Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Motor feil varsel!!!

Legg inn av Pål N526 » 03 feb 2012, 12:35

nuth1986 skrev:Jeg har i det siste fått beskjed av saaben min at det er en feil med retur ventilen på turboen min (også populært kallt dumpventil) er det noen som vet om dette er et Vanlig problem? får opp "helikopter" tegnet i dashbordet

Saab 93 2001 T7 2.0t 150hk

Hvis det er noen andre med samme problem, så vil jeg gjerne høre hva dere har opplevd;)
Bare å bytte. Billig fiks. Membranen i ventilen begynner å lekke. Dette resulterer i at ladetrykkslufta slippes igjennom ventilen og inn på lavtrykksiden av turboen igjen. Lite effektivt mao. MEN før du bytter selve ventilen, ville jeg ha sjekket vakumslangen. Om den er sprekk i har dumpventilen liten virkning.

Når du først er i sving med bytte, vil jeg anbefale deg at du kjøper vakumslanger av silikon. De holder MYE bedre en de orginale. Gjerne bytt ut alt da de som oftest er synderen til feile adapsjoner ol.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motor feil varsel!!!

Legg inn av Ingvar N629 » 03 feb 2012, 12:59

Pål N526 skrev:
nuth1986 skrev:Jeg har i det siste fått beskjed av saaben min at det er en feil med retur ventilen på turboen min (også populært kallt dumpventil) er det noen som vet om dette er et Vanlig problem? får opp "helikopter" tegnet i dashbordet

Saab 93 2001 T7 2.0t 150hk

Hvis det er noen andre med samme problem, så vil jeg gjerne høre hva dere har opplevd;)
Bare å bytte. Billig fiks. Membranen i ventilen begynner å lekke. Dette resulterer i at ladetrykkslufta slippes igjennom ventilen og inn på lavtrykksiden av turboen igjen. Lite effektivt mao. MEN før du bytter selve ventilen, ville jeg ha sjekket vakumslangen. Om den er sprekk i har dumpventilen liten virkning.

Når du først er i sving med bytte, vil jeg anbefale deg at du kjøper vakumslanger av silikon. De holder MYE bedre en de orginale. Gjerne bytt ut alt da de som oftest er synderen til feile adapsjoner ol.

/ Pål
Nummeret på feilkoden, da? Det er vanligvis selve avlastningsventilen, men det kan også være magnetventilen på torpedoveggen som brukes til å regulere når avlastningsventilen skal åpne.

Begge deler er nå billige å bytte ut, lite mer å gjøre enn å ta ut den gamle og sette inn den nye, gitt. Vakuumslangene tar man i samme slengen, som Pål skriver. Har de ikke blitt byttet siden 2001 så er de garantert dårlige.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
nuth1986
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 79
Registrert: 30 jan 2012, 19:15
Navn: michael nuth
Bil: Saab 9-3 M03 SS
Sted: slemmestad

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av nuth1986 » 03 feb 2012, 20:40

Var avlastningsventilen jeg fikk på feilkoden. jeg husker det nå, letet etter det ordet i går hehe. Takk jeg har byttet den i dag og skal stille tilbake motor varselet på mandag, er det slik at hvis man tar av batteriet så får man reset bilen og varselet forsvinner? jeg har ikke byttet slangene enda, men er det et sted man kan finne fullt slange sett? jeg sjekket på speedparts men mulig jeg er retard for jeg fant det ikke, selv om jeg mente å ha sett det på siden:P
Saab 9-3 B207L Maptun steg ? *prosjekt*
Saab 9-3 B205 BSR 209hk *solgt*

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Pål N526 » 03 feb 2012, 21:11

Slanger har de overalt. Selges i ruller. Mekonomen og bil xtra har slikt.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

allsound
Innlegg: 18
Registrert: 01 mar 2012, 20:04

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av allsound » 02 mar 2012, 16:12

Hei. Eg har nettopp kjøpt meg ein saab 9-3 2,0l turbo 2001 modell. Og har litt lyst til og montere på en dump ventil. Men har fått hørre en del forsjelligt om det på en saab. Så vet ikkje. Noen mener bilen kan begynne og fjuske litt på gira? Og hvor skadeligt er det for en bil. Har satt inn eit sports luftfilter.

Kan ikkje så mye om bil :-P

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Paul N1176 » 02 mar 2012, 20:11

hverken åpne dumventil eller åpentfilter/filter med olje er serlig gunstig på din bil...

med åpen dump vil nok i teorien bilen gå dårligere, og med det filteret du har montert vil du skade luftmassemålereen din, den er dyr...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

allsound
Innlegg: 18
Registrert: 01 mar 2012, 20:04

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av allsound » 02 mar 2012, 23:02

å? den kan det ja :P går ikkje ant og gjøre noe med bilen utenom eksonanlegg fra turbo som er litt kjekt da :P

Takk for svar ;)

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Paul N1176 » 03 mar 2012, 00:09

allsound skrev:å? den kan det ja :P går ikkje ant og gjøre noe med bilen utenom eksonanlegg fra turbo som er litt kjekt da :P

Takk for svar ;)

hvis det er trimming du sikter til, så har vi ett eget forum for dette.. men ja det er MYE som kan gjøres!
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Rambraut N1491 » 03 mar 2012, 15:18

Hvis det er mere dump og turbolyd du vil ha, så kan du borre noen hull i luftfilterboksen din. Men borr på rett side av filteret da... :P
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
reduxx00
Innlegg: 21
Registrert: 01 apr 2012, 22:40
Bil: Saab 900 t8 1980
Sted: Sandnes, Rogaland

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av reduxx00 » 01 apr 2012, 22:48

hei.
har en saab 900 8t fra 1980. altså uten apc og intercooler.
hvordan er det å ha dumpventil på denne? og hvordan kan jeg få litt mer hest. har nå 145. stress/dyrt å få ca 160-170 hester?

:D
Smoking pot may be illegal, but then again so is the music on your ipod.. SAAB 900 TURBO 1980

Brukeravatar
Stylishart
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 44
Registrert: 13 mai 2012, 11:58
Navn: Jørn
Bil: 9-3 Turbo 2002
Sted: Råde

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Stylishart » 23 jul 2012, 01:03

Hei :)
Har lyst på åpen dumpventil på min bil :p
Det er en 9-3 2002 SE 150hk :p

Er dette noe som er mulig og fikse på min bil, vis mulig hva vil det koste og hva trenger jeg? :D

Takker for alle svar :D
Saab 9-3 2.0Turbo 2002 :D

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av bullit87 » 17 aug 2012, 21:10

hva anbefalles av dumpventil på ca 1-2bar
Tial,hks,Greddy,Forge osv?
noen som har noen varme anbefallinger :)
gjerne noen linker
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Brukeravatar
Al3k$
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 33
Registrert: 05 sep 2012, 11:30
Navn: Aleksander
Bil: Saab 9-3 Aero 2.2 Tid -03
Sted: Forfjord

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Al3k$ » 14 des 2012, 23:55

Heisann! Jeg kjøpte en saab 9-3 2.2 tid 2003 mod i høst som førstebil,og lurte på om der er mulig å montere dumpventil på min bil for å få den "psssh" lyden! Har lett rundt på nettet og mener å ha lest noe om at det var skadelig for egr og lmm? Har sett på denne http://www.streetdesign.no/?id=6874 og lurer på om det er mulig å montere uten at det får skadelige følger for motoren min! :reading:
-Saab 9-3 Aero 2.2 Tid -03

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Johan N828 » 30 des 2012, 01:12

Al3k$ skrev:Heisann! Jeg kjøpte en saab 9-3 2.2 tid 2003 mod i høst som førstebil,og lurte på om der er mulig å montere dumpventil på min bil for å få den "psssh" lyden! Har lett rundt på nettet og mener å ha lest noe om at det var skadelig for egr og lmm? Har sett på denne http://www.streetdesign.no/?id=6874 og lurer på om det er mulig å montere uten at det får skadelige følger for motoren min! :reading:
Har du valgt deg diesel, så har du valgt bort alle de kule lydene. Både innsug, dump og eksos ;)

Taasen
Innlegg: 20
Registrert: 15 mar 2013, 22:19
Navn: Preben
Bil: 2.0t SE
Sted: Bergen

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Taasen » 19 mar 2013, 00:54

Har nett kjøpt meg en 2001 saab 9-3 med stage 4 maptune og viggen clutch, men lurer på om jeg må ha resirk dump? jeg vil gjerne ha dump lyden også.
noen som kansje har en brukt dual dump?
Turbo Taasen

Svar