Oljefiltertesten

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Oljefilter tråden

Legg inn av Macgeier » 10 mar 2009, 07:32

Takk Ingvar :)
Tok utgangspunkt i avlesningen ved 0, 1, 3, 5 og 7 bar, som du sier, og jeg gjorde disse avlesningen gjentatt ganger for å dobbeltsjekke repeterbarheten. Deretter tok jeg punktene 2, 4 og 6 bar, her ble det litt ca. siden det ikke er noen strek ved disse punktene, gjorde også disse avlesningen gjentatte ganger.
Fant ut at grafen ikke var lineær, men at den var tilnærmet linear mellom punktene 0-1, 1-3 og 3-7.
Fant ut at for å gjøre det enkelt kunne jeg lage en ligning for hvert område og bare mate det inn i excel, men er enig i dine obsevasjoner at i realiteten en kurvet graf.
Takker for formelen, skal mate den inn og sammenligne resultatene 8)

Her er alle punktene:
Bilde
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

thenok
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 05 feb 2009, 17:03
Medlemsnummer: N1624
Navn: Thomas Hansen
Bil: 01 Saab 9-5 SE Estate
Sted: Trondheim

Re: Oljefilter tråden

Legg inn av thenok » 10 mar 2009, 21:04

Hei!

Har fulgt tråden og synes det er grundig arbeid som er gjort i søken etter optimalt filter.
Har lite greie på dette tema, men lurer på følgende:
1 Er det ingen ulempe med at sikkerhetsventil utløses på høyere trykk?
2 Vil ikke et filter med tynnere materiele gi mindre filtrering enn det med tykkere papp?
3 Mye snakk om oljetrykk, men hvor mye olje passerer filteret feks. pr minutt på tomgang osv.?
4 Vet ikke om det er reelt, men hvor mye gjennomstrømning tåler orginalfilteret eller de andre før bypass åpner. Skjer vel på et punkt dette skulle jeg tro? Tenker når strømmen blir så høy at filteret må ty til "snarveien".

Thomas
2001 9-5 SE 2,3t Estate

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Oljefilter tråden

Legg inn av Macgeier » 11 mar 2009, 08:58

thenok skrev:Hei!

Har fulgt tråden og synes det er grundig arbeid som er gjort i søken etter optimalt filter.
Har lite greie på dette tema, men lurer på følgende:
1 Er det ingen ulempe med at sikkerhetsventil utløses på høyere trykk?
2 Vil ikke et filter med tynnere materiele gi mindre filtrering enn det med tykkere papp?
3 Mye snakk om oljetrykk, men hvor mye olje passerer filteret feks. pr minutt på tomgang osv.?
4 Vet ikke om det er reelt, men hvor mye gjennomstrømning tåler orginalfilteret eller de andre før bypass åpner. Skjer vel på et punkt dette skulle jeg tro? Tenker når strømmen blir så høy at filteret må ty til "snarveien".

Thomas
1. På våre spin on filtere er det alltid en ulempe at sikkerhetsventilen åpner, oppsamlet grums får frie rømningsveier inn i motoren hvor det kan gjøre skade både på motor og turbo.
Ett "low flow" filter trenger støtte fra sikkehetsventilen under kaldstart for raskere oppbygging av oljetrykk, og det kan være muligheter for at bypassen også åpner litt på høyere turtall.
Hvis filteret samler mye grums så forverrer situasjonen seg raskt, bypassen må jobbe oftere og oftere.
Kort sagt grums som får klumpet seg i oljefilteret havner tilbake i motoren, og på neste runde er det ikke sikkert at det passerer oljesila.
At filteret på papiret filterer 99,99% av forurensninger i olja er ju supert, men til ingen nytte når sikkerhetsventilen må jobbe livet av seg.

2. Ja, men ikke nødvendigvis, komme an på tettheten i stoffet. I prinsippet kan det være like stor "tetthet" i det tynne stoffet som i den tykke pappen, forskjellen er at du får betydelig mer stoff inn i filteret og dermed bedre flow fordi filtreringsarealet blir dramatisk mye større. Det er forskjell på å ha ett felt i 80 sona, og ha 8 felt i samme retning, det kommer endel flere biler igjennnom, selv om det er samme fartsgrense. Filter matriale har en gitt "fartsgrense" for å hindre kø må man har "mange felt" = stort areal.
Purolators PureOne (et veldig populært filter med heltestatus blandt våre US Saab kollegaer) har 99,99% filtering, men også bra flow, her brukes ikke tykk papp:
http://www.purolatorautofilters.net/en- ... lters.aspx

Tror Ronny_N169 bruker dette, han kan kanskje supplere med erfaringer?

3. Vanskelig å si siden jeg ikke vet spesifikasjonene fra Saab.
Denne linken sier 27 liter i minuttet (antagelivis max) , og at vanlig papirfilter har rate på 9 til 27 liter/min:
http://www.gopurepower.com/store/item.a ... 0&dia=true

Denne linken sier at kravet til et filter er runder 5 i minuttet:
http://www.misab.se/filteroljaflode.htm
Et enkelt regnestykke med 5 liter olje ganger 5 sier kravet blir 25 liter per minutt for Saab (4 liter olje pluss olje i filter).

4. Vet ikke ennå, målingene vil vise, mulig jeg må lime igjen bypassen for å kunne se det.
Men kan si allerede nå at på tomgang er trykkfallet 0,3 bar (+90 grader oljetemp), ved 5.000omdr/min er trykkfallet 1.7 bar (har da 4.7 bar i blokka). Kaldstart (+1 grad) er trykkfallet 0.9bar. Dette er med Tecneco OL-40 "bøttefilteret". Det er vanskelig å si hvor mye trykkfallet i selve filteret er, for trykkfallet består av trykkfall i filteret + trykkfall i kanaler opp til blokka hvor føler nummer to sitter. OL-40 åpner bypassen ved 1.9 bar trykktap i filteret, så her er marginenen på riktig side, lukket ventil både på kaldstart og ved høyt turtall.
Saab filteret åpner bypassen når trykktapet i filteret overstiger ca. 0,8 bar.

Edit: Legger ut resultater fra OL-40:
Bilde
På 2.000, 3.000, 4.000 og 5.000 er cruisecontrollen justert til "riktig" turtall og holdt der en stund for stabile avlesninger.
Alle avlesninger baserer seg på tre målinger gjort på tre forskjellige dager.

Så "on the road" målingene vil vise de viktige forskjellene vi leter etter, skal koble på et Saab filter så fort jeg får kommet meg innom en forhandler.
Sist redigert av Macgeier den 13 mar 2009, 08:37, redigert 1 gang totalt.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Oljefilter tråden

Legg inn av Ronny_N169 » 11 mar 2009, 14:18

Har brukt purolator filteret i ca 40000km (har 2 biler med T7). Har jo ikke utført noen tester på dette, men jeg ser jo at oljen holder seg lengre brun i fargen, istedet for sotsvart som før. Dette er for meg en god nok indikator til at jeg fortsetter å bruke filteret, uansett hva andre sier om det. Litt sideinfo: når Saab gikk fra blå til svarte oljefilter, så gjorde Biltema det nesten samtidig, tilfeldig?
Det er vel ikke sikkert at du får noen større forskjeller ved måling av orginale Saab filter, for om olja passerer gjennom bypassen, så vil du jo få et trykkfall der også, på samme måte som når olja passerer igjennom filtermediet i de uorginale.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Oljefilter tråden

Legg inn av Macgeier » 11 mar 2009, 17:07

Ronny_N169 skrev: Det er vel ikke sikkert at du får noen større forskjeller ved måling av orginale Saab filter, for om olja passerer gjennom bypassen, så vil du jo få et trykkfall der også, på samme måte som når olja passerer igjennom filtermediet i de uorginale.
Antar også at det kan bli vanskelig å se når/om bypassen åpner, vil teste og se. Hvis alt ser normalt ut så tar jeg ett nytt filter og limer ventilen i lukket posisjon slik at filterets ekte karakteristikk kan testes.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Oljefilter tråden

Legg inn av Paradigm N558 » 11 mar 2009, 21:10

Hørtes skummelt ut på kald motor og olje.
Om det ikke går som det skal kan jo trykket være så høyt at limet rives opp og du sender limrester rundtom i systemet.. catch my drift? :P
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Oljefilter tråden

Legg inn av Macgeier » 15 mar 2009, 10:22

Nytt filter med i testen, og filteret ankom med følgende tekst:

"Det er Bosch sitt nye Saab-filter beregnet for alle 4 syl. bensinmotorer, alle årsmodeller".


Forrige Saab modell fra Bosch het 0 451 103 262, det nyutviklede filteret heter Bosch F 026 407 005 og her er observasjonene fra mekanisk inspeksjon av dette nye filteret:

Filteret er det minste i gruppen (8cm høyt og 8cm bredt), men har størrelsen alt å si? Det vil vise seg senere ved trykkmålinger.

Bilde
Bosch, testens minste filter. Første tanke: å`nei ikke ett nytt steinalderfilter, med ett lignende innhold som Saab filteret.
Men det skulle vise seg at filteret hadde overaskelser på lager.

Bilde
Kun 4 inngangshull, men de er til gjengjeld store hull.

Bilde
Skepsis ble forandret til positiv overaskelse, filterpatronen var av tysk kvalitet, meget nøyaktig opplinjede vinger i trekkspillet. Legg også merke til pregingen i filtermatrialet som sørger for luft inne i vingene. Her er det flow over hele mediet , ikke kun ved kjernen som hos Biltema og Saab.
Som dere ser er filteret nytt og ubrukt, de andre er brukte filtere.

Bilde
Som dere se er det luft inn vingene, dette betyr flow over hele arealet ikke bare inne ved kjernen som hos Saab.
Legg merke til at det er limt hele veien ut til vingespissene, hos Saab og biltema er det kun lim/tetting inne ved kjernen.

Bilde
Kvalitet, progressiv fjær for sikkerhetsventilen. Som ved Purolator og Tecneco.

Bilde
Kvalitet: gummiert ventil som Purolator og Tecneco.

Bilde
Bosch lite, ja, men ikke så dramatisk i forhold til Saab. Med tanke på flow i alle vinger i trekkspillet, så antar jeg at dette filteret overgår Saab filteret med tanke på flow.

Bilde
Bosch i forhold til de to store.

Bilde
Kvaliteten på filterpatronen i Bosch filteret var en god overaskelse, men Bosh hadde èn positiv overaskelse til på lur: membranen i enveisventilen. En stor membran i mykere gummi enn de andre, dette er positivt. Trykkfallet i enveisventilen er minimal (god flow), knapt merkbar i "sugeprøven", testen beste enveisventil.
Det er mykere silicon (nitrile rubber?) i membranen som hindrer at gummien stivener i kuldegrader slik at trykkfallet ikke øker ved kaldstart.

Bilde
Bosch membran kontra Saab. Bosch: mykt, tynt, stor diameter og fleksibelt (minimalt trykkfall). Saab: harder, mindre diameter, mindre fleksibelt (merkbart større trykkfall).
Sist redigert av Macgeier den 20 mar 2009, 11:01, redigert 1 gang totalt.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Oljefilter tråden

Legg inn av Macgeier » 18 mar 2009, 08:56

Hei, dette begynner å ta av, nytt filter etteranmeldt og med i testen -> CSP racing filter.
Bilde
Demonterbart, vaskbart, filter av micro netting i rustfritt stål.

Bilde
CSP har flere inngangshuller enn de andre, alle huller er skråborrede slik at de ender opp ved filterhusets yttervegger.

Bilde
CSP filterpatron inn i samlingen.

Bilde
Micro netting (Bosch sees i bakgrunnen).

Følg med, mer om dette filteret kommer snart :wink:
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Oljefilter tråden

Legg inn av Paradigm N558 » 18 mar 2009, 09:13

Kjøper du filtrene dine fra en og samme plass? :p
De må jo tro du ikke har snøring på hva du gjør :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Oljefilter tråden

Legg inn av Macgeier » 18 mar 2009, 09:48

Paradigm N558 skrev:Kjøper du filtrene dine fra en og samme plass? :p
De må jo tro du ikke har snøring på hva du gjør :p
Hadde jeg kjøpt alle filtere på samme plass antar jeg at personen bak disken hadde ringt rapporteringstelefonen til "lukket avdeling" og jeg ville blitt innlagt #-o :wink:

Har kjøpt de fleste filtere for egen regning, men det finnes heldigvis sjeler som ønsker å ha med filtere i testen og da slipper jeg å bruke hele ukelønna på filtere =D>

Har to filtere jeg må kjøpe inn for å fullføre testen: Saab og Purolator, det blir det aller siste innkjøpet jeg gjør (har brukt nok penger allerede). Slik at hvis noen vil ha testet sin favoritt, så må det sendes "free of charge" til meg :wink:

Edit, Legger ut noen resultater før finalen:
Bilde
"I mørket er alle katter grå". Med 90 graders oljetemperatur og nye filtere (uten oppsamlet grums) så er trykk-kurvene nærmest identiske. Ved 4k så begynner oljepumpa å flate ut, av hensyn til motorens levetid så testet jeg ikke på 6K :wink:
Oljetemperaturen steg raskt opp mot +100 grader ved 5k, så de fleste målingene ved 5k er mer +100C enn +90 C.

Bilde
Forskjellene kom ved kaldstart, her får antageligvis Bosch og Tecneco godt betalt for sin store membran i enveisventilen. Bosch har testens beste enveisventil, regner med at det er derfor den har det laveste trykktapet.
Synd temperaturene var i området +1 til +3 grader, hadde det vært -20 grader lurer jeg på hvilke verdier som hadde dukket opp?

Kommer til å montere CSP ikveld, blir spennende å se hvilke resulatater som dukker opp på skjermen.
CSP har nemmelig ikke enveisventil ( :shock: ) eller overtrykksventil ( 8) ), med andre ord ett rendyrket racingfilter.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 816
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Oljefilter tråden

Legg inn av Singsaker » 18 mar 2009, 14:16

Ronny_N169 skrev:Har brukt purolator filteret i ca 40000km (har 2 biler med T7). Har jo ikke utført noen tester på dette, men jeg ser jo at oljen holder seg lengre brun i fargen, istedet for sotsvart som før. Dette er for meg en god nok indikator til at jeg fortsetter å bruke filteret, uansett hva andre sier om det. Litt sideinfo: når Saab gikk fra blå til svarte oljefilter, så gjorde Biltema det nesten samtidig, tilfeldig?
Det er vel ikke sikkert at du får noen større forskjeller ved måling av orginale Saab filter, for om olja passerer gjennom bypassen, så vil du jo få et trykkfall der også, på samme måte som når olja passerer igjennom filtermediet i de uorginale.
Hvor får du kjøpt dette filteret, byr det på problemer for storvokste å få det på plass(må jo nesten bruke barnearbeidere for å skifte deler i motor-rommet på moderne biler)
04. Saab 9-5t Vektor-Aut-Est

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Oljefilter tråden

Legg inn av Ronny_N169 » 18 mar 2009, 16:40

Singsaker skrev:
Ronny_N169 skrev:Har brukt purolator filteret i ca 40000km (har 2 biler med T7). Har jo ikke utført noen tester på dette, men jeg ser jo at oljen holder seg lengre brun i fargen, istedet for sotsvart som før. Dette er for meg en god nok indikator til at jeg fortsetter å bruke filteret, uansett hva andre sier om det. Litt sideinfo: når Saab gikk fra blå til svarte oljefilter, så gjorde Biltema det nesten samtidig, tilfeldig?
Det er vel ikke sikkert at du får noen større forskjeller ved måling av orginale Saab filter, for om olja passerer gjennom bypassen, så vil du jo få et trykkfall der også, på samme måte som når olja passerer igjennom filtermediet i de uorginale.
Hvor får du kjøpt dette filteret, byr det på problemer for storvokste å få det på plass(må jo nesten bruke barnearbeidere for å skifte deler i motor-rommet på moderne biler)
Jeg har kjøpt det på Bilxtra. Det er ikke noe plassproblem på 9-5 eller og9-3 med tanke på bruk av dette filteret.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Øyvind N1563
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 304
Registrert: 03 nov 2008, 17:49
Medlemsnummer: N1563
Navn: Øyvind Skaten
Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
Sted: Tysnes/Porsgrunn

Re: Oljefilter tråden

Legg inn av Øyvind N1563 » 18 mar 2009, 17:50

Grådig interessant test dette her :) Angrar litt nå at eg kjøpte 8 oljefilter hos speedparts sist gong eg bestillte #-o

Edit: Kor får ein forresten kjøpa desse forskjellige filtera?
'99 9-5 2.0t

Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Re: Oljefilter tråden

Legg inn av Macgeier » 19 mar 2009, 07:57

Singsaker skrev:
Ronny_N169 skrev:Har brukt purolator filteret i ca 40000km (har 2 biler med T7). Har jo ikke utført noen tester på dette, men jeg ser jo at oljen holder seg lengre brun i fargen, istedet for sotsvart som før. Dette er for meg en god nok indikator til at jeg fortsetter å bruke filteret, uansett hva andre sier om det. Litt sideinfo: når Saab gikk fra blå til svarte oljefilter, så gjorde Biltema det nesten samtidig, tilfeldig?
Det er vel ikke sikkert at du får noen større forskjeller ved måling av orginale Saab filter, for om olja passerer gjennom bypassen, så vil du jo få et trykkfall der også, på samme måte som når olja passerer igjennom filtermediet i de uorginale.
Hvor får du kjøpt dette filteret, byr det på problemer for storvokste å få det på plass(må jo nesten bruke barnearbeidere for å skifte deler i motor-rommet på moderne biler)
På min 9-5 er det klippet bort en halvmåne i plastplata, slik at man lettere kommer til oljefilteret, anbefales.
Bilde
Bildet: Plastplaten skåret bort ved filteret.

Det med at oljen holder seg lengere brun i fargen med de moderne filtere er noe jeg kan bekrefte:Bilde
Bildet: Oljen etter 1.000km med Tecneco OL-40 "Bøttefilteret".
Sist redigert av Macgeier den 19 mar 2009, 09:39, redigert 3 ganger totalt.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Sondreot
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 99
Registrert: 18 sep 2006, 06:17
Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
Sted: Bergen

Re: Oljefilter tråden

Legg inn av Sondreot » 19 mar 2009, 08:40

Er det flere en Torshov Bilrekvisita som selger Techneco filteret? Dette skal prøves, virker veldi spennende!
03 Saab 9-5 sedan Vector

Svar