Planen er ikke Lynol i motoren, men kun i bunnpanna ved oljesila, "presisjonsbombing" kun ment for oljesila og ingenting annet.
Kommer til å gjøre følgende:
stikke et mykt plastrør/gummislange ned i oljepåfyllingsrøret helt til det treffer bunnen i bunnpanna, så fylle 1 liter(?) Lynol og la dette stå til neste dag (12 timer) for så å åpne tappepluggen og tappe ut. Regner med at 1 liter er nok til å dekke sila?
Deretter skylle gjennom en liter eller to med parafin for å få ut så mye som mulig av grut og lynolrester, tilslutt fylle 4-5 liter parafin/diesel og la dette stå over natta. Tappe, inn med olje, kjøre motoren varm, tappe, ny olje og nytt filter. Done.
Etter dette vil jeg bytte oljefilter hver 14 dag inntil jeg ikke finner rester av sludge inni filteret.
Tok i fjor høst en konvensjonell diesel flush (4 liter diesel + sekvenser på tomgang, tappe, ny olje, varmekjøre, tappe, ny olje + nytt filter), dette var det første jeg gjorde etter å ha fått bilen.
Ved første oljeskift i romjula ok jeg "QMI" metoden:
Fylte 1 liter tennvæske (renset parafin) på motoren (som blandet seg med gammel olje), lot bilen stå på tomgang i 15 minutter, tappet ut, ny olje, 15 minutters kjøring, tappe ut, ny olje og nytt filter. OBS

- to/tre uker etter dette fikk jeg kaldstartsbank, på grunn av sludget oljefilter. Byttet filter og alt var OK igjen, kjørte så 14 dager og oppdaget oljefilterets bypassventil begynte å jobbe på kaldstart (har filteradapter=oljetrykk i filteret), byttet filteret igjen og alt er OK, vil på nytt bytte filteret om 14 dager.
Det jeg vil frem til at at flush virker, men at alt kommer ikke ut på èn gang, det må "kjøres ut" og det som løsner havner i oljefilteret - så jeg bytter filteret ofte.
Tror 9-5`en min snart er kurert, det som gjenstår er presisjonsbombing av oljesila.
Upps, ble visst et langt innlegg

- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.