Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Macisen85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 13 jan 2011, 11:10
Medlemsnummer: 48956

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Macisen85 » 30 mai 2011, 18:39

Rambraut N1491 skrev:Det er jo mange som har kjørt, og kjører med åpent luftfilter. Men du kan jo ta en enkel vri og borre noen 10-12mm hull i bunn av luftfilterboksen din. Det har jeg gjort med min 9000, funker fjell, hørers ikke så veldig godt inne i bilen, men utenifra er det mer enn høyt nok. Da slipper du tull med LMM (luftmassemåler).

Husk og borre på undersiden av boksen (under luftfilteret) om du bestemmer deg for den løsningen. :wink:
okey takk for svar :D

Lurte på siden SpeedParts selger Power filter til bilen er det jo rart de ikke skriver noe om problemet som kan oppstå?

eventuelt vist jeg går for et powerfilter har jeg hørt rykter om at du får raskere respons på motoren.
pluss hva er egentlig vitsen med å kjøpe ny resirkventil til bilen på SpeedParts? er dette noe vits?

MVH Stian

PS: Er Full Av Gode Spørsmål i dag :D hahahaha
Mvh Macisen85

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mai 2011, 19:26

Rambraut N1491 skrev: Husk og borre på undersiden av boksen (under luftfilteret) om du bestemmer deg for den løsningen. :wink:
Særs lite lurt på en 9-5, da :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Paradigm N558 » 30 mai 2011, 19:56

Ingvar N629 skrev:
Rambraut N1491 skrev: Husk og borre på undersiden av boksen (under luftfilteret) om du bestemmer deg for den løsningen. :wink:
Særs lite lurt på en 9-5, da :wink:
For ikke å snakke om enestående dumt på 9-5 :lol:
Det finnes en god FAQ her på forumet angående åpent luftfilter på Trionic 7/8, må være medlem for å lese.

Men det som skjer i grove trekk er:
Du får ca. 30 Nm ekstra, noe som er veldig bra!
Du får eksostemperaturer som er så høye at forsøkene ble avbrutt. Og det sier sitt :)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Macisen85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 13 jan 2011, 11:10
Medlemsnummer: 48956

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Macisen85 » 30 mai 2011, 20:00

Så PowerFilter er noe jeg bør holde meg unna?
Pluss å få SWOSJ lyden vil egentlig bare lage ekstra utgifter for meg?

MVH Stian
Mvh Macisen85

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mai 2011, 21:13

Filteret skal du droppe, da det fører til målefeil for motorstyringen, men min kommentar siktet til at det ikke er lurt å lage hull i bunnen av luftfilterboksen på 9-5. Lag heller hull i siden hvis du skal lage hull, slik at luften faktisk går gjennom filteret :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Macisen85
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 102
Registrert: 13 jan 2011, 11:10
Medlemsnummer: 48956

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Macisen85 » 30 mai 2011, 21:17

Ingvar N629 skrev:Filteret skal du droppe, da det fører til målefeil for motorstyringen, men min kommentar siktet til at det ikke er lurt å lage hull i bunnen av luftfilterboksen på 9-5. Lag heller hull i siden hvis du skal lage hull, slik at luften faktisk går gjennom filteret :wink:

Så egentlig for å si det enkelt å greit så får du ikke noe WOTSJ lyd uten at det går utover deler på bilen :lol:

dette var jo litt kjipt.
hadde liksom troen på at dette skulle ordne seg.
Men gjør ikke dette siden det virker som at det ikke er særlig lurt :wink:
Mvh Macisen85

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Rambraut N1491 » 30 mai 2011, 21:51

Ingvar N629 skrev:Filteret skal du droppe, da det fører til målefeil for motorstyringen, men min kommentar siktet til at det ikke er lurt å lage hull i bunnen av luftfilterboksen på 9-5. Lag heller hull i siden hvis du skal lage hull, slik at luften faktisk går gjennom filteret :wink:
Jeg som husket feil på hvordan plasseringen av filteret på 9-5'en er... :lol:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

vegarsl
Innlegg: 1
Registrert: 01 aug 2011, 19:25

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av vegarsl » 01 aug 2011, 19:38

Hei. Jeg har en saab 95 2,0T fra 2004. Denne har jeg bestilt chip og innsatsfilter til fra BSR. Skal også bestille eksos etterhvert så jeg havner på steg 2. Bør jeg montere dumpventil på denne?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av EdHunter N815 » 01 aug 2011, 20:08

vegarsl skrev:Hei. Jeg har en saab 95 2,0T fra 2004. Denne har jeg bestilt chip og innsatsfilter til fra BSR. Skal også bestille eksos etterhvert så jeg havner på steg 2. Bør jeg montere dumpventil på denne?
Bilen har for så vidt dumpventil orginalt, men regner med du referer til å montere åpen ventil. Du skal definitivt ikke montere noe slikt på en 9-5, dersom du lurer på hvorfor er det bare å lese denne tråden og den som ligger rett under (merket "les her først").
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av wanvik » 16 aug 2011, 11:54

Øyvind N1563 skrev:Sikkert mange som sikkert har kjørt i lang tid uten problem ja, men her ser ein jo kvifor ein ikkje skal gjera det:
viewtopic.php?f=29&t=25632
Det er mulig det bare er meg, men jeg sliter litt med å kjøpe den der sånn umiddelbart.

Er ikke Trionic lambdaregulert lengre opp enn til 1500rpm?
Avvikene på "målt luftmengde" er jo minimale, og det kan en vel forsåvidt si om eksostempen også? (Spesiellt med tanke på at det også er snakk om mer effekt her.

Finnes det noen konkrete eksempler på havari der en kan stadfeste at årsaken er åpent luftfilter, eller er dette bare noe alle velger å tro på for at det er nevnt mange nok ganger?
Forskjellen vil jo være mye større på et slitent (tett) originalt filter/nytt originalt filter enn nytt originalt filter/åpent filter, og jeg kommer aldri til å tro at Trionic er programmert så fintfølende at den ikke takler slike variasjoner!

At det kan være andre årsaker til at åpent filter ikke trenger å være heldig skal jeg være med på, men de påstandene i den linken der synes jeg ble veldig tynne.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Paradigm N558 » 16 aug 2011, 11:57

Hadde du vært betalende medlem kunne du lest en aldri så liten dokumentasjon om hva som skjer i trionic når du kjører med open air, skrevet av selveste Tommy Utengen i sin tid.
Edit; var jo den som var linket til her oppe. Fikk du lest den?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
wanvik
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 248
Registrert: 07 jun 2011, 12:45
Medlemsnummer: N2189
Bil: '07 9-5 2.0t Biopower Estate
Sted: Trondheim

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av wanvik » 16 aug 2011, 12:02

Jeg er betalende medlem, og det er akkurat det Utengen har skrevet jeg kommenterer/stiller spørsmål ved ;)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Paradigm N558 » 16 aug 2011, 12:04

Ja, men da skjønner ikke jeg hva du stiller spørsmål ved :lol:
Er bare å innse at det som står der er fakta, og om du vil kjøre med Open Air og åpen dump, kjør på! Ingen skal stoppe deg ^^
I bestefall bidrar du bare til høyrere omsetning for delelageret til Saab :lol:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Ingvar N629 » 16 aug 2011, 12:20

wanvik skrev:
Øyvind N1563 skrev:Sikkert mange som sikkert har kjørt i lang tid uten problem ja, men her ser ein jo kvifor ein ikkje skal gjera det:
viewtopic.php?f=29&t=25632
Det er mulig det bare er meg, men jeg sliter litt med å kjøpe den der sånn umiddelbart.

Er ikke Trionic lambdaregulert lengre opp enn til 1500rpm?
Avvikene på "målt luftmengde" er jo minimale, og det kan en vel forsåvidt si om eksostempen også? (Spesiellt med tanke på at det også er snakk om mer effekt her.

Finnes det noen konkrete eksempler på havari der en kan stadfeste at årsaken er åpent luftfilter, eller er dette bare noe alle velger å tro på for at det er nevnt mange nok ganger?
Forskjellen vil jo være mye større på et slitent (tett) originalt filter/nytt originalt filter enn nytt originalt filter/åpent filter, og jeg kommer aldri til å tro at Trionic er programmert så fintfølende at den ikke takler slike variasjoner!

At det kan være andre årsaker til at åpent filter ikke trenger å være heldig skal jeg være med på, men de påstandene i den linken der synes jeg ble veldig tynne.
Lambdareguleringen henger med til fullt turtall, dersom lasten er lav nok. Over en viss last så lambdareguleres det ikke, dermed ingen korreksjon. Ved rask transient så brukes heller ikke målingene fra LMM, men ved høy belastning ved stabil last eller tregere transient så brukes signal fra LMM uten lambdakorreksjon. Endrer man luftstrømningsprofilen gjennom LMM ved å endre rørføring og filterinstallasjon før LMM, så vil ikke signalene fra denne stemme med luftmassen som passerer, da signalene fra LMM kun er nettopp et signal, og signalet er kalibrert mot massestrømsverdier for original strømningsprofil. Dermed oppstår målefeil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
nuth1986
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 79
Registrert: 30 jan 2012, 19:15
Navn: michael nuth
Bil: Saab 9-3 M03 SS
Sted: slemmestad

Motor feil varsel!!!

Legg inn av nuth1986 » 02 feb 2012, 19:36

Jeg har i det siste fått beskjed av saaben min at det er en feil med retur ventilen på turboen min (også populært kallt dumpventil) er det noen som vet om dette er et Vanlig problem? får opp "helikopter" tegnet i dashbordet

Saab 93 2001 T7 2.0t 150hk

Hvis det er noen andre med samme problem, så vil jeg gjerne høre hva dere har opplevd;)
Saab 9-3 B207L Maptun steg ? *prosjekt*
Saab 9-3 B205 BSR 209hk *solgt*

Svar