Noen erfaringer med innvendig rens av motor ?
Lagt inn: 28 feb 2009, 10:28
Det er altså ikke bare synlige overflater som har godt av å renses med jevne mellomrom. Motoren er utsatt for skitt og avleiringer som bør fjernes. Den utvendige motorvasken er som regel en grei affære å ta hånd om, men problemet er ofte hva gjør man med innsiden av motoren.
For du har sannsynligvis erfart det selv: Når du tømmer ut gammel olje ved oljeskift, får du samtidig ut en del gammel skitt, men slett ikke alt er i flytende form. En del har satt seg som avleiringer og belegg på motordelene. Dette er vanskelig å få ut.
Men heldigvis; det finnes effektive skitt, sot og slambekjempere også for den innvendige delen av motoren. Du får ut sot, slam og andre forurensninger i oljesystemet. Den renser og fjerner avleiringer som hindrer bevegelse i ventilløfterne og frigjør fastbrente stempelringer. Kompresjonen og motoreffekten forbedres og den nye motoroljen forblir ren betydelig lenger enn om man ikke tar en innvendig motorrens.
Det er et sett av symptomer som kan indikere at bilens motor verker etter en innvendig rens. Kraftig tikkelyd, dårligere trekkraft, dieselmotor som ryker mye, startvansker og fusking kan være tegn på behov for en indre rens.
Noen produsenter: http://www.bedre-bil-motor.no/website.a ... layid=1301
http://www.xeramic-motorsport.net/xeramic.htm
- Hatt en del småkjøring, så regner med at det allerede har blitt en del soting pga diesel. Hadde extra oljeskift ved 7000km og nå service ved 14.000km. Har disse produktene noe for seg?
For du har sannsynligvis erfart det selv: Når du tømmer ut gammel olje ved oljeskift, får du samtidig ut en del gammel skitt, men slett ikke alt er i flytende form. En del har satt seg som avleiringer og belegg på motordelene. Dette er vanskelig å få ut.
Men heldigvis; det finnes effektive skitt, sot og slambekjempere også for den innvendige delen av motoren. Du får ut sot, slam og andre forurensninger i oljesystemet. Den renser og fjerner avleiringer som hindrer bevegelse i ventilløfterne og frigjør fastbrente stempelringer. Kompresjonen og motoreffekten forbedres og den nye motoroljen forblir ren betydelig lenger enn om man ikke tar en innvendig motorrens.
Det er et sett av symptomer som kan indikere at bilens motor verker etter en innvendig rens. Kraftig tikkelyd, dårligere trekkraft, dieselmotor som ryker mye, startvansker og fusking kan være tegn på behov for en indre rens.
Noen produsenter: http://www.bedre-bil-motor.no/website.a ... layid=1301
http://www.xeramic-motorsport.net/xeramic.htm
- Hatt en del småkjøring, så regner med at det allerede har blitt en del soting pga diesel. Hadde extra oljeskift ved 7000km og nå service ved 14.000km. Har disse produktene noe for seg?