Side 1 av 1

Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Lagt inn: 09 feb 2009, 16:47
av thenok
Hei!

Har lest mye om dette på forumet, og som nybakt eier av en 01 9-5 er jeg skremt. Har ikke fått bilen ennå, men skal overta i løpet av uka!
Noen som ikke har problemet? Feks til og med uten oppgradering av veivhusventilasjon?

Har jeg kjøpt meg et problem?

T

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Lagt inn: 09 feb 2009, 16:59
av Dopus
Biler som er langkjørte har som regel mindre risiko for sludge, etter det jeg har hørt. Tror sludge har litt med kjørestil og vedlikehold. Har man bare fulgt saabs service intervall på 20000km pr oljeskift, og i tillegg bare småkjører i byen så er sjangsen større for sludge. Hvis jeg husker rett så ble det ikke brukt fullsyntetisk olje på disse bilene heller dem første årene, da var det kun Aero som var spesifisert med fullsyntesik olje på servicen. Så bruk fyllsyntetisk olje som holder kravene for kvalitet ( står i instruksboken) og skift olje minst hver 10k km.

Når du får bilen anbefaler jeg at du tar et oljeskift og samtidig tar ned bunnpannen og sjekker hvordan den ser ut. spesielt viktig å skru løs det lokket i bunnpannen slik at du får tilgang til "oljerøret" med sil, og eventuelt rense silen.

Hvis du ikke vet hvordan, eller ikke har mulighet til å gjøre det selv, kan du alltids får et verksted til å gjøre det....koster ikke så veldig mye...1-2k... men da kan du i hvertfall slappe litt av og ikke tenke alt for mye på oil sludge for en stund.

Lykke til.

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Lagt inn: 09 feb 2009, 18:36
av Ingvar N629
Få tatt en grundig sjekk og innvendig rens av motor, og bytt siden olje og filter hver 10 000 km. Sjekk olje når du fyller bensin. Gjør du dette, så er det nok ikke stort å bekymre seg for, så lenge motoren er i fin stand nå.

Jeg ville ikke ha satt bilen på Din Bil for dette, for å si det sånn...

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Lagt inn: 09 feb 2009, 20:38
av thenok
Hadde håpet det var en bil jeg kunne bruke til jobb uten å legge inn en ekstra runde hver morgen for å kalle det langkjøring :shock:

Ellers er motoren egentlig litt vanskelig å sjekke for urenheter i oljen. Mye lettere på en bil med oljepåfylling hvor du ser kammene og innsiden.

T

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Lagt inn: 09 feb 2009, 22:44
av Gunnar N1413
Alle disse er etter hva jeg har skjønt til nå utsatt selvom Saab's servicehefter er fulgt.

Bilen min, en 02 modell var alle servicer fulgt på og Veivhusventilasjons modifiseringen var utført på 120000km, her har antagelig verkstedet slurvet og ikke rengjort bunnpanna og så har sludge'n liggi der og godgjort seg.... jeg har akk overhalt motor for 30k, så mitt tips er at det er billigere å få motoren sjekket NÅ! mens den enda fungerer fint og koste si,2-3000 på dette enn å vente og se og kanskje måtte punge ut for å enten overhale eller bytte motor.

Bedre føre var!!

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Lagt inn: 10 feb 2009, 17:09
av Gunnar N326
Alle 9-5 før 04 har ikke problemer, men alle har økt risiko..
Å ikke kjøre lenger enn 10000km mellom oljeskift er en god ting, men det er ikke skiftintervallene alene som er årsaken.. Få oppdatert veivhusventilasjonen til sisteutgaven, få sjekket oljetrykk på tomgang, varm motor. Det sier litt om hvor tett silen er, og hvor slitt oljepumpen er.
Kjører selv 9-5 2,0t '01, fikk oppdatert veivhusventilasjonen kort tid etter jeg fikk den, byttet senere turbo. Ingen sludge i oljerørene mine, hvertfall, men så har den kjørt kun på høykvalitets "syntetisk" olje fra og med forrige eier, sannsynligvis hele livet sitt.
Trenger ikke å legge inn ekstra kjøresløyfe på vei til jobb. Med rett vedlikehold går det som oftest bra! :D
PS:
Alle motorer har risiko for å få oilsludge, mange sliter med dette, ikke bare Saab, noen har så store problemer at de kaller nettsida si oilsludge! :lol:
http://www.oilsludge.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Lagt inn: 10 feb 2009, 17:40
av thenok
Var en tur å sjekket bilen i dag i dagslys så jeg fikk sett godt i motorrom. Tok av deksel og fikk se at veivhusventilasjon var fikset/oppgradert (usikker på vesjon). En slange gikk inn på oljepåfyllingstraktens nederste del. Var skitt på slangene, så det var ikke gjort nylig. Turbo ble bytta forrige uke, så olja på motoren var som ny. Ble sikkert skiftet samtidig som turbo vil jeg tro. peilepinnen var gullende ren med untak av litt sort belegg øverst ved lokket.

T

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Lagt inn: 10 feb 2009, 22:55
av Gunnar N326
Helt normalt da, vil jeg tro..
Har sett bilder av noen motorer som har hatt sludgeproblem, de har sett fæle ut under toppdekselet. Min er gullende ren, men kan jo ikke garantere at det er like rent i bunnpannen, for den har jeg ikke tatt av.. Men jeg tar iallfall tilstanden "på toppen av motoren" som et godt tegn! Hadde det sett fælt ut der, så hadde jeg vel vaska ned hele motoren... :lol:

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Lagt inn: 11 feb 2009, 08:05
av Ingvar N629
thenok skrev:Tok av deksel og fikk se at veivhusventilasjon var fikset/oppgradert (usikker på vesjon).
Nå må du ikke bli sur om du synes jeg stiller et skikkelig teit spørsmål, men hvilket deksel? Toppdekselet over toppen (med kamakslingene og ventilene under), eller plastdekselet over innsugsmanifolden (med bl a slangene til veivhusventilasjonssatsen under) ?

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Lagt inn: 11 feb 2009, 11:16
av thenok
Slettes ikke et teit spørsmål! Var nok kun det dekselet over innsugsmanifolden for å sjekke slanger til veivhusventilasjon. Så kontrollen var bare om dette var på plass. Hva som er på innsiden vil kun tiden vise [-o<
Var litt spent på om det var gjort oppgradering samtidig som turbo ble byttet eller om det var gjort tidligere.

T

Re: Har ALLE 9-5 opp til 04mod oilsludge problemer?

Lagt inn: 11 feb 2009, 13:27
av doo-kie
Ta av toppdekslet å se innvendig. Dette er så enkelt at selv mor får det til. Ta av DI kassetten, skru løs alle torx skruer du ser. Ta å løsne røret som går på siden av dekslet. Så får du se om det er mye avleiringer inni der. er det mye der. ser det vel så ille ut i bunndelen :shock:
Det er gummipakning til toppdekslet. slik du trenger ikke nye pakninger der. Mener det er 22nm det skal settes fast med, men går fint å bare ta det på feeling. Bare ikke dra til alt du orker :wink: