Side 1 av 15

Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 08 mar 2009, 10:41
av Ingvar N629
Selv om vi har klistret en FAQ om dumpventiler her i Saab Teknisk, så kommer det stadig nye tråder. Derfor lages det nå en samletråd, der alle dump-relaterte spørsmål stilles! Andre tråder som opprettes om emnet, blir låst uten videre seremoni.

Mange spørsmål om emnet har blitt stilt tidligere, så det du lurer på har sannsynligvis allerede blitt besvart. Før du poster, så kan du se om du finner det du lurer på her:
viewtopic.php?f=12&t=14402

Prøv også denne:
search.php
Velg å søke i emner og ikke innlegg, så begrenser man antall treff. Sist jeg prøvde å søke fant jeg 250 emner bare i Saab teknisk...

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 12 mar 2009, 20:47
av joachim_jensen
Heisann
Kan denne stilles til å åpne på et høyere trykk?

Avlastningsventil Öppen Race med tratt Mer info här 34,0010 1,150 kr
Den blå åpne dumpen de selger på speedparts

Ev hvordan :D
Mvh Joachim

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 13 mar 2009, 09:00
av utengen
Hei

For og få det beste svaret på dette, tror jeg du nesten må spørre de som selger produktet.



Mvh

Tommy Utengen

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 25 mar 2009, 19:01
av Arnljoth N1530
Noen som vet om en dumpventil som lager sånn lyd: http://www.youtube.com/watch?v=t2Jnh0oxipI ?

Passer det på 9000 ltt ? Hadde vært morsomt

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 28 mar 2009, 02:37
av Gandulf N1535
Dumpventilen min er ikke tett, når den får vakum holder den ikke på det slik at den åpner. Hva kan egentlig være feil? er ikke så mange steder den kan dra inn luft vel?

Og kan denne egentlig brukes til min 9000? Står på SP sine sider at den er for biler med Trionic 7, men samtidig er den jo resirkulerende.

Er en slik en det er snakk om:

Bilde

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 28 mar 2009, 09:48
av Frode N073
den der e ein combo. hallveis resirkulerande og hallveis dump.

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 28 mar 2009, 14:07
av Saabotøren N1544
Arnljoth N1530 skrev:Noen som vet om en dumpventil som lager sånn lyd: http://www.youtube.com/watch?v=t2Jnh0oxipI ?

Passer det på 9000 ltt ? Hadde vært morsomt
Kvitrelyden du hører når gassen slippes i denne videoen (ofte misoppfattet som "wastegate chatter") er nok luft som passerer kompressorhjulet i turboen feil vei, dette skjer vanligvis ved utilstrekkelig trykkavlastning, her sannsynligvis som del av designen. Du kan få lignende lyd ved å fjerne dumpventilen - men selv om det høres tøft ut så sliter det mye på turboen.

Mvh Levi

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 28 mar 2009, 19:09
av Gandulf N1535
Frode N073 skrev:den der e ein combo. hallveis resirkulerande og hallveis dump.
Ja jeg leste meg til dette, men jeg kan bruke den på min T16 selv om den er en kombo?

Noen som har tips til hva som gjør at den ikke er tett? Kjipt å ha en stilig dumpventil til nesten 2k liggende uten å få brukt den :wierdface:

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 28 mar 2009, 20:20
av Eirik N396
Gandulf N1535 skrev:
Frode N073 skrev:den der e ein combo. hallveis resirkulerande og hallveis dump.
Ja jeg leste meg til dette, men jeg kan bruke den på min T16 selv om den er en kombo?

Noen som har tips til hva som gjør at den ikke er tett? Kjipt å ha en stilig dumpventil til nesten 2k liggende uten å få brukt den :wierdface:
Sikker på at den lekker da? Den er jo både åpen og resirkulerende, og er vel laget slik at den i første omgang fungerer som resirkulerende, men ved mye nok vakuum vil den slippe noe ut(?)
Uansett er jo dette feil type dump til din bil. Du skal ha resirkulerende dump, og ikke åpen dump pga lmm. Den du har nå er åpen og resirkulerende, som vil si at den du har blir "halvparten så feil" som en åpen.

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 29 mar 2009, 14:03
av Gandulf N1535
Ja ganske sikker på den lekker, den klarer ikke å holde på vakumet jeg lager med munnen en gang, og ikke åpner den heller.

Så da må jeg bare kvitte meg med den? :( Rop ut om det er noen som er interessert.

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 31 mar 2009, 12:04
av MiljO90
Hei

På fredag fikk jeg endelig ny dumpventil og open air kit fra Speedparts. Bilen jeg monterte det på er en Saab og9-3 2001 modell. 2.0t. Jeg monterte det uten problemer, og ble kjempe fornøyd med lyden.

Men så kommer problemet: Først tok jeg ut det gamle luftfilteret og dumpen. Så monterte jeg den nye resirkulerende dumpen fra Turbosmart. Da jeg startet bilen da lyste check engine lampa. Jeg tenkte at det kanskje var fordi jeg ikke hadde noe luftfilter, så jeg monterte det også (xf-970). Startet opp bilen igjen, og check engine lyser fortsatt.
Etter forslag fra dere koblet jeg av minuspolen på batteriet en stund, for deretter å sette den på igjen. Da sluttet Check Engine lampa å lyse. Dagen etter kom den tilbake igjen

Har jeg koblet dumpen feil? Kan evt legge ut bilde, men jeg satte den på slik at vakumslangen er på høyre side. Er dette riktig?

Håper noen kan hjelpe en kar som ikke er så bilkyndig

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 31 mar 2009, 16:13
av quist
MiljO90 skrev:Hei

På fredag fikk jeg endelig ny dumpventil og open air kit fra Speedparts. Bilen jeg monterte det på er en Saab og9-3 2001 modell. 2.0t. Jeg monterte det uten problemer, og ble kjempe fornøyd med lyden.

Men så kommer problemet: Først tok jeg ut det gamle luftfilteret og dumpen. Så monterte jeg den nye resirkulerende dumpen fra Turbosmart. Da jeg startet bilen da lyste check engine lampa. Jeg tenkte at det kanskje var fordi jeg ikke hadde noe luftfilter, så jeg monterte det også (xf-970). Startet opp bilen igjen, og check engine lyser fortsatt.
Etter forslag fra dere koblet jeg av minuspolen på batteriet en stund, for deretter å sette den på igjen. Da sluttet Check Engine lampa å lyse. Dagen etter kom den tilbake igjen

Har jeg koblet dumpen feil? Kan evt legge ut bilde, men jeg satte den på slik at vakumslangen er på høyre side. Er dette riktig?

Håper noen kan hjelpe en kar som ikke er så bilkyndig

Hei !

Vakumslangen skal somregel stå framover, slik at trykket kommer opp i bunnen på dumpventilen om du forstår. Det er kun den orginale ventilen som skal stå med vakumslangen til høyre. Lykke til.

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 31 mar 2009, 16:23
av quist
Gandulf N1535 skrev:Dumpventilen min er ikke tett, når den får vakum holder den ikke på det slik at den åpner. Hva kan egentlig være feil? er ikke så mange steder den kan dra inn luft vel?

Og kan denne egentlig brukes til min 9000? Står på SP sine sider at den er for biler med Trionic 7, men samtidig er den jo resirkulerende.

Er en slik en det er snakk om:

Bilde
Ville sjekka for lekaskje i toppen der, i nippelen og mutteren med hull i, elendig patent på denne ventilen så ligger nok en feil der. Sørg for når du drar den til at mutteren me hullet i står rett vei slik at luften har fri passasje, slet med dette på en kompis sin bil hvor den ut av esken ikke fungerte. Den kan vel også fuske ved at den står delvis åpen og ikker er riktig justert, da må den skimses til på et vis.

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 31 mar 2009, 17:31
av MiljO90
quist skrev:
MiljO90 skrev:Hei

På fredag fikk jeg endelig ny dumpventil og open air kit fra Speedparts. Bilen jeg monterte det på er en Saab og9-3 2001 modell. 2.0t. Jeg monterte det uten problemer, og ble kjempe fornøyd med lyden.

Men så kommer problemet: Først tok jeg ut det gamle luftfilteret og dumpen. Så monterte jeg den nye resirkulerende dumpen fra Turbosmart. Da jeg startet bilen da lyste check engine lampa. Jeg tenkte at det kanskje var fordi jeg ikke hadde noe luftfilter, så jeg monterte det også (xf-970). Startet opp bilen igjen, og check engine lyser fortsatt.
Etter forslag fra dere koblet jeg av minuspolen på batteriet en stund, for deretter å sette den på igjen. Da sluttet Check Engine lampa å lyse. Dagen etter kom den tilbake igjen

Har jeg koblet dumpen feil? Kan evt legge ut bilde, men jeg satte den på slik at vakumslangen er på høyre side. Er dette riktig?

Håper noen kan hjelpe en kar som ikke er så bilkyndig

Hei !

Vakumslangen skal somregel stå framover, slik at trykket kommer opp i bunnen på dumpventilen om du forstår. Det er kun den orginale ventilen som skal stå med vakumslangen til høyre. Lykke til.
Da sluttet motorlampen å lyse.. ble litt annerledes lyd da.. litt lavere og litt med psssh enn det var når jeg hadde den andre veien.. kan dette stemme? Merka også at den passet bedre inn den veien som den sitter nå, så thx :D

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 19 apr 2009, 16:23
av na_X
Bilde

Hvis man tar utgangspunkt i denne, så er det fra trykkrør/spjeldhuset som skal på nedsiden og høyresiden som skal til innsugsrør før turbo? Bare for å være på den sikre siden, kan vel være greit å ha svar på dette her på denne tråden også.