Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Ingvar N629 » 08 mar 2009, 10:41

Selv om vi har klistret en FAQ om dumpventiler her i Saab Teknisk, så kommer det stadig nye tråder. Derfor lages det nå en samletråd, der alle dump-relaterte spørsmål stilles! Andre tråder som opprettes om emnet, blir låst uten videre seremoni.

Mange spørsmål om emnet har blitt stilt tidligere, så det du lurer på har sannsynligvis allerede blitt besvart. Før du poster, så kan du se om du finner det du lurer på her:
viewtopic.php?f=12&t=14402

Prøv også denne:
search.php
Velg å søke i emner og ikke innlegg, så begrenser man antall treff. Sist jeg prøvde å søke fant jeg 250 emner bare i Saab teknisk...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

joachim_jensen
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 148
Registrert: 30 des 2007, 22:50
Medlemsnummer: N1293
Navn: Joachim Jensen N1293
Bil: 95 mod 900t coupè
Sted: Arendal/Tromøy

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av joachim_jensen » 12 mar 2009, 20:47

Heisann
Kan denne stilles til å åpne på et høyere trykk?

Avlastningsventil Öppen Race med tratt Mer info här 34,0010 1,150 kr
Den blå åpne dumpen de selger på speedparts

Ev hvordan :D
Mvh Joachim
9-3sc 2007 mod 2,0t
x-95 mod saab 900 turbo steg 2 sp.
Naturen gir alle mennesker mulighet til å bli lykkelige, bare de forstår å benytte den.

Brukeravatar
utengen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 430
Registrert: 04 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N038
Sted: Norge, Sveits
Kontakt:

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av utengen » 13 mar 2009, 09:00

Hei

For og få det beste svaret på dette, tror jeg du nesten må spørre de som selger produktet.



Mvh

Tommy Utengen
900TTR M94 :sprint:
93SC 1,9 TID M07
STCN 038

Arnljoth N1530
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 663
Registrert: 23 okt 2008, 12:41
Medlemsnummer: N1530
Navn: Håkon Arnljot
Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
Sted: Kirkenes

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Arnljoth N1530 » 25 mar 2009, 19:01

Noen som vet om en dumpventil som lager sånn lyd: http://www.youtube.com/watch?v=t2Jnh0oxipI ?

Passer det på 9000 ltt ? Hadde vært morsomt

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Gandulf N1535 » 28 mar 2009, 02:37

Dumpventilen min er ikke tett, når den får vakum holder den ikke på det slik at den åpner. Hva kan egentlig være feil? er ikke så mange steder den kan dra inn luft vel?

Og kan denne egentlig brukes til min 9000? Står på SP sine sider at den er for biler med Trionic 7, men samtidig er den jo resirkulerende.

Er en slik en det er snakk om:

Bilde
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Frode N073 » 28 mar 2009, 09:48

den der e ein combo. hallveis resirkulerande og hallveis dump.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Saabotøren N1544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 07 des 2008, 13:26
Medlemsnummer: N1544
Navn: Levi
Bil: 9-3 SE turbo
Sted: Bergen

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Saabotøren N1544 » 28 mar 2009, 14:07

Arnljoth N1530 skrev:Noen som vet om en dumpventil som lager sånn lyd: http://www.youtube.com/watch?v=t2Jnh0oxipI ?

Passer det på 9000 ltt ? Hadde vært morsomt
Kvitrelyden du hører når gassen slippes i denne videoen (ofte misoppfattet som "wastegate chatter") er nok luft som passerer kompressorhjulet i turboen feil vei, dette skjer vanligvis ved utilstrekkelig trykkavlastning, her sannsynligvis som del av designen. Du kan få lignende lyd ved å fjerne dumpventilen - men selv om det høres tøft ut så sliter det mye på turboen.

Mvh Levi
My other Saab is a fighter jet.
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Gandulf N1535 » 28 mar 2009, 19:09

Frode N073 skrev:den der e ein combo. hallveis resirkulerande og hallveis dump.
Ja jeg leste meg til dette, men jeg kan bruke den på min T16 selv om den er en kombo?

Noen som har tips til hva som gjør at den ikke er tett? Kjipt å ha en stilig dumpventil til nesten 2k liggende uten å få brukt den :wierdface:
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Eirik N396 » 28 mar 2009, 20:20

Gandulf N1535 skrev:
Frode N073 skrev:den der e ein combo. hallveis resirkulerande og hallveis dump.
Ja jeg leste meg til dette, men jeg kan bruke den på min T16 selv om den er en kombo?

Noen som har tips til hva som gjør at den ikke er tett? Kjipt å ha en stilig dumpventil til nesten 2k liggende uten å få brukt den :wierdface:
Sikker på at den lekker da? Den er jo både åpen og resirkulerende, og er vel laget slik at den i første omgang fungerer som resirkulerende, men ved mye nok vakuum vil den slippe noe ut(?)
Uansett er jo dette feil type dump til din bil. Du skal ha resirkulerende dump, og ikke åpen dump pga lmm. Den du har nå er åpen og resirkulerende, som vil si at den du har blir "halvparten så feil" som en åpen.

Brukeravatar
Gandulf N1535
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 879
Registrert: 11 aug 2008, 23:19
Medlemsnummer: N1535
Navn: Øyvind
Sted: Helgeland

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Gandulf N1535 » 29 mar 2009, 14:03

Ja ganske sikker på den lekker, den klarer ikke å holde på vakumet jeg lager med munnen en gang, og ikke åpner den heller.

Så da må jeg bare kvitte meg med den? :( Rop ut om det er noen som er interessert.
2019 Volvo V90 T8 R-design
[x] 1986 Saab 9000 T16 Speedparts Steg 2

MiljO90
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 07 jan 2008, 19:06

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av MiljO90 » 31 mar 2009, 12:04

Hei

På fredag fikk jeg endelig ny dumpventil og open air kit fra Speedparts. Bilen jeg monterte det på er en Saab og9-3 2001 modell. 2.0t. Jeg monterte det uten problemer, og ble kjempe fornøyd med lyden.

Men så kommer problemet: Først tok jeg ut det gamle luftfilteret og dumpen. Så monterte jeg den nye resirkulerende dumpen fra Turbosmart. Da jeg startet bilen da lyste check engine lampa. Jeg tenkte at det kanskje var fordi jeg ikke hadde noe luftfilter, så jeg monterte det også (xf-970). Startet opp bilen igjen, og check engine lyser fortsatt.
Etter forslag fra dere koblet jeg av minuspolen på batteriet en stund, for deretter å sette den på igjen. Da sluttet Check Engine lampa å lyse. Dagen etter kom den tilbake igjen

Har jeg koblet dumpen feil? Kan evt legge ut bilde, men jeg satte den på slik at vakumslangen er på høyre side. Er dette riktig?

Håper noen kan hjelpe en kar som ikke er så bilkyndig

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 okt 2007, 12:31
Medlemsnummer: N1111
Navn: Henning
Bil: OG9-3
Sted: Stavanger

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av quist » 31 mar 2009, 16:13

MiljO90 skrev:Hei

På fredag fikk jeg endelig ny dumpventil og open air kit fra Speedparts. Bilen jeg monterte det på er en Saab og9-3 2001 modell. 2.0t. Jeg monterte det uten problemer, og ble kjempe fornøyd med lyden.

Men så kommer problemet: Først tok jeg ut det gamle luftfilteret og dumpen. Så monterte jeg den nye resirkulerende dumpen fra Turbosmart. Da jeg startet bilen da lyste check engine lampa. Jeg tenkte at det kanskje var fordi jeg ikke hadde noe luftfilter, så jeg monterte det også (xf-970). Startet opp bilen igjen, og check engine lyser fortsatt.
Etter forslag fra dere koblet jeg av minuspolen på batteriet en stund, for deretter å sette den på igjen. Da sluttet Check Engine lampa å lyse. Dagen etter kom den tilbake igjen

Har jeg koblet dumpen feil? Kan evt legge ut bilde, men jeg satte den på slik at vakumslangen er på høyre side. Er dette riktig?

Håper noen kan hjelpe en kar som ikke er så bilkyndig

Hei !

Vakumslangen skal somregel stå framover, slik at trykket kommer opp i bunnen på dumpventilen om du forstår. Det er kun den orginale ventilen som skal stå med vakumslangen til høyre. Lykke til.
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 okt 2007, 12:31
Medlemsnummer: N1111
Navn: Henning
Bil: OG9-3
Sted: Stavanger

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av quist » 31 mar 2009, 16:23

Gandulf N1535 skrev:Dumpventilen min er ikke tett, når den får vakum holder den ikke på det slik at den åpner. Hva kan egentlig være feil? er ikke så mange steder den kan dra inn luft vel?

Og kan denne egentlig brukes til min 9000? Står på SP sine sider at den er for biler med Trionic 7, men samtidig er den jo resirkulerende.

Er en slik en det er snakk om:

Bilde
Ville sjekka for lekaskje i toppen der, i nippelen og mutteren med hull i, elendig patent på denne ventilen så ligger nok en feil der. Sørg for når du drar den til at mutteren me hullet i står rett vei slik at luften har fri passasje, slet med dette på en kompis sin bil hvor den ut av esken ikke fungerte. Den kan vel også fuske ved at den står delvis åpen og ikker er riktig justert, da må den skimses til på et vis.
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion

MiljO90
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 07 jan 2008, 19:06

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av MiljO90 » 31 mar 2009, 17:31

quist skrev:
MiljO90 skrev:Hei

På fredag fikk jeg endelig ny dumpventil og open air kit fra Speedparts. Bilen jeg monterte det på er en Saab og9-3 2001 modell. 2.0t. Jeg monterte det uten problemer, og ble kjempe fornøyd med lyden.

Men så kommer problemet: Først tok jeg ut det gamle luftfilteret og dumpen. Så monterte jeg den nye resirkulerende dumpen fra Turbosmart. Da jeg startet bilen da lyste check engine lampa. Jeg tenkte at det kanskje var fordi jeg ikke hadde noe luftfilter, så jeg monterte det også (xf-970). Startet opp bilen igjen, og check engine lyser fortsatt.
Etter forslag fra dere koblet jeg av minuspolen på batteriet en stund, for deretter å sette den på igjen. Da sluttet Check Engine lampa å lyse. Dagen etter kom den tilbake igjen

Har jeg koblet dumpen feil? Kan evt legge ut bilde, men jeg satte den på slik at vakumslangen er på høyre side. Er dette riktig?

Håper noen kan hjelpe en kar som ikke er så bilkyndig

Hei !

Vakumslangen skal somregel stå framover, slik at trykket kommer opp i bunnen på dumpventilen om du forstår. Det er kun den orginale ventilen som skal stå med vakumslangen til høyre. Lykke til.
Da sluttet motorlampen å lyse.. ble litt annerledes lyd da.. litt lavere og litt med psssh enn det var når jeg hadde den andre veien.. kan dette stemme? Merka også at den passet bedre inn den veien som den sitter nå, så thx :D

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av na_X » 19 apr 2009, 16:23

Bilde

Hvis man tar utgangspunkt i denne, så er det fra trykkrør/spjeldhuset som skal på nedsiden og høyresiden som skal til innsugsrør før turbo? Bare for å være på den sikre siden, kan vel være greit å ha svar på dette her på denne tråden også.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Svar