Resirkventil

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
svein
Innlegg: 17
Registrert: 31 jan 2009, 19:11
Bil: 9-3 00' 2.0t SPORT
Sted: Skui

Resirkventil

Legg inn av svein » 06 feb 2009, 18:57

Hei.

Helt ny på forumet her.

Har en 9-3 2.0 turbo sport 2000 modell.

Hva skjer hvis man sperrer hullene til resirkventilen?
Da man får knegge lyd(hvis dere skjønner)

Er dette farlig for motor/turbo?
Grunnen til at jeg har valgt dette oppsettet, er at dumpventilen min ikke greide å slippe ut lufta fort nok. Ble først knegging og så en liten phsst.

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Resirkventil

Legg inn av Andrew N1328 » 06 feb 2009, 19:03

Ville heller ha skiftet til annen resirkventil.. så kan man skifte fjær å gjøre den raskere...

har ikke stor greie på dette, men tviler på at det er bra for turbo å få trykket i retur, blir jo ekstra slitasje om jeg ikke tar helt feil
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Zipperno
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 30
Registrert: 30 nov 2008, 14:48
Navn: Tom Ivar Johansen
Bil: 2001 saab 9.5 2,0t

Re: Resirkventil

Legg inn av Zipperno » 06 feb 2009, 19:09

Den "kneggina" er når turboen blir bremset av trykklufta. Dumpventilen slipper ikke ut trykket fort nok når gasspjeldet stenges. Er skadelig for turboen over tid ihvertfall....

//Tom
2001 Saab 9-5 2,0t Stv BSR ppc steg 1.
2000 Omega B 2.0 16vTurbo 345hk/480nm på hjula...
1995 Omega B 2.0 16vTurbo 700hk/780nm på hjula...
2008 Yamaha Nytro MTX Impulseturbo...

Svar