Side 1 av 2
9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?
Lagt inn: 15 feb 2009, 20:31
av Naits
Hei
Har nettop kjøpt en Saab 9-3 aero 2004 mod og lurer på hva som er best å kjøre på 95 eller 98 oktan?
så på innsiden av bensinlokket at det var annbefalt 95 oktan men ser mange biler fyller 98 for de er bedre osv..
bilen er helt orginal
Takker for svar

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?
Lagt inn: 15 feb 2009, 20:54
av Ingvar N629
Hei!
Om bilen er original og det er anbefalt 95 oktan i bilens instruksjonsbok, så er det ikke noe poeng i å fylle 98 oktan. 98 okt er ikke "bedre", men den selvantenner ikke så lett, og man får da ikke så lett tenningsbank. Derfor skal man fylle 98 oktan på f eks biler som er trimmet, men er det kaldt så kan man fylle 95 oktan uansett.
Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?
Lagt inn: 15 feb 2009, 21:01
av Naits
oki
så da får eg vente med 98 oktan til eg får litt trimm på den

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?
Lagt inn: 15 feb 2009, 22:22
av Alex'en
Slipper tenningsbank med 98, og du får bedre effekt (Noe som merkes bedre om du har høykompresjonsstempler)..
Også hørte jeg noen som nevnte noe med at motoren går reinere eller renser seg med 98, men plugger ryker fortere...
Ikke skyt meg om jeg tar helt feil her...
Går bilen på 95, kan du kjøre på 98. Men skal bilen ha 98 kan du ikke kjøre på 95..
Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?
Lagt inn: 15 feb 2009, 22:33
av Naits
så om eg fyller 98 på bilen nå så fungere bilen helt fint og kankje bedre en med 95?
Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?
Lagt inn: 15 feb 2009, 22:36
av Paradigm N558
viewtopic.php?f=12&t=24190&st=0&sk=t&sd ... eiltenning" onclick="window.open(this.href);return false;
Se litt der

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?
Lagt inn: 15 feb 2009, 22:42
av Naits
så det
Kordan får du så mye info framm på sid?
Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?
Lagt inn: 15 feb 2009, 23:23
av Ingvar N629
Alex'en skrev:Slipper tenningsbank med 98, og du får bedre effekt (Noe som merkes bedre om du har høykompresjonsstempler)..
Også hørte jeg noen som nevnte noe med at motoren går reinere eller renser seg med 98, men plugger ryker fortere...
Ikke skyt meg om jeg tar helt feil her...
Går bilen på 95, kan du kjøre på 98. Men skal bilen ha 98 kan du ikke kjøre på 95..
Du får ikke mer effekt med 98 okt, energiinnholdet er likt, men på et adaptivt system kan du få mer effekt dersom systemet adapterer til tidligere tenning/høyere ladetrykk dersom du får tenningsbank på 95 okt og bestemte parametre, og ikke på 98. På en bil som er spesifisert til å gå på 95 okt, så får du nok ikke den effekten.
98 oktan renser ikke noen motor.
Para; jeg tror virkelig ikke at det er oktantallet som gjorde at det hjalp å fylle tanken med 98 okt, det må være andre egenskaper med bensinen som gjør det, og det har nok ikke noe med 95/98 å gjøre. Oktantall er som sagt et tall på bankefasthet, definert ut fra et referansedrivstoff som består av isooktan (definert oktantall RON 100) og normalheptan (def oktantall RON 0). Men hvordan man oppnår oktantallet varierer, forskjellige tilsetninger kan sikkert gi andre forskjellige effekter. Man kan tilsette metanol, aromater, isoparafiner eller MTBE, i ganske store konsentrasjoner. Tidligere ble det brukt bly, men det er jo ikke tillatt lenger.
Jeg kan forklare enkelt og raskt hvordan oktantallet bestemmes etter RON-standarden: Brenselet brukes til å drive en prøvemotor med variabel kompresjonsgrad, og kompresjonen økes til tenningsbank oppstår. Dette sammenlignes med den kompresjonsgraden der tenningsbank oppstår når forhåndsdefinerte blandinger benyttes, for 95 oktan blir det da 95 % isooktan og 5 % normalheptan.
Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?
Lagt inn: 16 feb 2009, 08:10
av Edward N812
takker for den Ingvar

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?
Lagt inn: 22 feb 2009, 18:07
av Bjørk N1057
Bøyer meg i støvet over all den kunnskapen du innehar, du er et leksikon!
Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?
Lagt inn: 05 okt 2016, 09:16
av ut218
Nå gjelder dette en 9-5 aero, men maptun sier det går helt fint med 95 oktan på deres programmer. Ingen forbehold.
Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?
Lagt inn: 05 okt 2016, 10:10
av TiaZzz
Hvor har maptun skrevet det? Med min maptun trim ble det spesifisert 98 oktan. 95 "går helt fint", men du mister muligens effekt og forbruket kan gå opp - spørs litt på parametre som utetemperatur og denslags.
Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?
Lagt inn: 06 okt 2016, 08:09
av S12Jens
Jeg føler min 9-5 Aero bruker mindre bensin og trekker "lettere" på 98 v-power enn på 95. Mulig plasebo effekt.
Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?
Lagt inn: 06 okt 2016, 10:56
av Daniel_S
På min 06 9-5 med Hirsch tuning har de til og med satt på nytt klistremerk inni tanklokket hvor det står 98 only

Re: 9-3 Aero 2004 95 eller 98 oktan?
Lagt inn: 06 okt 2016, 15:42
av ut218
Jeg sendte dem mail, og spurte om det. Og de sa det gikk greit å fylle 95 oktan. Ingen begrensning der.