Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Doc'en N1586
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 93
- Registrert: 07 okt 2008, 08:25
- Medlemsnummer: N1586
- Bil: Saab 93 Aero 02
Legg inn
av Doc'en N1586 » 15 feb 2009, 19:13
Editer litt på denne topicen, må katen plasseres på downpipen, eller kan den kommer litt lengre bak på eksosen?
Takker for svar
Har det noe og si hvor man plaserer lamdasonden? Skal den være orginalt helt oppp på downpipen ved utgangen fra turboen ?
Kan jeg ha lamda sonden lengre nede på downpipen eller kan det forekommer feilmålinger og slik da ?
Mvh
Sist redigert av
Doc'en N1586 den 16 feb 2009, 22:41, redigert 1 gang totalt.
Saab 93 Aero - 02
-
Haaka
- 2.0 bar

- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Legg inn
av Haaka » 15 feb 2009, 19:30
Doc'en N1586 skrev:Har det noe og si hvor man plaserer lamdasonden? Skal den være orginalt helt oppp på downpipen ved utgangen fra turboen ?
Kan jeg ha lamda sonden lengre nede på downpipen eller kan det forekommer feilmålinger og slik da ?
Mvh
Den bør stå vertikalt pekende nedover eller maksimalt 90 grader til hver side, ikke opp ned iaf. Dette for å unngå ansamling av væske og partikler ved forskjellige forhold under kjøring. Sonden bør for god levetid stå så langt bak som mulig, men kan ikke stå etter katalysator. Samtidig må den ikke stå så langt bak at den ikke varmes tilstrekkelig opp da sondeoppvarmingen er programmert på forhånd i varighet.. Men jo nærmere turbo den står, desto fortere ødelegges den og... Jeg ville satt den midt mellom turbo og kat ca.
Vet du ikke hvor sonden sto opprinnelig da?
-
Doc'en N1586
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 93
- Registrert: 07 okt 2008, 08:25
- Medlemsnummer: N1586
- Bil: Saab 93 Aero 02
Legg inn
av Doc'en N1586 » 15 feb 2009, 19:33
Okei, jeg har den nå midt i mellom kat og turboen, nei, fordi forige eier hadde laget seg 3" downpipe selv, så aner ikke hvor den står orginalt, da jeg ikke fikk med org eksos. nå står den litt på skrå oppover pekt (altså ikke oppned) halveis ned på downpipen

Saab 93 Aero - 02
-
Doc'en N1586
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 93
- Registrert: 07 okt 2008, 08:25
- Medlemsnummer: N1586
- Bil: Saab 93 Aero 02
Legg inn
av Doc'en N1586 » 17 feb 2009, 08:15
Noen som vet ?

Saab 93 Aero - 02
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 17 feb 2009, 09:39
på min 95 står den 10cm unna turbo

-
reggestad vettu
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Legg inn
av reggestad vettu » 20 feb 2009, 16:28
står ikke lenger unna enn 10cm. unna turbo på min 9000
