Side 1 av 2
"Dekkene tar i"
Lagt inn: 10 jun 2004, 08:32
av Morten S.
Har 16" Super Aero på min '88 900 T-16 Aero.
Hadde inntil nylig 205/50-16 som subbet i skjermkanten med relativt beskjeden last. (Nokia NRV) Fikk tips om å gå opp til 55-profil - så nå står det på Pirelli P6000 205/55-16 men disse er enda værre.
Skulle jeg gått ned til 195/55-16 ? 205/55 er vel like brede - men høyere enn 205/50 ?
Noen andre med erfaringer rundt dette? Aero'en er vel også lavere enn en ordinær turbo?

Lagt inn: 10 jun 2004, 10:29
av H
Har ingen erfaring med dette selv, men jeg mener at problemet ditt vil løse seg hvis du går ned på lavere profil. Tror 205/45.16 passer bilen din bedre, kanskje du må helt ned i 40 profil. Sjekk forøvrig om de 2 "stopperene" som sitter bak støtdemperene er der, disse sørger for at demperene ikke går helt i bånn.
Det er jo også en mulighet at fjærer og dempere har sett bedre dager.
Lagt inn: 10 jun 2004, 10:46
av Hjelle, N6
Dei orginale fjørene er ikkje all verden, dei suggar nedi for eit godt ord (hadde Aero-spec. på mine fjører/demparar), skifta til Lesjöfors/Kilen fjører og Bilstein sport demparar, har ikkje subba nokon plass etter det, og har desverre køyrt med ein del vekt i bagasjeromet.
Har berre 195/60-15 dekk (Pirelli P7), men somsagt, med orginale fjører/demparar var det ikkje heilt bra.
Er då monge i klubben her som har 205/50-16 har eg inntrykk av, dei har vel nokre tips om kva config dei køyrer på fjører/demparar.
Men å gå opp i profil var vel ikkje det smartaste du kunne gjere når det subba, eg trur karen som gav det tipset var litt pussa...
På 205/50-16 angir 205 breidda i mm, 50 betyr at dekketkanten er 50% av 205mm totalt , altså 102.5mm totalt, men 51.25mm frå dekkflate til felgkant. Med 55-profil får du 112.75mm totalt, og 56.375mm frå dekkflate til felgkant. Med andre ord aukar rulleomkretsen på dekket, men dekkflata kjem også 5.12mm lengre opp i hjulbuen, mao. større sjangs for subbing i hjulbuen.
Men somsagt, eg trur eg ville ha satsa på dekka som var i 50-profil, og bytta fjører/demparar. Eg trur dei rundt 5kkr i fjører/demparar er betre anvendte pengar enn å kjøpe dei dekka i 55-profil for å få bukt på problemet.
Du kan også søke litt her på forumet, det er ikkje lenge sidan det var oppe akkurat dette med valg av dekk til 16" synes eg å huske.
Lesjöfors/Kilen
Lagt inn: 10 jun 2004, 10:58
av paal
Velger du å senke bilen har jeg Lesjöfors/Kilen fjører liggende. Selger dem for 700,-
Fjørene har vært brukt i ca 2 år og er frie for rust og skader.
Lagt inn: 10 jun 2004, 14:43
av Rune N35
Har 205/55-16 bak på cabben, med Lesjöfors subber det for et godt ord, kan omtrent ikke ha en person baki engang..men nå begynner skjermbuelistene å slite seg til, så det går bedre, men skal nok gå ned til 205/45-16 neste gang...og skaffe noen nye skjermbuelister..
Lagt inn: 10 jun 2004, 18:11
av Hjelle, N6
Rune N35 skrev:Har 205/55-16 bak på cabben, med Lesjöfors subber det for et godt ord, kan omtrent ikke ha en person baki engang..men nå begynner skjermbuelistene å slite seg til, så det går bedre, men skal nok gå ned til 205/45-16 neste gang...og skaffe noen nye skjermbuelister..
Det ligg baki hauda å demra at om en skulle ha 16" på 900 måtte en ha dei breide skjembuebistene? Mulig eg huska feil, meinar å la lest det i ei slik tilbehørsbroskyre.
Lagt inn: 10 jun 2004, 20:00
av Rune N35
tja, jeg har vel det som kalles for aero-breddere, de er skrudd inn i skjermen fra innsida, og her blir det skjærings! sitter igjen bare et skruehue på hver side nå..hehe..
Lagt inn: 10 jun 2004, 20:35
av Erik N21
kjører for øyeblikket 205/55-16 på cabben min. det subbet solid med originalfjærer selv med et minimum av last. etter å ha skiftet til stivere kortere fjærer har imidlertid dette forsvunnet. men når jeg kjøper nye dekk blir det 205/50-16. har tidligerekjørt 205/45-16 på den forrige aeroen min og synes dette var for hardt og sporete.
Lagt inn: 10 jun 2004, 20:51
av Rune N35
Kan det være forskjellig innpress på Cross Spoke og Aero 16" tru?
Subba nemlig ikke med originalfjærene, men nå tar det litt som er..
Lagt inn: 11 jun 2004, 00:24
av Erik N21
Kan det være forskjellig innpress på Cross Spoke og Aero 16" tru?
tror det er samme innpress - 27 på begge felg-typene, men er ikke helt sikker. kanskje det er dekkene som har litt ulik bredde til tross for samme offisielle mål???
Re: "Dekkene tar i"
Lagt inn: 11 jun 2004, 01:39
av oddi N108
Mostra skrev:Har 16" Super Aero på min '88 900 T-16 Aero.
Hadde inntil nylig 205/50-16 som subbet i skjermkanten med relativt beskjeden last. (Nokia NRV) Fikk tips om å gå opp til 55-profil - så nå står det på Pirelli P6000 205/55-16 men disse er enda værre.
Skulle jeg gått ned til 195/55-16 ? 205/55 er vel like brede - men høyere enn 205/50 ?
Noen andre med erfaringer rundt dette? Aero'en er vel også lavere enn en ordinær turbo?

jeg har 225/45/16".. funker fint det også, men subber litt med mye bagasje/folk baki i dumper. ved vanlig kjøring er ikke dette noe stort problem, men blir nok stivere/kortere fjærer på meg, og så blir det dekk..
mvh oddi
Lagt inn: 11 jun 2004, 08:05
av Trond N47
Hvis dere plages med at det tar borti skjermbuelistene vil den beste
løsningen være smalere dekk. Deretter lavere dekk, men det hjelper
bare hvis dekket tar oppi langt oppe i hjulbuen. Kjør derfor både lavere
og smalere dekk på klenodiene deres!
195/50x16
Lagt inn: 11 jun 2004, 11:07
av Erik N21
Kjør derfor både lavere
og smalere dekk på klenodiene deres!
195/50x16
beklager - jeg har sett bilen min med 195 dekk - det ser ut som en mislykket e type. stivere fjærer og dempere er løsningen jeg går for kombinert med lavere dekk.
Lagt inn: 11 jun 2004, 11:49
av Trond N47
Forsåvidt enig med deg, jeg kjører 225/45 på mine Aero 16", men så har
jeg bil som tåler litt dekkbredde også...
Lagt inn: 11 jun 2004, 13:59
av Tor N12
Går ut fra at dere er klar over det men husk at de gamle 900'ne har "skvettlapper" under bilen. Har vært borti folk som har trodd at hjulene tok i skjermene men at det i realiteten var disse"skvettlappene" som tok i bakken etter senking.....