er det en resirkulerende jeg trenger til min 9-3 2008 mod 2.0T?Aleks_ skrev:På bilen din må du ha resirkulerende dumpventil.
Den resirkulerende dumpventilen slipper lufta tilbake til turboen, og lar deg resirkulere lufta, derav navnet.
En åpen dumpventil slipper all lufta ut i friluft, og dermed vil du få feilmelding på motoren fordi den lufta du slipper du, har allerede blitt registrert av LMM'n og når du da slipper ut den lufta i friluft vil du få feil blandingsforhold i motoren.
Kort forklart. Se Utengen sitt innlegg om dumpventiler så skjønner du hva jeg mener
Du skal ha en sånn en:
Ikke en sånn en, som er sånn du har kjøpt:
Denne slipper kun halve lufta tilbake til turboen og resten i friluft. Da vil du også få feilmelding.
Kjøp en resirkulerende en, så blir det nok bedre.
Dra tilbake til forhandler og be om en resirkulerende.
Motorlampa fjerner du med å ta av minuspolen på batteriet.
Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Moderator: Moderatorer
- Kn3th
- Innlegg: 23
- Registrert: 10 aug 2010, 11:29
- Navn: Kenneth
- Bil: www.garaget.org/?car=243299
- Sted: Norway, Rygge
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Graget: '08 Saab 9-3 Vector SS 1.8t (2.0) BioPower http://www.garaget.org/?car=243299
Prosjekt: Kommer!
Garget: '02 VW Golf 1.6 FSI (115Bhp) (SOLGT) http://www.garaget.org/?car=243330
Prosjekt: Kommer!
Garget: '02 VW Golf 1.6 FSI (115Bhp) (SOLGT) http://www.garaget.org/?car=243330
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Hvor tenkte du å sette den på en 2008 9-3? Integrert i snurra på ng9-3.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 304
- Registrert: 03 nov 2008, 17:49
- Medlemsnummer: N1563
- Navn: Øyvind Skaten
- Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
- Sted: Tysnes/Porsgrunn
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Har ein Forge resirk på signaturbilen. Har i det siste lagt merke til at turboen er begynt å laga kvitrelyd med giring og ved slepping av gassen. Er det nåke anna enn dumpventilen som kan vera gale? Er vel ikkje så ofta dei ventilane der gjer seg på det?
'99 9-5 2.0t
Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè
Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Du kan jo begynne med å sjekke vakumslangen inn til ventilen. Er den morken så vil ikke dumpen fungere som den skal.Øyvind N1563 skrev:Har ein Forge resirk på signaturbilen. Har i det siste lagt merke til at turboen er begynt å laga kvitrelyd med giring og ved slepping av gassen. Er det nåke anna enn dumpventilen som kan vera gale? Er vel ikkje så ofta dei ventilane der gjer seg på det?
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 304
- Registrert: 03 nov 2008, 17:49
- Medlemsnummer: N1563
- Navn: Øyvind Skaten
- Bil: '99 Saab 9-5 2.0t
- Sted: Tysnes/Porsgrunn
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Var visst berre slangen som var hoppt av nippelen på innsuget
'99 9-5 2.0t
Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè
Tidlegare: 94 Saab 900 S Turbo Coupè
- bullit87
- 2.0 bar
- Innlegg: 658
- Registrert: 04 mar 2010, 22:33
- Medlemsnummer: n1873
- Navn: kristoffer
- Bil: Saab 900R
- Sted: Toten
- Kontakt:
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
noen som har erfaringer med disse
Forge 07 resirk. ventil:
Competition Dump Valve forge:
funker de bra.
Forge 07 resirk. ventil:
Competition Dump Valve forge:
funker de bra.
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Jeg har den øverste der. Funker akkurat som den originale. Ser litt bedre ut bare.
Den nederste lager vel kanksje litt mer lyd.
Den nederste lager vel kanksje litt mer lyd.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
- UstaBilstad N1616
- 0.7 bar
- Innlegg: 180
- Registrert: 09 apr 2009, 09:24
- Medlemsnummer: N1616
- Navn: Christian Bilstad
- Bil: 02 SAAB 9-3 2.0T
- Sted: Hamresanden, Kr. Sand
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Som Kristian også sier, så er den øverste kliss lik den originale til Borsh som hvertfall satt i min bil da den var ny. Eneste(som jeg hvertfall har lagt merke til) er at stemplet inni Forge sin er av messing og ikke plast som i Borshen.. Har kjørt med den i 2 år og det har vært helt supert:) Den er jo tøff å se på i tillegg
M02 9-3 2.0T
M95 900S *solgt*
Er du i tvil, gi gass!:)
M95 900S *solgt*
Er du i tvil, gi gass!:)
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Hei!
Har nylig kjøpt meg en 2003 Saab 9-3 2.0T med 150 HK.
Snakket med Norsk Turboservice og de mente jeg måtte ha en resikulerbar Dump.
Er dette tilfelle? Hva må jeg gjøre for og få dump med lyd?
Mulig mange har spurt etter dette før, men jeg har rett og slett ikke peilig på dumpeventiler.
Kom gjerne med nettsider de selger dump.
Takk
Har nylig kjøpt meg en 2003 Saab 9-3 2.0T med 150 HK.
Snakket med Norsk Turboservice og de mente jeg måtte ha en resikulerbar Dump.
Er dette tilfelle? Hva må jeg gjøre for og få dump med lyd?
Mulig mange har spurt etter dette før, men jeg har rett og slett ikke peilig på dumpeventiler.
Kom gjerne med nettsider de selger dump.
Takk
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Ja, du må ha resirkulerende dumpventil
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Kan man få Resirkulerbar dump som lager mye lyd?
Har dere noen nettsider som selger det?
Har dere noen nettsider som selger det?
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 28 apr 2008, 19:27
- Medlemsnummer: N1698
- Navn: Marius Husnes
- Bil: 1998 Saab 9-5
- Sted: Mo i Rana
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Hvis du skal ha mye lyd fra en resirk må du kjøre med åpent filter.
Søker du litt på forumet finner du info om hvorfor du ikke burde gjøre det.
Søker du litt på forumet finner du info om hvorfor du ikke burde gjøre det.
1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Det er dårlig med lyd å hente av en resirkulerende dumpventil, desverre.simenk skrev:Kan man få Resirkulerbar dump som lager mye lyd?
Har dere noen nettsider som selger det?
Ikke kjøp noen sånne "lure" hybridløsninger, som feks har en trakt på ene siden og retur på andre siden. Det er heller ikke bra og du vil få opp motorlampe med en slik dumpventil.
Du skal altså ikke ha noe slikt:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Johan N828
- MAX BOOST
- Innlegg: 2414
- Registrert: 28 aug 2006, 17:18
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
Hei. Du kan eventuellt kjøre på med åpent luftfilter. Da får du freshe lyder, og hører sirkulerende dump myye bedre.simenk skrev:Kan man få Resirkulerbar dump som lager mye lyd?
Har dere noen nettsider som selger det?
//J
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!
men det er vel ikke så mange som anbefaler bruk av åpent filter..Johan N828 skrev:Hei. Du kan eventuellt kjøre på med åpent luftfilter. Da får du freshe lyder, og hører sirkulerende dump myye bedre.simenk skrev:Kan man få Resirkulerbar dump som lager mye lyd?
Har dere noen nettsider som selger det?
//J
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo