Side 13 av 15

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 19 mar 2013, 01:27
av Jokke900
Taasen skrev:Har nett kjøpt meg en 2001 saab 9-3 med stage 4 maptune og viggen clutch, men lurer på om jeg må ha resirk dump? jeg vil gjerne ha dump lyden også.
noen som kansje har en brukt dual dump?
viewtopic.php?f=12&t=14402 :wink:

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 15 apr 2014, 16:58
av Saabturbo92
hei!
har en saab 900 2.0 turbo 1995 som jeg nettopp har montert k&n filter på, lyden fra turboen blei bra, men ønsker å bryte inn en dumpventil bare for moro skyld, har lest litt forskjellig om åpen, lukket og ettersirkulerende, men forstår enda ikke hvilken som er rett siden aller sier forskjellig..

så hvilken skal jeg ha?
ønsker egentlig bare lyden, men uten å slite noe unødvenig på turbo og motor:D

takker for svar!

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 15 apr 2014, 17:13
av Paradigm N558
Du kan ha åpen dump, siden du kjører T5 som er MAP-styrt og ikke LMM-styrt.

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 04 jun 2014, 02:01
av Stiversen
Forge har jo en dumpventil de skriver er 100% resirk og 100% dump, merkeli at VAG's 1,8T (fra b5/6 og 3b) klarer å kjøre me disse uten problem, disse har jo også lmm...?

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 05 jun 2014, 09:54
av EdHunter N815
Stiversen skrev:Forge har jo en dumpventil de skriver er 100% resirk og 100% dump, merkeli at VAG's 1,8T (fra b5/6 og 3b) klarer å kjøre me disse uten problem, disse har jo også lmm...?
100% resirk og 100% dump? Med mindre ventilen selv produserer trykk så er det en fysisk umulighet... :D

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 05 jun 2014, 18:21
av Stiversen
Derfor jeg skrev "de skriver" burde vell vært "de påstår", men det de mener er vell at den har to funksjoner, den kan oppføre seg som en resirk eller en dump avhengi av hva du vil, men aldri samtidig da selfølgeli xD Men noe klokt svar på det andre som sto i den posten hadde du ikke nei...

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 06 jun 2014, 08:11
av EdHunter N815
Stiversen skrev:Derfor jeg skrev "de skriver" burde vell vært "de påstår", men det de mener er vell at den har to funksjoner, den kan oppføre seg som en resirk eller en dump avhengi av hva du vil, men aldri samtidig da selfølgeli xD Men noe klokt svar på det andre som sto i den posten hadde du ikke nei...
For det første, det du skriver om at åpen dump fungerer fint på VAG 1.8T er bare tull og tøys. Jeg vet lite om VAG, men et kjapt google-søk etter "1.8T åpen dump" gir meg xx antall forumtråder fra diverse VAG-forum som forteller akkurat det samme som man finner her; lmm = ikke åpen dump...

Når du sier det slik så oppfatter jeg det som at ventilen er justerbar, altså at man kan stille inn hvor luften skal gå. I så fall kan jeg ikke se at den gjør noe annet enn en hvilken som helst åpen dump, og er sånnsett akkurat like uegnet for T7/T8. Dette med mindre man stiller den på resirk, hvorpå den vil oppføre seg som hvilken som helst annen resirkventil? Eneste poenget jeg ser med dette er at man kan bestemme om man vil ha dumplyd eller ikke.

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 06 jun 2014, 10:56
av Ingvar N629
EdHunter N815 skrev:
Stiversen skrev:Derfor jeg skrev "de skriver" burde vell vært "de påstår", men det de mener er vell at den har to funksjoner, den kan oppføre seg som en resirk eller en dump avhengi av hva du vil, men aldri samtidig da selfølgeli xD Men noe klokt svar på det andre som sto i den posten hadde du ikke nei...
For det første, det du skriver om at åpen dump fungerer fint på VAG 1.8T er bare tull og tøys. Jeg vet lite om VAG, men et kjapt google-søk etter "1.8T åpen dump" gir meg xx antall forumtråder fra diverse VAG-forum som forteller akkurat det samme som man finner her; lmm = ikke åpen dump...

Når du sier det slik så oppfatter jeg det som at ventilen er justerbar, altså at man kan stille inn hvor luften skal gå. I så fall kan jeg ikke se at den gjør noe annet enn en hvilken som helst åpen dump, og er sånnsett akkurat like uegnet for T7/T8. Dette med mindre man stiller den på resirk, hvorpå den vil oppføre seg som hvilken som helst annen resirkventil? Eneste poenget jeg ser med dette er at man kan bestemme om man vil ha dumplyd eller ikke.
Dette er vel en delvis resirk-type som kan justeres slik at feilen man får ved å kjøre med full åpen ventil kan gjøres liten nok til at motorlampa ikke tennes. Det blir likevel ikke riktig, regn med at motor ikke vil gå korrekt (at du som fører ikke merker det gjør det ikke noe bedre) med mulige kostbare motorskader som følge.

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 06 jun 2014, 15:57
av haarstad
Kjøpt meg 90mod 900 turbo.. Lucas-system. Hvordan er det med åpen dump på disse?

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 06 jun 2014, 23:53
av Stiversen
Skal ikke si jeg har lest ALT på denne tråden, men har lest mye nokk til å ha en oppfatning av at dere som ikke liker den ungdommelige "ptsh" ikke vil fortelle svar til de som spør bare fordi dere personli ikke liker det. Ser flere som spør etter løsning for å få litt mer lyd av dump/resirk men dere avviser det blankt selv om jeg plutseli nå dukket me en løsning som gir mer lyd men dere virker som dere visste at dette eksisterte. Jeg er ikke sint og prøver ikke å henge ut noen, er bare litt forvirret...

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 07 jun 2014, 01:17
av Paradigm N558
Stiversen skrev:Skal ikke si jeg har lest ALT på denne tråden, men har lest mye nokk til å ha en oppfatning av at dere som ikke liker den ungdommelige "ptsh" ikke vil fortelle svar til de som spør bare fordi dere personli ikke liker det. Ser flere som spør etter løsning for å få litt mer lyd av dump/resirk men dere avviser det blankt selv om jeg plutseli nå dukket me en løsning som gir mer lyd men dere virker som dere visste at dette eksisterte. Jeg er ikke sint og prøver ikke å henge ut noen, er bare litt forvirret...
Ingvar N629 skrev: Dette er vel en delvis resirk-type som kan justeres slik at feilen man får ved å kjøre med full åpen ventil kan gjøres liten nok til at motorlampa ikke tennes. Det blir likevel ikke riktig, regn med at motor ikke vil gå korrekt (at du som fører ikke merker det gjør det ikke noe bedre) med mulige kostbare motorskader som følge.
Jeg ønsker litt mere dump-lyd fra min bil, og jeg er snart 30... men har slått meg til ro med at om jeg skal beholde doningen, så får jeg ta vare på den etter beste evne.
At litt mere lyd skal koste meg 20.000 kr+ om 1 år, 3 år eller 10 år, det gidder jeg ikke, det er rett og slett bare ikke verdt det.
Og Som Ingvar sier, motoren vil ikke gå korrekt. Så enkelt er det.
Og ja, det gjelder alle åpne dumper, eller hybrider, ingen unntak.

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 07 jun 2014, 01:30
av EdHunter N815
Stiversen skrev:Skal ikke si jeg har lest ALT på denne tråden, men har lest mye nokk til å ha en oppfatning av at dere som ikke liker den ungdommelige "ptsh" ikke vil fortelle svar til de som spør bare fordi dere personli ikke liker det. Ser flere som spør etter løsning for å få litt mer lyd av dump/resirk men dere avviser det blankt selv om jeg plutseli nå dukket me en løsning som gir mer lyd men dere virker som dere visste at dette eksisterte. Jeg er ikke sint og prøver ikke å henge ut noen, er bare litt forvirret...
"Løsningene" avvises blankt fordi de er skadelig for motoren. Du må gjerne montere åpen dump så mye du bare orker for min del, men ikke skyld på noen her når du står og bytter til ny motor...

Personlige meninger skinner nok ofte gjennom på et forum slik, men de aller fleste som svarer gjør da dette i beste mening for å hjelpe den som spør.
Om man ikke tåler å få et negativt svar så får man la være å spørre. Det hjelper ikke å skyte budbringeren om man ikke liker svaret man får.

Detaljert dokumentasjon finnes her i nabotråden: viewtopic.php?f=12&t=14402
utengen jobbet for øvrig i mangfoldige år hos Saab, og kunne regnes som et leksikon hva motorteknikk angår.

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 07 jun 2014, 01:35
av Stiversen
Forståelig nokk det, men den medt sosialt aksepterte måten å gjøre det på er nokk å gi svare og heller komplimentere med personli mening. F.eks "ja åpen kan monteres slik, slik og slik. Men jeg anbefaler det ikke da det vil forårsake skade på både det ene og det andre"

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 07 jun 2014, 11:44
av TiaZzz
Det er ingen sosiale blemmer i hvordan folk har svart her. Det står forklart så mange ganger i denne og andre tråder at man trenger ikke utbrodere hver eneste gang.

"Kan jeg helle diesel på min bensinbil?"
- "Klart du kan."

Ser du hvorfor der svares som det gjør?

Re: Spørsmål om dumpventiler stilles her!

Lagt inn: 10 jun 2014, 21:55
av Stiversen
Ser hvorfor folk ikke gidder svare utfyllende ja, men det unnskylder ikke det faktum at det burde og ønskes av de som ikke bare vil ha svar men også vil lære. "Gi en mann en fisk og han har mat resten av dagen, lær han å fiske og han har mat resten av livet" denne kan godt snus om til noe relevant som f.eks "svar kort og konsist og svaret er oppnådd der og da, men forklar hvorfor så kan han tenke seg til forskjellige svar selv, grunnet forståelse for faget".