Oppløsning av sludge - test

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Oppløsning av sludge - test

Legg inn av Macgeier » 09 feb 2009, 11:57

Gjorde en quick and dirty test med tre forskjellige væsker: Diesel, parafin og Lynol.

Diesel og parafin løser opp oljen, parafin er raskere enn diesel, men ingen av dem spiser kaffegrute (de harde kornene).
Lynol er much more agressive, jobber med gruten og løser den opp =D>

Bilde
Diesel 30 sekunder etter at klumpen er lagt på plass.

Bilde
Diesel etter 1 time

Bilde
Diesel etter 12 timer, gruten er uberørt.

Bilde
Parafin etter 30 sek, prosessen starter betydelig raskere enn diesel.

Bilde
Parafin etter 1 time.

Bilde
Parafin etter 12 timer, gruten er uberørt.

Bilde
Lynol etter 30 sek, veldig agressiv.

Bilde
Lynol etter 1 time.

Bilde
Lynol etter 12 timer, gruten har blitt til en myk masse, ikke harde korn, the job is done.

Er fristet til å helle Lynol ned i buppanna, bare så mye at den dekker oljesila og IKKE kommer i kontakt med noen pakninger, la det stå over natta, og skylle det ut.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Re: Oppløsning av sludge - test

Legg inn av Macgeier » 09 feb 2009, 12:12

Gruten stammer fra innsiden av oljefilteret etter innvendig dieselflush av motoren, noe jeg gjorde straks jeg fikk bilen. Så dieselflush virker, metoden drar tydeligvis med seg sludge som samles i filteret.

Bilde
Bilde

freddy85
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1631

Legg inn av freddy85 » 09 feb 2009, 12:28

Du bare skrur ut bunnpanna da? litt tvilsomt å helle lynol i motoren hvis du ikke er hundre prosent sikker på at du får alt ut.
Har du service historikk på bilen din? Lurer selv fert på bilen min men venter med å kjikke før det blir litt varmere i været.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 09 feb 2009, 12:50

Har serviceboka, regelmessig service, men 200.000 med gammel veivhusventilasjon (1998 modell).
De bytta hele registerpakka pluss monterte ny veihusventilasjon på Saab i høst før jeg tok bilen ibruk.
Det ble byttet olje og filter også, pluss topp-pakning. mekanikeren sa at motoren så fin ut i toppen, ingen synlige tegn på sludge. Kjørte èn uke så tok jeg diesel flush, og resultatet kunn leses i filteret.

Så er du usikker på motoren, ta og klipp opp oljefilteret og sjekk dette for kaffegrut.

Obs, en av forklaringene til turbo havari / motor havari ("merkelige" havari som ikke skyldes tett oljesil/def oljepumpe og tilhørende tap av oljetrykk) kan være at oljefilteret går tett, da åpner nemmelig sikkerhetsventilen i filteret som bypasser oljestrømmen rundt filteret, noe som i prinsippet er kjøring uten filter og gruten blir spredt "all over". Det skremmende er at kun 0,7bar trykkfall i filteret er nok til at bypassventilen åpner seg.

Derfor kjører jeg nå kun med oversized filter, større filterareal reduserer risken for trykkfall.
Sist redigert av Macgeier den 09 feb 2009, 13:39, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 09 feb 2009, 13:09

Artig prosjekt, og veldig bra og vite!
Bare noter alt her du kommer over ^^
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 10 feb 2009, 08:11

Lover å notere ned alle resultater, her kommer nemmelig en oppdatering:

Lot oppløsningene stå i 48 timer og da hadde alle kjemikalier oppløst oljen, inkludert den seige tjæra i sludgen, kun de harde kornene lå igjen. Alle tre var vanskelig å samle opp siden det ikke lengere var noen seig masse men heller løst støv/ korn i bunnen av oppløsningen.

Diesel og Parafin la igjen korn, Lynol la igjen moe som lignet mer på mel.

Selv om sludgen før den ble puttet i oppløsningen så ut til å inneholde større korn viste det seg at når tjæra var oppløst så var de forkullede korn egentlig ganske små.

Bilde
Parafin og diesel etterlot seg korn etter at de flytende delene av sludgen (inkludert tjæra) var oppløst.

Bilde
Lynol gikk hakket videre, kornene var "kracket" ned til mel.

Foreløpig konklusjon: både Diesel og Parafin løser opp sludge(tjære), Parafin løser litt raskere enn Diesel, men begge lar forkullede korn forbli urørt. Lynol derimot, er mer agressiv og raskere enn de to andre, Lynol "cracker" også kullkornene ned i pulverformat.

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 10 feb 2009, 14:21

Dette var en artig og informerende test : ) Tror ikke jeg vil ha lynol i motoren min, men tommelen opp for diesel.
Nå vet vi litt mer om tidsperspektivet når man skal gjennomføre en flushing :worship:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 10 feb 2009, 17:34

Da var siste del av testen ferdig og resultatene bekreftet. Siste test: fingertesten.

Alle tre prøvene ble lagt på papir for å tørke.

Tok deretter og satte fingeren på "pulveret" og roterte rundt.
Lynol-prøven var som å smøre ut svart/brunt mel, mens Parafin- og Dieselprøvene var fortsatt korn som ikke lot seg gni ut.

Bilde
Fra venstre: Lynol, Diesel og Parafin. Diesel- og Parafin-prøven hadde identisk oppførsel, mens lynol-prøven var som støv og oppførte seg helt forskjellig.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Legg inn av doo-kie » 10 feb 2009, 23:32

men ikke ha lynol i motoren.... :shock: Tror ikke pakninger, o-ringer og tetningene på veiva er ute etter å få det på seg.
Men diesel og parafin er bare sunt, det mykner opp gammel gummi.

Da jeg flushet min motor i sjor på denne tiden, fylte jeg motoren helt opp til toppen med diesel. gikk ca 25 liter. så lot jeg den stå i ett døgn, men enda dette var ikke nok til å få løsnet all sludgen og avleiringene.
Dette så jeg da jeg tok ut motoren en mnd etterpå, da jeg byttet registerkjede. Da hadde jeg en større operasjon innvendig for å få skrapt løst alt. spesielt på registersiden, og dekslet der..
Så husk nå på at dere må la dieselen virke lenge... Og rengjør silen etterpå. det blir fult i bunnpanna.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)

http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 11 feb 2009, 08:34

Planen er ikke Lynol i motoren, men kun i bunnpanna ved oljesila, "presisjonsbombing" kun ment for oljesila og ingenting annet.

Kommer til å gjøre følgende:
stikke et mykt plastrør/gummislange ned i oljepåfyllingsrøret helt til det treffer bunnen i bunnpanna, så fylle 1 liter(?) Lynol og la dette stå til neste dag (12 timer) for så å åpne tappepluggen og tappe ut. Regner med at 1 liter er nok til å dekke sila?

Deretter skylle gjennom en liter eller to med parafin for å få ut så mye som mulig av grut og lynolrester, tilslutt fylle 4-5 liter parafin/diesel og la dette stå over natta. Tappe, inn med olje, kjøre motoren varm, tappe, ny olje og nytt filter. Done.

Etter dette vil jeg bytte oljefilter hver 14 dag inntil jeg ikke finner rester av sludge inni filteret.

Tok i fjor høst en konvensjonell diesel flush (4 liter diesel + sekvenser på tomgang, tappe, ny olje, varmekjøre, tappe, ny olje + nytt filter), dette var det første jeg gjorde etter å ha fått bilen.
Ved første oljeskift i romjula ok jeg "QMI" metoden:
Fylte 1 liter tennvæske (renset parafin) på motoren (som blandet seg med gammel olje), lot bilen stå på tomgang i 15 minutter, tappet ut, ny olje, 15 minutters kjøring, tappe ut, ny olje og nytt filter. OBS :!: - to/tre uker etter dette fikk jeg kaldstartsbank, på grunn av sludget oljefilter. Byttet filter og alt var OK igjen, kjørte så 14 dager og oppdaget oljefilterets bypassventil begynte å jobbe på kaldstart (har filteradapter=oljetrykk i filteret), byttet filteret igjen og alt er OK, vil på nytt bytte filteret om 14 dager.
Det jeg vil frem til at at flush virker, men at alt kommer ikke ut på èn gang, det må "kjøres ut" og det som løsner havner i oljefilteret - så jeg bytter filteret ofte.

Tror 9-5`en min snart er kurert, det som gjenstår er presisjonsbombing av oljesila.

Upps, ble visst et langt innlegg :wink:

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar

Legg inn av Macgeier » 11 feb 2009, 09:28

Bare èn ting kan stoppe den kjemiske krigføringen med Lynol, eventuelle pakninger ved oljesila.
For dere som har hatt av bunnpanna og renset oljesila, er det kun metall rundt oljesila? Ingen o-ringer eller pakninger?

Det røret som kommer ned ved tappepluggen regner med at det er metall?
http://www.hexfiles.com/saabcentral/sl0 ... G_0552.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Legg inn av doo-kie » 11 feb 2009, 13:22

Det er o-ring oppe på røret inn til pumpa. dette når du ikke med å fylle bare 1 liter lynol på, men på min var det mye avleiringer oppe i bunnpanne, ikke bare nede ved silen, pickup.
Hvorlfor ikke bare ta av bunnpanna og legge den i lynol. Å ta av bunnpanna er en grei jobb. eneste du trenger er å ffå bilen opp fra marka, ta av eksos, ned med plastdeksel, av med det lille dekslet rundt svinghjul, så er det bare å ta den ned.
Da har du mye bedre kontroll på hva du gjør. og du vet om silen blir open.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)

http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
smiggen
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: N1608
Navn: Andreas Frivåg
Bil: NG900turbo
Sted: Sortland

Legg inn av smiggen » 11 feb 2009, 15:59

Du kan jo heller skru ned bunnpanna, gjøre den ordentlig ren. Så tar du en balje/stor avkappet flaske på noen kasser og nips naps for å få den høyt nok til å ha den under oljesila di :) Så er du sikker på at du ikke fyller for mye på ^^ Kan vel kanskje ta av oljesila også å gjøre den ren?

Svar