Side 1 av 1

Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Lagt inn: 03 feb 2009, 12:43
av Macgeier
Her er oppskriften:
http://www.abcsalesllc.com/index_files/ ... 20Sign.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Lagt inn: 03 feb 2009, 13:01
av Paradigm N558
Det var ikke så dumt det!

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Lagt inn: 03 feb 2009, 13:23
av Ronny_N169
Har det samme på min, bare laget av eksosbandasje (bred) som dekker overdelen av katalysatoren, mot bunnpanna. Festet med rustfri ståltråd :) Har holdt i ett par år snart.

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Lagt inn: 03 feb 2009, 15:25
av Terra N837
Dette foreslo jeg her inne for lenge siden, men ble slaktet av mange pga at de mente katalysatoren kunne bli for varm og ødelegges...

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Lagt inn: 03 feb 2009, 18:15
av Macgeier
Terra N837 skrev:Dette foreslo jeg her inne for lenge siden, men ble slaktet av mange pga at de mente katalysatoren kunne bli for varm og ødelegges...
Ikke alltid lett å være den første :wink:

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Lagt inn: 03 feb 2009, 18:27
av Eirik N396
Terra N837 skrev:Dette foreslo jeg her inne for lenge siden, men ble slaktet av mange pga at de mente katalysatoren kunne bli for varm og ødelegges...
viewtopic.php?f=12&t=14018&p=97530" onclick="window.open(this.href);return false;

En skeptiker kan vel neppe kalles slakt :)

Forøvrig høres dette ut til å være et bra tips Macgeier! Må testes om jeg en dag kjøper 9-5 :D

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Lagt inn: 03 feb 2009, 19:00
av Kurt N597
Nå er det vel litt forskjell på å pakke inn en katalysator som sitter foran motoren, og å montere et skjold over en katalysator som ligger under motoren?
Det er nok en fordel å bytte DP på 9-5 for å få katalysatoren under bilen før man tenker på varmeskjold.

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Lagt inn: 04 feb 2009, 22:17
av Gunnar N326
Kurt N597 skrev:Nå er det vel litt forskjell på å pakke inn en katalysator som sitter foran motoren, og å montere et skjold over en katalysator som ligger under motoren?
Det er nok en fordel å bytte DP på 9-5 for å få katalysatoren under bilen før man tenker på varmeskjold.
Skeptikeren sier: Enig med du, Kurt! :D
Klart det er en fordel å unngå å "koke" oljen, men avstand til cat'en, og eventuell varmebeskjerming mellom cat og bunnpanne troor jeg er bedre enn å pakke inn hele...Det utvikles mye varme inni der.. Ronny er jo inne på det samme, da han har brukt eksosbandasje bare på oversiden av catatysator..
Men er det egentlig noe problem? Skal jeg trimme mere nå, så skal jeg ha sport -eller -racingcat, da vil den fysiske størrelsen på dævelskapen bli endret, og muligens havner den noe lenger bak. 8) På småkjøring til og fra butikken og jobb er det kanskje like greit å få litt varme på oljen? :wink:

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Lagt inn: 05 feb 2009, 10:51
av Macgeier
Planlegger selv å skjerme katta, vil da går for varmeskjold, skjerming over - åpent under, ryddig og greit.

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Lagt inn: 05 feb 2009, 15:19
av doo-kie
Ikke for å komme inn å avbryte.
Men har dere målt temp på olja på 9-5en? Vet ikke hvor rett SP målerne er, men der skal det mye hard kjøring på bane til for å opnå 120grader.
Tror ikke man vil få noe forbedret effekt mot sludge ved å skjerme kat. Sånn vanlig bruk( små kjøring) fordel med at man får varm olje så slipper man kondens.
Og de som driver lang kjøring. Har luft strøm under bilen, og i tillegg oljekjøler.
Så det må jo kun være effekt når bilen står mye på tomgang så vidt jeg kan forstå.

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Lagt inn: 05 feb 2009, 23:49
av Pål N526
vil ikke cat fungere som en varmeplate under panna? hadde vært interessant å måle på den aktuelle plassen det er snakk om, og ikke i filterhuset. ser for meg at olja holder en helt annen temp i bunnpanna (MERK varmere).

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Lagt inn: 06 feb 2009, 00:45
av doo-kie
Men er ikke det slutt på oilsludge problemet etter 04??
Disse har vel samme bunndel som resten? Varm olje er vel bare en fordel, så lenge den ikke blir alt for varm. Varmen fra kat ser jeg for meg blir mest rett over. og Pickupen for olja blir jo en del på siden av kat.det er jo en del flate på bunnpanne som ikke ligger mot kat. Der vil man jo få kjøle effekt!. Resten av olja har man jo i sirkulasjon gjennom kjøler og motor. Men klart det skader jo ikke å lage et varmeskjold over kat, men (jeg) tror ikke dette har den store innvirkningen på oil sludge problemene, Men jeg er heller ingen ingeniør på dette feltet.. Regner med saab har tatt de nødvendige temp målinger av motor olja når de konstruerte motoren. For min del som bor i kalde nord ser jeg det som en fordel med varm olje om vinteren. :)

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Lagt inn: 06 feb 2009, 08:43
av Ronny_N169
Finnes ihvertfall en som har "forsket" litt på dette, http://www.saabpros.com/saab/nines/
Problemet er jo neppe når man kjører, da sirkulerer jo olja, meg god luftflow under motoren/Katten, men når man stopper bilen en varm sommerdag, ingen luftflow og null oljesirkulasjon.

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Lagt inn: 06 feb 2009, 12:06
av doo-kie
Interessant lesning. Ja mange faktorer som spiller inn! Men for vår del kontra mange plasser i usa med 35 grader varme og mye by kjøring blir nok olja veldig varm. Men skader jo ikke å montere varmeskold :wink:
Tror også om man kjører med en meget ren olje hjelper det på.

Noen her som har byttet oljepumpe? var ikke klar over dette var skikkelig jalla også på de her bilene.
Nei man skulle bare hatt tørrsump. og en skikkelig highvolum pumpe.. hehe!

Re: Lag deg varmeskjold til 9-5`en din.

Lagt inn: 06 feb 2009, 16:55
av Ingvar N629
Oljepumpa er også av type lavfriksjon, ja...