Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Jokke900
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 355
Registrert: 09 sep 2007, 17:19
Medlemsnummer: N1946
Navn: Joakim Kjøde
Bil: '78 99T, '66 96, '99 9-5
Sted: Skogn

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Jokke900 » 19 mar 2013, 01:27

Taasen skrev:Har nett kjøpt meg en 2001 saab 9-3 med stage 4 maptune og viggen clutch, men lurer på om jeg må ha resirk dump? jeg vil gjerne ha dump lyden også.
noen som kansje har en brukt dual dump?
viewtopic.php?f=12&t=14402 :wink:
Jokke900

Saabturbo92
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 36
Registrert: 26 jan 2014, 21:50
Navn: Henrik
Bil: Saab 900 turbo, 1995
Sted: Tromsø

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Saabturbo92 » 15 apr 2014, 16:58

hei!
har en saab 900 2.0 turbo 1995 som jeg nettopp har montert k&n filter på, lyden fra turboen blei bra, men ønsker å bryte inn en dumpventil bare for moro skyld, har lest litt forskjellig om åpen, lukket og ettersirkulerende, men forstår enda ikke hvilken som er rett siden aller sier forskjellig..

så hvilken skal jeg ha?
ønsker egentlig bare lyden, men uten å slite noe unødvenig på turbo og motor:D

takker for svar!

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Paradigm N558 » 15 apr 2014, 17:13

Du kan ha åpen dump, siden du kjører T5 som er MAP-styrt og ikke LMM-styrt.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Stiversen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2013, 16:47
Navn: Simon Iversen
Bil: 03' Saab 9-3 SS 2.0t (YS3F)
Sted: Harstad

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Stiversen » 04 jun 2014, 02:01

Forge har jo en dumpventil de skriver er 100% resirk og 100% dump, merkeli at VAG's 1,8T (fra b5/6 og 3b) klarer å kjøre me disse uten problem, disse har jo også lmm...?
2003 Saab 9-3 SS Vector 2.0t (175)
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av EdHunter N815 » 05 jun 2014, 09:54

Stiversen skrev:Forge har jo en dumpventil de skriver er 100% resirk og 100% dump, merkeli at VAG's 1,8T (fra b5/6 og 3b) klarer å kjøre me disse uten problem, disse har jo også lmm...?
100% resirk og 100% dump? Med mindre ventilen selv produserer trykk så er det en fysisk umulighet... :D
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Stiversen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2013, 16:47
Navn: Simon Iversen
Bil: 03' Saab 9-3 SS 2.0t (YS3F)
Sted: Harstad

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Stiversen » 05 jun 2014, 18:21

Derfor jeg skrev "de skriver" burde vell vært "de påstår", men det de mener er vell at den har to funksjoner, den kan oppføre seg som en resirk eller en dump avhengi av hva du vil, men aldri samtidig da selfølgeli xD Men noe klokt svar på det andre som sto i den posten hadde du ikke nei...
2003 Saab 9-3 SS Vector 2.0t (175)
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av EdHunter N815 » 06 jun 2014, 08:11

Stiversen skrev:Derfor jeg skrev "de skriver" burde vell vært "de påstår", men det de mener er vell at den har to funksjoner, den kan oppføre seg som en resirk eller en dump avhengi av hva du vil, men aldri samtidig da selfølgeli xD Men noe klokt svar på det andre som sto i den posten hadde du ikke nei...
For det første, det du skriver om at åpen dump fungerer fint på VAG 1.8T er bare tull og tøys. Jeg vet lite om VAG, men et kjapt google-søk etter "1.8T åpen dump" gir meg xx antall forumtråder fra diverse VAG-forum som forteller akkurat det samme som man finner her; lmm = ikke åpen dump...

Når du sier det slik så oppfatter jeg det som at ventilen er justerbar, altså at man kan stille inn hvor luften skal gå. I så fall kan jeg ikke se at den gjør noe annet enn en hvilken som helst åpen dump, og er sånnsett akkurat like uegnet for T7/T8. Dette med mindre man stiller den på resirk, hvorpå den vil oppføre seg som hvilken som helst annen resirkventil? Eneste poenget jeg ser med dette er at man kan bestemme om man vil ha dumplyd eller ikke.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Ingvar N629 » 06 jun 2014, 10:56

EdHunter N815 skrev:
Stiversen skrev:Derfor jeg skrev "de skriver" burde vell vært "de påstår", men det de mener er vell at den har to funksjoner, den kan oppføre seg som en resirk eller en dump avhengi av hva du vil, men aldri samtidig da selfølgeli xD Men noe klokt svar på det andre som sto i den posten hadde du ikke nei...
For det første, det du skriver om at åpen dump fungerer fint på VAG 1.8T er bare tull og tøys. Jeg vet lite om VAG, men et kjapt google-søk etter "1.8T åpen dump" gir meg xx antall forumtråder fra diverse VAG-forum som forteller akkurat det samme som man finner her; lmm = ikke åpen dump...

Når du sier det slik så oppfatter jeg det som at ventilen er justerbar, altså at man kan stille inn hvor luften skal gå. I så fall kan jeg ikke se at den gjør noe annet enn en hvilken som helst åpen dump, og er sånnsett akkurat like uegnet for T7/T8. Dette med mindre man stiller den på resirk, hvorpå den vil oppføre seg som hvilken som helst annen resirkventil? Eneste poenget jeg ser med dette er at man kan bestemme om man vil ha dumplyd eller ikke.
Dette er vel en delvis resirk-type som kan justeres slik at feilen man får ved å kjøre med full åpen ventil kan gjøres liten nok til at motorlampa ikke tennes. Det blir likevel ikke riktig, regn med at motor ikke vil gå korrekt (at du som fører ikke merker det gjør det ikke noe bedre) med mulige kostbare motorskader som følge.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
haarstad
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 831
Registrert: 01 des 2007, 03:38
Medlemsnummer: N1222
Navn: Rune Haarstad
Bil: Saab
Sted: Frøya

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av haarstad » 06 jun 2014, 15:57

Kjøpt meg 90mod 900 turbo.. Lucas-system. Hvordan er det med åpen dump på disse?
2001 SAAB 9-5 Aero med Hirschmods

Stiversen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2013, 16:47
Navn: Simon Iversen
Bil: 03' Saab 9-3 SS 2.0t (YS3F)
Sted: Harstad

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Stiversen » 06 jun 2014, 23:53

Skal ikke si jeg har lest ALT på denne tråden, men har lest mye nokk til å ha en oppfatning av at dere som ikke liker den ungdommelige "ptsh" ikke vil fortelle svar til de som spør bare fordi dere personli ikke liker det. Ser flere som spør etter løsning for å få litt mer lyd av dump/resirk men dere avviser det blankt selv om jeg plutseli nå dukket me en løsning som gir mer lyd men dere virker som dere visste at dette eksisterte. Jeg er ikke sint og prøver ikke å henge ut noen, er bare litt forvirret...
2003 Saab 9-3 SS Vector 2.0t (175)
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Paradigm N558 » 07 jun 2014, 01:17

Stiversen skrev:Skal ikke si jeg har lest ALT på denne tråden, men har lest mye nokk til å ha en oppfatning av at dere som ikke liker den ungdommelige "ptsh" ikke vil fortelle svar til de som spør bare fordi dere personli ikke liker det. Ser flere som spør etter løsning for å få litt mer lyd av dump/resirk men dere avviser det blankt selv om jeg plutseli nå dukket me en løsning som gir mer lyd men dere virker som dere visste at dette eksisterte. Jeg er ikke sint og prøver ikke å henge ut noen, er bare litt forvirret...
Ingvar N629 skrev: Dette er vel en delvis resirk-type som kan justeres slik at feilen man får ved å kjøre med full åpen ventil kan gjøres liten nok til at motorlampa ikke tennes. Det blir likevel ikke riktig, regn med at motor ikke vil gå korrekt (at du som fører ikke merker det gjør det ikke noe bedre) med mulige kostbare motorskader som følge.
Jeg ønsker litt mere dump-lyd fra min bil, og jeg er snart 30... men har slått meg til ro med at om jeg skal beholde doningen, så får jeg ta vare på den etter beste evne.
At litt mere lyd skal koste meg 20.000 kr+ om 1 år, 3 år eller 10 år, det gidder jeg ikke, det er rett og slett bare ikke verdt det.
Og Som Ingvar sier, motoren vil ikke gå korrekt. Så enkelt er det.
Og ja, det gjelder alle åpne dumper, eller hybrider, ingen unntak.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av EdHunter N815 » 07 jun 2014, 01:30

Stiversen skrev:Skal ikke si jeg har lest ALT på denne tråden, men har lest mye nokk til å ha en oppfatning av at dere som ikke liker den ungdommelige "ptsh" ikke vil fortelle svar til de som spør bare fordi dere personli ikke liker det. Ser flere som spør etter løsning for å få litt mer lyd av dump/resirk men dere avviser det blankt selv om jeg plutseli nå dukket me en løsning som gir mer lyd men dere virker som dere visste at dette eksisterte. Jeg er ikke sint og prøver ikke å henge ut noen, er bare litt forvirret...
"Løsningene" avvises blankt fordi de er skadelig for motoren. Du må gjerne montere åpen dump så mye du bare orker for min del, men ikke skyld på noen her når du står og bytter til ny motor...

Personlige meninger skinner nok ofte gjennom på et forum slik, men de aller fleste som svarer gjør da dette i beste mening for å hjelpe den som spør.
Om man ikke tåler å få et negativt svar så får man la være å spørre. Det hjelper ikke å skyte budbringeren om man ikke liker svaret man får.

Detaljert dokumentasjon finnes her i nabotråden: viewtopic.php?f=12&t=14402
utengen jobbet for øvrig i mangfoldige år hos Saab, og kunne regnes som et leksikon hva motorteknikk angår.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Stiversen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2013, 16:47
Navn: Simon Iversen
Bil: 03' Saab 9-3 SS 2.0t (YS3F)
Sted: Harstad

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Stiversen » 07 jun 2014, 01:35

Forståelig nokk det, men den medt sosialt aksepterte måten å gjøre det på er nokk å gi svare og heller komplimentere med personli mening. F.eks "ja åpen kan monteres slik, slik og slik. Men jeg anbefaler det ikke da det vil forårsake skade på både det ene og det andre"
2003 Saab 9-3 SS Vector 2.0t (175)
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av TiaZzz » 07 jun 2014, 11:44

Det er ingen sosiale blemmer i hvordan folk har svart her. Det står forklart så mange ganger i denne og andre tråder at man trenger ikke utbrodere hver eneste gang.

"Kan jeg helle diesel på min bensinbil?"
- "Klart du kan."

Ser du hvorfor der svares som det gjør?

Stiversen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 24 jan 2013, 16:47
Navn: Simon Iversen
Bil: 03' Saab 9-3 SS 2.0t (YS3F)
Sted: Harstad

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Legg inn av Stiversen » 10 jun 2014, 21:55

Ser hvorfor folk ikke gidder svare utfyllende ja, men det unnskylder ikke det faktum at det burde og ønskes av de som ikke bare vil ha svar men også vil lære. "Gi en mann en fisk og han har mat resten av dagen, lær han å fiske og han har mat resten av livet" denne kan godt snus om til noe relevant som f.eks "svar kort og konsist og svaret er oppnådd der og da, men forklar hvorfor så kan han tenke seg til forskjellige svar selv, grunnet forståelse for faget".
2003 Saab 9-3 SS Vector 2.0t (175)
2008 Can-Am Renegade 800 <--ATV

Svar