etter litt kjøring begynner den å gå hurtig opp å ned mellom 1600-1900. Kan jo være fordi den regulerer etter bensinmengden ^^ Men nå som den er frakoblet virker det som om den holder seg stabil på litt over 1000 omdr.
Dette høres vel kanskje mye ut som falskluftproblemer folk har på T16.
Har misstanke om at bilen er chipet, sitter ivertfall åpent luftfilter, og innsugsrør med speedparts deksel rundt, da kan det jo tenkes at det har værrt invistert i chip også. Tenker jeg må ut med ecu for å se det. Den sitter vel sikkert under regndekselet i bakkant av motorrommet?
Ladetrykket er tilbake der det var nå.
1 gir: midten av gulfeltet
2 gir: slutten av gulfeltet, så siger den ned mot midten.
3 gir: til start av rødfeltet, ingen kutt.
13,5 l/100 km etter 2-3 mils kjøring. (normal pedalføring)
Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.
Lagt inn: 01 feb 2009, 20:02
av Edward N812
hjernen på bilen din er lokalisert rett over/til høyre for høyrefoten til passasjeren din

må bare demontere en list eller to, og vippe vekk teppet, så har du tilgang til den.
hvor bor du?
Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.
Lagt inn: 01 feb 2009, 20:19
av smiggen
man skal lære noe nytt hver dag ^^ Bor på sortland jeg, en stund til ihvertfall. Flytteplaner til hovedstaden utover neste høst/vinter.
Re: NG900: Ujevn tomgang, mye bensin.
Lagt inn: 07 feb 2009, 16:17
av smiggen
Noen som vet hva den runde dingsen som står ved høyre hjulbrønn med en kontakt og to slanger er til?